Hyra skåpbil för att hämta hoj i Tyskland

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Lite närmare sommaren har jag tänkt köpa hoj. Kollar efter gixxer 1000 från 01-04. Såg på mobile.de att man får en 04a för samma pris som en 01a här hemma, och att regbesiktning går på typ 1700kr läste jag nånstans, inte illa. Började därför kika på olika sätt att få hem hojen. Smidigast verkar vara att ta den bak i en skåpbil. Lurigt att interneta sig fram till ett slutpris på hyra av bil dock. Någon som gjort liknande resa och kan ge tips vart man billigast hyr bil och vad det går på? Tänker mig att hyra från morgon dag 1 till eftermiddag dag 2, för att slippa stressa. Ska ju också vara tillåtet att ta skåpbilen utomlands enligt hyrpolicyn då..
 
Jag har hyrt av rent a wreck tidigare... bra priser. Pyntade typ 1000kr för 1 dygn... lördag - söndag.
 
Mellan tummen och röven skulle jag säga minst ~5000 kr. Kollade själv priser nyligen. Hade tänkt åka Skåne-Västmanland-Skåne under ett och samma dygn, ca. 110 mil. Skulle ha kostat 2700 kr. Slutade med att jag bokade transport med Schenker istället.
 
Funderar om det verkligen är(läs blir) billigare i Tyskland när hojarna börjar kosta typ max 20-35´? Tycker man hittar hojar i Sverige för nästan samma pris om man nu tar även hänsyn till kostnaden
 
Vill minnas att OKQ8 har billiga och fräscha skåpbilar till uthyrning. Gött att slippa släp!
 
Funderar om det verkligen är(läs blir) billigare i Tyskland när hojarna börjar kosta typ max 20-35´? Tycker man hittar hojar i Sverige för nästan samma pris om man nu tar även hänsyn till kostnaden

Hittade en fräsch 04'a för motsvarande 30 500kr. Billigaste 02'an ligger på blocket för 35 000kr. Billigaste 04'an kostar 45 000kr på blocket. Alltså 15 papp mer än i tyskland. Men säg att jag hittar en 04'a för 40 000kr i sverige. Då skiljer det ändå 10 000kr mot tyska priset. Om regbesiktning kostar <2000kr och frakt hem runt 3000kr så tjänar jag fortfarande 5 lök på att hämta i tyskland.
 
Plus att när du väl står där i Tyskland efter att ha kört skitlångt och lagt en massa stålar på resan är det jättebra läge att upptäcka att hojen var MYCKET fräschare på bilderna :3freak
 
Plus att när du väl står där i Tyskland efter att ha kört skitlångt och lagt en massa stålar på resan är det jättebra läge att upptäcka att hojen var MYCKET fräschare på bilderna :3freak

Jag är uppe i tvåhjuling nummer 8 i min karriär hittills, och ännu har inte mitt omdöme svikit mig utan det har blivit köp av de hojar jag trott att det ska bli köp av på förhand. Brukar inte vara så svårt att lista ut om man läser mellan raderna - men tyskarna kanske är luriga som fan.
 
Hittade en fräsch 04'a för motsvarande 30 500kr. Billigaste 02'an ligger på blocket för 35 000kr. Billigaste 04'an kostar 45 000kr på blocket. Alltså 15 papp mer än i tyskland. Men säg att jag hittar en 04'a för 40 000kr i sverige. Då skiljer det ändå 10 000kr mot tyska priset. Om regbesiktning kostar <2000kr och frakt hem runt 3000kr så tjänar jag fortfarande 5 lök på att hämta i tyskland.

hyrbil tor linköping tyskland för 3000kr? hur många mil ska du köra? gissar du ska köra iaf 100mil det är ju typ 1500kr i bara soppa. . Jag håller med övriga om att köpa en hoj i Sverige om priserna skiljer så lite som 10-15 tusen. Du kan ju även försöka pruta på en hoj här hemma vilket oftast brukar gå bra
 
Hyrde största skåpet (bakgavel-lyft) på OKQ8 i sommras för att hjälpa syrran att flytta. Västerås-Umeå ToR, torsdag-lördag eller liknande. Kostade APA! 6.3k har jag för mig, och den var inte fräsch, eller rolig att köra... Kolla efter en billig flygbiljett ner och kör hem den, eller är det fortfarande mkt snö kvar söderut?
 
hyrbil tor linköping tyskland för 3000kr? hur många mil ska du köra? gissar du ska köra iaf 100mil det är ju typ 1500kr i bara soppa. . Jag håller med övriga om att köpa en hoj i Sverige om priserna skiljer så lite som 10-15 tusen. Du kan ju även försöka pruta på en hoj här hemma vilket oftast brukar gå bra

Tror inte rent a wreck kostar så mycket mer än 3 papp? Jo kommer väl först och främst försöka hitta en hoj här hemma, men vill undersöka möjligheterna att ta hem hoj från utlandet. Men ah, verkar ju inte helt solklart att man vinner så mycket på det.
 
Jag hittade min Gsxr i Sverige för under 40k, 1800 mil, svensksåld. Jag tycker folk övervärderar sina hojar... Gäller att inte vara för köpkåt på våren
 
Har du räknat med soppan och färjekostnaderna? På tok för billig hoj för att det ska vara värt det enligt min mening. Avvakta lite till, räkna med att kunna pruta 5 papp på hojarna på blocket!

Jag gav f ö 34000 för min k3 med pcIII, helsystem, nya däck, 3500 mil i höstas...
 
Det blir lätt 8-10tkr att hämta en hoj i Tyskland. Hyra skåpbil, bränsle, färja/bro, mat, inreg, tid, dyrare ägandekostnader i form av dyrare försäkring och lägre andrahandsvärde samt då risken att hojen inte motsvarar det skick man förväntar sig.
Ska man importera så bör prisskillnaden vara åtminstone 30-40tkr. Annars är det inte värt der! Är skillnaden mindre än så är det nog värt att ha lite is i magen och vänta på rätt hoj alt pruta lite.

Det är knappt lönt att importera bilar som kostar runt 100tkr från Tyskland. Prisskillnaden är inte tillräckligt stor mot Sverige. Enda fördelen med Tyskland är att utbudet är större och söker men vissa speciella maskiner så är det lätt värt det. Tex unika hojar eller bilar.
 
Hittade en fräsch 04'a för motsvarande 30 500kr. Billigaste 02'an ligger på blocket för 35 000kr. Billigaste 04'an kostar 45 000kr på blocket. Alltså 15 papp mer än i tyskland. Men säg att jag hittar en 04'a för 40 000kr i sverige. Då skiljer det ändå 10 000kr mot tyska priset. Om regbesiktning kostar <2000kr och frakt hem runt 3000kr så tjänar jag fortfarande 5 lök på att hämta i tyskland.[/QUOTE
Ligger en k4:a på gixxer.se facebook sida för 36000. 2700 mil.
 
Hittade en fräsch 04'a för motsvarande 30 500kr. Billigaste 02'an ligger på blocket för 35 000kr. Billigaste 04'an kostar 45 000kr på blocket. Alltså 15 papp mer än i tyskland. Men säg att jag hittar en 04'a för 40 000kr i sverige. Då skiljer det ändå 10 000kr mot tyska priset. Om regbesiktning kostar <2000kr och frakt hem runt 3000kr så tjänar jag fortfarande 5 lök på att hämta i tyskland.

Kolla också vad skillnaden är i försäkring under den tid du tänkt äga hojen samt det lägre andrahandsvärde som en privatimporterad hoj ger.

Missförstå mig rätt! Rätt hoj är definitivt värd att hämta på kontienten, men finns det gott om utbud härhemma är det kanske en dumhet i snålheten.

Polarn hämtade hem en Bimota DB2SR (under 200 tillverkade totalt = värt att leta i EU) från södra tyskland för x år sedan och hyrde då skåpbil. Bara att prata med firman så de ger ett OK på att färdas i Europa. Har med firmans och ditt försäkringsskydd att göra. Speciellt England är lite egna i sitt försäkringsskydd, där namnges förare som ok enligt försäkring. Tyskland är lite som vi, bilen försäkrad? Alla får köra. Särskilt dokument bör nog medtas. Glöm inte att Svensk försäkring inte gäller i Danmark utan att du kollat med bolaget innan (vill jag minnas.. vad säger Skåningarna?)
 
Dessutom bör ju utbudet på blocket öka rätt markant snart. Då ökar ju chansen att det finns en hoj i rätt prisklass.
 
Tänk också på att det kan ta rätt lång tid att få alla papper på plats. Ursprungskontroll m.m. kan ta några veckor. Kolla också upp hur lång väntetid det är hos Bilprovningen för att boka en regbesiktning. Jag tog hem en Ducati från England för ett par år sedan och då var det 2-3 månaders väntetid... Till slut fick jag en tid inom en månad ca 15 mil hemifrån.. Det kan ju vara rätt surt att bara ha hojen ståendes i garaget väntandes på nya skyltar medan solen lyser och man vill ut och köra.

Det har kanske blivit bättre nu med avregleringen. Men problemet då var att det var så pass få stationer som hade rätt behörigheter för att kunna godkänna en importerad mc.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top