Hyresrätt i Stockholm

Bucho

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
KTM 525
Planerar att bosätta mig i Stockholm under sommaren 07. Verkar vara hårt tryck på bostadsmarknaden där så jag börjar spåna redan nu.

Går det att bo i en 2:a, hyresrätt eller bostadsrätt, utan att bli ruinerad? (1:a kan i värsta fall gå men det känns slanigt) ensam? :va

Bucho skrev:
2422707 Planerar att bosätta mig i Stockholm under sommaren 07. Verkar vara hårt tryck på bostadsmarknaden där så jag börjar spåna redan nu.

Går det att bo i en 2:a, hyresrätt eller bostadsrätt, utan att bli ruinerad? (1:a kan i värsta fall gå men det känns slanigt) ensam? :va
Hyresrätt kan du drömma om och en bostadsrätt (2:a) kostar dig minst två mille. I innerstan alltså.

5645 för en tvåa i Bredäng. :skrämd
Det märks att man är skadad av att bo i en liten stad...

Det enklaste om man har pengarna är att köpa en lägenhet, i innerstan är priserna väldigt höga men strax utanför finns det många trevliga närförorter där man kan hitta lägenheter till rimliga priser (fortfarande väldigt dyra i jämförelse med andra städer dock).

Välj en brf med låga avgifter och förhandla med banken om en bra ränta så behöver månadskostnaden för en schysst 2:a i närförort (Bromma, Solna, Sumpan, Årsta, Aspudden, Midsommarkransen, Hägerstensåsen, m.fl) inte kosta mer än 5-6 000 i månaden beroende på lånestorlek.

Sen kan man ju faktiskt bo en bit utanför stan också, kommunikationerna är ju relativt bra, t.ex pendeltåg. Ju längre bort från stan desto billigare priser, generellt sett :).

Hyresrätt däremot är svårt, det enda som finns rakt av som förstahandskontrakt är nog i någon socialt nedgången miljonprogramsförort.

Bucho skrev:
2422707 Planerar att bosätta mig i Stockholm under sommaren 07. Verkar vara hårt tryck på bostadsmarknaden där så jag börjar spåna redan nu.

Var i Sthlm tänker du dig att bo? Väster, Öster, Söder, Mitten? I Enköping?

Det är sällsynt med hyreslägenheter inne i stan. Däremot är det relativt lätt att få en hyreslägenhet i tensta/rinkeby och liknande områden.

Smartast och billigast är att köpa en bostadsrätt och med lite tur får du såpass hög värdestegring så att när du säljer, får du såpass mycket så du bott gratis!.

Det är sällsynt med hyreslägenheter inne i stan. Däremot är det relativt lätt att få en hyreslägenhet i tensta/rinkeby och liknande områden.

Smartast och billigast är att köpa en bostadsrätt och med lite tur får du såpass hög värdestegring så att när du säljer, får du såpass mycket så du bott gratis!.

Lyfter denna.
Jag ska börja på ett jobb på måndag 21:jan, kontraktet är påskrivet och jag har ingen bostad ännu. :tungan

Kan säkert sova några nätter hos kompisar och några på kontoret iofs,
men nu måste jag hitta på något snabbt!
Hur gör man för att hitta andrahand eller hyra in sig i större lägenhet utan att bli ruinerad?

Lyfter denna.
Jag ska börja på ett jobb på måndag 21:jan, kontraktet är påskrivet och jag har ingen bostad ännu. :tungan

Hur gör man för att hitta andrahand eller hyra in sig i större lägenhet utan att bli ruinerad?

www.andrahand.se ?
Annars har jag en gäststuga står tom... visserligen ett par mil norr om stan och utan vatten men... :)

Humm... Jag ringde en värd å fick en hyresrätt på första försöket, sen ringde jag hon jag hyrde av i andrahand, och fick den lägenheten också... :va

Ja, och det tillhör ju verkligen vanligheten... :rolleyes: Antar att du är undantaget som bekräftar regeln.

Grattis! Din tur för det närmaste deceniet och kommande är härmed förbrukad! :tummenupp

Lyfter denna.

Tja, det är ju köpläge nu, så köp nåt vetja.
För några hundringar får du en ok liten lya i förorten, och det är inte fy skam om man nyss är inflyttad till Sthlm.

Ja, och det tillhör ju verkligen vanligheten... :rolleyes: Antar att du är undantaget som bekräftar regeln.

Grattis! Din tur för det närmaste deceniet och kommande är härmed förbrukad! :tummenupp
Japp, någon måste ju göra det omöjligt för alla andra :tungan

Min tur verkar ha klarat sig ganska bra, men jag tror mina barn, och deras, får det svårt :D

Lyfter denna.

Du kan hyra något nyproducerat kanske, där får det sättas hyrespriser som hamnar närmare marknadspriset och då finns det också några lägenheter att få tag på. Ibland, de går ju också med tiden.

Lyfter denna.

Flytta aldrig dit :rolleyes:

Näe skämt o sido hoppas det löser sig.:tummenupp

Förhoppningsvis inflyttningsfest hos mig o pathfinder i början/mitten av feb btw, då får du palla dig ner från fjollträsk, vi flyttade typ 300 m så någon vägkarta kanske inte behövs:D

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...