Hyrbil, bränsleförbrukning och så?

Sonny

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2008
Hoj
TL-1000S
Jag tillsammans med min sambo ska åka norrut över midsommar och hade tänkt hyra en bil att transportera oss i.

Jag har kommit fram till att Hertz är billigast överlag (jämfört med europcar och avis)

Men hur är det med bränsleförbrukning och komfort på de bilarna på bilden?

Fiestan går ju helt bort då det handlar om en resa på totalt ca 160 mil.:gnissla

Kan S40:n vara ett bra alternativ? Tjänar man på att ta en flexifuel och köra på etanol eller drar den för mycket?

Tips och förslag tas tacksamt emot! :)

Bifogat

• Hyrbil.jpg
    Hyrbil.jpg
    124 KB · Visningar: 82
Ja du Conny, finns inte bränsledeklaration på tillverkarnas hemsidor så lär ingen här ha det memorerat.

Är det Ford och Volvo som det står mellan så har dom väl oftast ungefär samma motorer då dom fram till väldigt nyligen var samma koncern och torde därmed dra ungefär lika mycket, åtminstone Fikusen och S40/V50, V70n är tyngre och drar mer.

Med AC drar det lite, lite mer men å andra sidan trevligt nu när det börjar bli varmt.

Ring och fråga om dom har någon diesel ståendes. Det är då det blir billigt. Annars är det skit samma skulle jag säga.

Hyr en V70 och åk bra istället för att skramla runt i en gammal Ford..

/ Jens

Om jag inte minns fel så är det lika motor i V50 etanolen som i fikusen.
Kör själv fikusetanolen, drar mer med etanol i tanken men är billigare i att tanka, enl beräkningar ska etanolen ligga ca 3 kr billigare än bensinen för att det ska löna sig.

Jag skulle valt V50 etanol om priset inte skiljer sig, mysig "liten" bil :)

Jag har haft både v50 och v70 flexifuel som hyrbilar, och de är rejält törstiga på etanol. De dricker visserligen alldeles för mycket bensin också, men det blir ändå billigare samt att det är irriterande att tanka så ofta. Jag vill minnas att det var 1,8or i båda.

Ska ringa imorgon och kolla om dom har några dieselbilar inne, hade helt glömt bort det alternativet. Annars får det nog bli en v50 flexiful..

Ang. etanolpriset så ligger väll det iaf nu mer är 3kr under bensinen? men det verkar ju vara saksamma..:va

Jag hade valt V50 eller V70 beroende på hur mycket ni prioriterar komfort och lastutrymmen. V50 drar antagligen mindre bränsle beroende på motoralternativ, men det är akademiskt vid långkörningar.

Spelar det någon egentlig roll? Ska du ligga och masa landsväg låter 10 kr/mil rimligt i soppakostnad. 160 mil är då 1600 kr. Även om du skulle välja en bil som drog dubbelt så mycket soppa, vilket motsvarar en gammal Camaro med hål i tanken, så rör det ju sig ändå om småsummor.
Hyr den bil som du är sugen på, inte den som eventuellt drar 2,4% mindre soppa.
Alternativt jobba över eller stanna hemma och satsa pengarna på högre utbildning.
Livet är för kort för att hålla på och peta.

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...