I Want Snabbgashandtag!

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Nån som kan rekommendera mig en prisvärd och bra modell? Kollat runt lite efter snabbgashandtag, men där finns så många olika varianter att jag vet inte var jag ska börja.

Tacksam för tips och lite info om hur ni upplever modellen!

:yoparty

Måste bara fråga, vad vinner man på att ha ett snabbgashandtag på en motorcykel? :)
På moppen var det ju skitbra med tanke på deras sävliga effektkurva, men på en motorcykel?

Måste bara fråga, vad vinner man på att ha ett snabbgashandtag på en motorcykel? :)
På moppen var det ju skitbra med tanke på deras sävliga effektkurva, men på en motorcykel?

Snabbare gasrespons, svårt o beskriva, men det känsn som en helt ny hoj. =)
Naturligtvis blir det lite kingsligare vid växlingar och att möta emot med gasen. (om man inte väljer eller gör ett handtag som har orund vajerrulle)
Personligen kunde jag inte öppna upp fullt utan att ta omgrepp, och det är svårt om man kör snabbt.

Jag köpte ett R1-handtag, för det passade på min clipon och i vajerhuset, men har 1/6 till full gas istället för blejdens 1/4 orginal.

Last edited:

På min hoj exempelvis bryter man nästan handleden när man ska ge fullt, vridningen från 0 till fullt är alldeles för lång, det blir liksom en onaturlig vinkel och man får greppa om för att uppnå rätt läge.

En idé kan ju vara att se om man inte kan hitta en trottelkam som minskar den.
Din hoj vet jag inte men jag hittade till Ducati (har dock inte hunnit få den ännu så jag kan testa), klistrar in länken iaf så har du som referens.
http://www.electraeon.com/throttlecam.html

R6ans gasrulle (-06) kommer med handtagsgummi ger 1/6 varv till wot och kostade mig under 150:- hos Yamaha. Funkar perfekt och är prisvärd.

Har nåt reglage som är standard på Yamaha jag också. Ger full gas på ett kvartsvarv.

Sen varför man ska ha det? Jag som har tröga flatslide gasare så är det skönt att inte behöva arbeta ihjäl sig för att det ska hända något. Sen eftersom dom är "tröga" så blir gasen väldigt lätt kontrollerbar.

Jag har nåt reglage som är standard på Yamaha också. Full gas på ett sjättedels varv. Mycket skönt. :tummenupp

Last edited:
Jag har åxå sån långgas och det krävs en cirkusartists armar för fullgas.
Får se om jag kan hitta nåt snabbare :fart

Hur tänker du nu? 1/4 varv för fullgas är ju det folk byter från till exempelvis 1/6 varv.

Vafan! Era jävlar, ni har väckt ett behov jag inte hade.
Givetvis så har även jag problem med detta, snabbgas nästa! :D

Anledningen jag vill ha det är att jag ska köra lite 200m i sommar och bocka lite plastraketer. Då är det gött och ha lite sånt där lite extra som gör att man kanske tjänar lite 10/delar här och var.

Tack alla för tipsen! Ska gå igenom det när jag kommer hem! :yoparty

Grevens MC-delar har snabbgashandtag. Jag tyckte inte originalhandtaget räckte på R6 -08 för bankörning.

Blir det inte svårare att hålla den stadigt på bakhjulet med snabbgas? Eller kanske bara är en vanesak..

Jag byggde mig en distans a la 75 spänn som bygger ut den befintliga rullen. Visserligen kunde jag ha köpt en gasrulle från en Tiger för cirka 200 kr som ska passa rakt av, men jag orkade inte dra om värmeslingorna.

Är det till Kawwan eller V-Maxen du ska ha?

När ändå snabbgashandtag är på tapeten måste jag nämna det i mitt tycke kultigaste snabbgashandtaget ever. Gunnar Gasser! Så skönt namn! :D Hade det på alla mina HVA-geggmoppar på 80-talet.

Dock är det ju enkelvajer, så inte så lämpligt på gathojar tycker jag.

GUNNAR_GASSER.JPG

När ändå snabbgashandtag är på tapeten måste jag nämna det i mitt tycke kultigaste snabbgashandtaget ever. Gunnar Gasser! Så skönt namn! :D Hade det på alla mina HVA-geggmoppar på 80-talet.

Dock är det ju enkelvajer, så inte så lämpligt på gathojar tycker jag.

GUNNAR_GASSER.JPG

Haha gjutet namn om inte annat :)

Haha gjutet namn om inte annat :)

Ja det är fina handtag också, de löpte så lätt att trotteln slog igen som en giljotin om man drog upp trotteln och sedan släppte handtaget. Smock!

Tror att det var Gunnar Gasser som var först med den smarta kullagrade brytrullen, så att vajern kommer ut åt rätt håll från handtaget redan från början.

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...