Hyra villa - vad tänka på?

• Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Funderar på att hyra ett hus av en bekant som skall vara utomlands ett tag. Förmodligen blir det då med visst möblemang, med resterande ihopflyttat i ett rum som då inte hyrs ut.

Vad skall man tänka på? Jag har hittat ett par förslag på kontrakt på nätet. Någon som har använt ett som varit bra?

Hur gör man med tvättmaskin o s v som man inte har med från lägenhetsboende? Räkna in normal förslitning i hyrespriset? Frestar inte att köpa egna grejer för ett visstidsboende.

Försäkringar av huset, våra grejer, deras kvarlämnade?

Annat?

Tacksam för alla tips.

Mvh,
/Fredrik

Kontrakt behöver inte vara något speciellt, går bra med de olika som man kan hitta via google, http://www.google.se/#hl=sv&source=...ql=&oq=andrahand&gs_rfai=&fp=287aee8d61011e91

När jag hyrde lägenhet i andra hand så ingick visst möblemang, personen som hyrde ut lägenheten kände jag inte och han tog lite högre hyra och då ingick möblemanget och slitaget. Samma sak med tvättmaskinen, kylskåp osv.

Angående försäkring tog jag bara en försäkring för "bohag", dvs det som jag flyttade med mig dit. Personen som ägde lägenheten ansåg jag fick stå för försäkring av sina saker och lägenheten.

Eftersom du känner ägarna till huset så antar jag att ni är schyssta mot varandra osv.. men när man inte känner personen som hyr ut är det väl bra att verkligen skriva vad som ingår hyran i kontraktet och hur betalning ska ske samt hur länge man hyr bostaden.

• Gilla
Reaktioner: ft
Andrahandskontrakt med inventarlista.
Så att du och han skriver på att allt som finns i huset fungererar och att ni skriver ned vad som är sönder eller slitet.
Även om man är bästa vänner så ska allt skrivas under..
Sen vad elmätaren står på om inte elen är inkluderad.
Sen kolla försäkringar.
Det var det jag kom på så här..:va

Last edited:
Ta bilder på inventarier osv. gärna tillsammans med uthyraren.
Då kan det inte bli några diskussioner senare om ev. skador

• Gilla
Hyr ut vårat hus nu och tog ett avtal ifrån nätet.
Hyr ut vårat med "kallhyra" = hyresgästen får teckna eget el-avtal samt står för alla löpande kostnader (sophämtning osv). Hyresgästen ansvarar för att ha en försäkring som täcker sina prylar / drulle osv.
Den som hyr ut bör meddela sitt f-bolag att huset hyrs ut. Vissa bolag höjer premien samt självrisken, men annars kan de neka ersättning om det ej är anmält. Om allmän skötsel av gräsmattor + huset skall utföras så bör även det stå på kontraktet.

• Gilla
Tack för tipsen! Kallhyra känns som det rimligaste, och bra om att anmäla till bolaget där. Då står ni fortfarande på försäkringen? Kanske bekvämast, slippa oroa sig för om hyresgästen sköter försäkringarna... kvittar så klart lika sett ur hyresgästperspektiv, försäkringen betalar man likförbaskat på något sätt. Gräsmattor, snöskottning och småfix räknar jag med att vi skall göra men tänker nog inte måla om. :)

har flera runt omkring där jag bor som hyrt hus.

det har fungerat bra för dom alla förutom en gemensam nämnare..... se till att komma överens om uppsägningstid. det har dom som hyrt hus här omkring missat och har blivit vräkta/uppsagda med baar ett par dagars varsel....typ 3-5 dagar eller så

har flera runt omkring där jag bor som hyrt hus.

det har fungerat bra för dom alla förutom en gemensam nämnare..... se till att komma överens om uppsägningstid. det har dom som hyrt hus här omkring missat och har blivit vräkta/uppsagda med baar ett par dagars varsel....typ 3-5 dagar eller så

Normalt förfarande är att man har x månaders (oftast 3) ömsesidig uppsägning, samt om avtalet ej sägs upp minst x månader innan kontraktstiden går ut så förlängs kontraktet automatiskt i 1 år.

• Gilla
Normalt förfarande är att man har x månaders (oftast 3) ömsesidig uppsägning, samt om avtalet ej sägs upp minst x månader innan kontraktstiden går ut så förlängs kontraktet automatiskt i 1 år.

ja det vet jag. men dessa som hyrde var inte direkt "vitt" dom hyrde vilket jag antar är fallet i detta läge som TS frågar om.

skulle det vara helt vitt som TS ska hyra så finns det ju standard kontrakt och/eller andra papper som beskriver vem som är skyldig till vad och han ej behövt ställa frågan här.
men kan ha tolkat fel med.

Då står ni fortfarande på försäkringen? Kanske bekvämast, slippa oroa sig för om hyresgästen sköter försäkringarna... kvittar så klart lika sett ur hyresgästperspektiv, försäkringen betalar man likförbaskat på något sätt.
Troligtvis behöver både ni och ägaren en varsin försäkring, men på olika saker. Ägaren av huset försäkrar huset och eventuellt de saker de lämnar i det outhyrda rummet (villaförsäkring). Ni försäkrar era saker som ni ställer dit (hem/bohag). Brinner huset ned får ni ersättning för era saker från er försäkring och ägaren för huset från sin. Ibland kan det vara så att ägarens villaförsäkring täcker hyresgästens saker men gissningsvis tappar ni då andra funktioner i försäkringen, så säkrast är nog att ha en egen.

Bäst är att ta den diskussionen med försäkringsbolaget så att det blir ordning på det hela. Som nämnt i tråden redan så behöver också ägaren av huset ändra sin försäkring så att det blir registrerat att det är uthyrning det är frågan om. Det hela är inte så krångligt som det kan låta men viktigt att kolla upp så det blir rätt om det värsta skulle hända.

Sen kan det som sagt vara värt att filma/fotografera allt i förväg för att undvika eventuellt konflikt om skador eller liknande i efterhand.

• Gilla

Nja...

I vanlig ordning bör man alltid börja med 'Det beror på' eller 'Eftersom'.

Eftersom det rör en villa rör det sig antagligen om ett förstahandskontrakt (=man hyr direkt från ägaren) och ett sådant är normalt 'tillsvidare'. Då har man normalt tre månaders ömsesidig uppsägningstid, normalt innevarande månad plus tre kalendermånader, dvs gör man en uppsägning idag så räknas innevarande månad och sedan Augusti, September samt Oktober.

Om man har ett avtalat en kontraktstid så har man inte ett normalt tillsvidarekontrakt. Detta innebär att ömsesidig uppsägning inte kan tillämpas, istället är man bunden av den överenskomna kontraktstiden.

Dock, som hyresgäst har man alltid rätt att säga upp ett hyresavtal med tre månaders uppsägningstid som ovan, oavsett om man har en avtalad tid eller inte.

Normalt finns det en skrivning i tidsbegränsade avtal som innebär att ett kontrakt som inte sägs upp (och även tidsbegränsade kontrakt måste sägas upp) förlängs och i allt väsentligt fungerar som ett tillsvidarekontrakt.

Vidare finns det festliga regler om besittningskydd som kan bli tillämpliga när man arbetar med förstahandskontrakt som man som hyresvärd bör ha koll på.

• Gilla
Skrivet och klart! Känns bra.

T-rex hade stenkoll på kontraktsbiten visade det sig när våra nya hyresvärdar kollade med juristen hos villaägarnas förening eller vad det hete. :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT