Hysteri i däckvalet?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
När man befinner sig på det här forumet ett tag märker man snart att folk vad nästan än de åker på ska ha de mjukaste jäkla suddgummidäcken som finns på.
Sen klagas det över livslängden o plattslitna däck på 300 mil.

Är det inte lite hysteri över det här, och klarar man sig inte på lite mindre mjuka däck på gatan?

Vad tycker ni?

Är det verkligen sån enorm risk för släpp på ett mediummjukt modernt sporthojsdäck på gatan att man lätt väljer halva livslängden på däcket?
 
Se det som att du har en liten extra marginal ifall det håller på att skita sig, räddar däcket situation med det extra greppet som finns så är det garanterat värt det. Sen att man vid vanlig körning inte ens utnyttjar hälften av däckets grepp är en annan femma.
 
Silwer skrev:
...

Är det verkligen sån enorm risk för släpp på ett mediummjukt modernt sporthojsdäck på gatan att man lätt väljer halva livslängden på däcket?


Nej, det är totalt käpprätt med hysterin här eftersom de extremsportiga däck som oftast väljs i de här diskussionerna är markant sämre landsvägsdäck än sporttouringbröderna.

Ska man köpa nytt så är det min bergfasta övertygelse att de rejsmackor som vi tävlar på är riktigt dåliga val.
 
Gilgo skrev:
Se det som att du har en liten extra marginal ifall det håller på att skita sig, räddar däcket situation med det extra greppet som finns så är det garanterat värt det. Sen att man vid vanlig körning inte ens utnyttjar hälften av däckets grepp är en annan femma.


Det där extragreppet finns där när däcket är 70 grader varmt..... :va
 
Jag brukar köra på Michelin Macadam eller motsvarande. Greppar mer än väl på gatan.
 
Chrille skrev:
Nej, det är totalt käpprätt med hysterin här eftersom de extremsportiga däck som oftast väljs i de här diskussionerna är markant sämre landsvägsdäck än sporttouringbröderna.

Ska man köpa nytt så är det min bergfasta övertygelse att de rejsmackor som vi tävlar på är riktigt dåliga val.

Intressant svar, är det så som du beskriver så måste jag säga att väldigt många gör fel val av däck.

Jag begrier givetvis att det beror på hur man kör, åker man i ren tävlingsfart på kurvig väg så är det kanske bättre med bandäcken då, men annars?

Som sagt inte bara en gång man hört "vafan 300 mil o det är tokplatt på mitten"
 
Jag har alltid undrat hur man sliter ut däcken på 300 mil. Vågar inte tala om hur länge mina bakelithårda macadam räcker :rodnar.
 
Silwer skrev:
Intressant svar, är det så som du beskriver så måste jag säga att väldigt många gör fel val av däck.

Jag begrier givetvis att det beror på hur man kör, åker man i ren tävlingsfart på kurvig väg så är det kanske bättre med bandäcken då, men annars?

Som sagt inte bara en gång man hört "vafan 300 mil o det är tokplatt på mitten"

Tokplatt på mitten blir det ju om man bara gasar rakt fram och det är väl faktiskt så de flesta kör.
 
enhjuling skrev:
Tokplatt på mitten blir det ju om man bara gasar rakt fram och det är väl faktiskt så de flesta kör.

jo men det förstår jag med, men anser du då inte att det är rätt bortkastat med bandäck då?
När de kunde valt ett annat som hållit 5-600 mil i stälet eller liknade.
 
Silwer skrev:
....att folk vad nästan än de åker på ska ha de mjukaste jäkla suddgummidäcken som finns på. Sen klagas det över livslängden o plattslitna däck på 300 mil.

Är det inte lite hysteri över det här, och klarar man sig inte på lite mindre mjuka däck på gatan?

Jodå....jag håller med. Att köra racedäck på gata är bara dumt. Om man inte vill byta stup i kvarten...o har ett fet däckskassa.

Man kan köra fort på "mellandäck" oxå. Och dom har dubbelt så lång livslängd och ett absolut fullgott grepp. Det funkar att köra både på landsväg o bana.

Okej dom blir inte lika läckert "slitna" på sidan.. ;) men mycket är för syns skull för många hojåkare.

Som t.ex. knäskrap...!!! :tungan Bättre om folk koncentrerade sig på att lära sig köra hoj... än att försöka få i knät. För knäskrap är inget kvitto på att du kör snabbt eller bra.

//Madsomkörfortutanattskrapaknän :)

PS: Och SNÄLLA inget jävla tjat om att jag är avundsjuk på er som kan skrapa. :rolleyes: Tackar...tackar..!!
 
Madhonda skrev:
Jodå....jag håller med. Att köra racedäck på gata är bara dumt. Om man inte vill byta stup i kvarten...o har ett fet däckskassa.

Man kan köra fort på "mellandäck" oxå. Och dom har dubbelt så lång livslängd och ett absolut fullgott grepp. Det funkar att köra både på landsväg o bana.

Okej dom blir inte lika läckert "slitna" på sidan.. ;) men mycket är för syns skull för många hojåkare.

Som t.ex. knäskrap...!!! :tungan Bättre om folk koncentrerade sig på att lära sig köra hoj... än att försöka få i knät. För knäskrap är inget kvitto på att du kör snabbt eller bra.

//Madsomkörfortutanattskrapaknän :)

PS: Och SNÄLLA inget jävla tjat om att jag är avundsjuk på er som kan skrapa. :rolleyes: Tackar...tackar..!!
Du är bara avundsjuk på oss som kan skrapa.
 
En annan viktig tanke i sammanhanget är att rejsmackorna blir i varieande grad idiothala om det regnar.
 
Silwer skrev:
Intressant svar, är det så som du beskriver så måste jag säga att väldigt många gör fel val av däck.

Jag begrier givetvis att det beror på hur man kör, åker man i ren tävlingsfart på kurvig väg så är det kanske bättre med bandäcken då, men annars?

Som sagt inte bara en gång man hört "vafan 300 mil o det är tokplatt på mitten"

Om jag skall köpa nya för gata blir det Metzeler Sportec M1 eller Michelin Sport, nu har visst Michelin kommit med ett ännu bättre gatdäck Michelin Pilot Power. Köpa nya Rennsport RS2/RS1 är inte direkt smart, men beggade tycker jag är en bra affär (utom när det regnar ).
 
Chrille skrev:
Nej, det är totalt käpprätt med hysterin här eftersom de extremsportiga däck som oftast väljs i de här diskussionerna är markant sämre landsvägsdäck än sporttouringbröderna.

Ska man köpa nytt så är det min bergfasta övertygelse att de rejsmackor som vi tävlar på är riktigt dåliga val.

Som vanligt har Chrille rätt...

Läste ett intressant test i engelska Bike där som jämförde olika däck på gata. Dom kör INTE lika mesigt som i princip alla andra gör... ändå visade det sig att dom mellan sportiga däcken var bäst näst före touring däcken, och sist dom extrem sportiga däcken! (Bäst i detta fall är alltså endast fäste)
Kör man på bana hinner inte däcken svalna, men på gatan har du alltid (utom extremt kurviga vägar som du känner extremt väl) sträcker då man inte ligger och nöter! en raka behöver inte vara lång för att kyla!
 
Temperaturen.......

Silwer skrev:
jo men det förstår jag med, men anser du då inte att det är rätt bortkastat med bandäck då?
När de kunde valt ett annat som hållit 5-600 mil i stälet eller liknade.

Helt bortkastade pengar....!!

Ett däck avsett för bana har du ingen möjlighet att få upp till rätt arbetstemperatur när du kör på gatan/vägen.
Och då fungerar det inte som det är tänkt, så nån extra "marginal" får du inte, snarare tvärsom..!

Det är, enligt Michelin själva, egentligen så att på gata/väg klarar du inte av, utom när det är extremt varmt i asfalten, att få rätt temperatur i Pilot Sport!

Det är, "Utvecklat för krävande sportcyklar som även kör på bana" som det står på Michelins hemsida.

Pilot Road........till och med det är "overkill" för den som utnyttjar sin sporthoj ordentligt på gata/väg, men det finns inte så många alternativ.

Men det är ju så att det "kostar att ligga på topp".

Kör själv Pilot Road...kört 450mil...börjar synas lite slitage i mitten, borde klara sig minst 1000 - 1200mil.
 
triple skrev:
Som vanligt har Chrille rätt...

Läste ett intressant test i engelska Bike där som jämförde olika däck på gata. Dom kör INTE lika mesigt som i princip alla andra gör... ändå visade det sig att dom mellan sportiga däcken var bäst näst före touring däcken, och sist dom extrem sportiga däcken! (Bäst i detta fall är alltså endast fäste)
Kör man på bana hinner inte däcken svalna, men på gatan har du alltid (utom extremt kurviga vägar som du känner extremt väl) sträcker då man inte ligger och nöter! en raka behöver inte vara lång för att kyla!

Om jag har läst samma test som du (och det antar jag) så körde de faktiskt när det var blött ute. Det är inte alla som gör det. Och speciellt inte ligger och pressar när det precis har duggat lite.
Och sen var det inte "fäste" de mätte utan tempratuen och jämförde med tillverkarens uppgift när däcken skulle prestera bäst.
Hade det varit över 20 och solsken hade det varit annan ordning misstänker jag.
Fast visst är det lite korkat att handla Rennsport soft och gnälla över dålig livslängd.
 
Jag köpte nya däck nyligen. Det blev en uppsättning Pirelli Diablo.

Än så länge är jag skitnöjd med dom. Jag litar lixom på dom och det är väl det som är viktigt för mig.

Eftersom jag är en kass förare så vill jag ha däck som jag litar på och kan hjälpa mig när jag gör fel. Det handlar alltså mer om att dom inte ska släppa när jag bromsar fel än att dom ska klara feta powerslides... Som min hoj knappast klarar i vilket fall som helst. :)

Mjukare däck än Diablo vill jag absolut inte ha. Dom är ganska mjuka och slits nog fort. Men som sagt, för mig är det viktigt att lita på mina däck.

/Lucky9
 
Hmm detta är intressant. Jag har kommit över ett par D 208 Super soft (bak), till bra pris men anar att det kan bli lite väl mjukt, har någon erfarenhet av detta däck.. Hittar ingenting om super soft bak på forumet.
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top