Hyra MC i Malmö (uppkörning & utrusttnings krav??)

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Tjena, det är så att jag vill vara helt förberedd inför sommaren så att jag inte glömmer bort något helt ska ta A obeg, innan dem höjjer till 24 är bara 21. Har GSX-R 1000 k6 och jag kommer antagligen inte kunna köra upp med den ska vara svin svårt vad jag hört så undrar ifall någon I malmö trakterna hade kunnat tänka sig att låna ut sin hojj för uppkörningen? för pengar självklart och sen undrar jag vad det är för krav på utrusttning som man ska ha ? antagligen som lagen säger hjälm eller?

Mvh
 
40 sek letande....

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Korprov/Fordon/

Du har väl övningskört innan du försöker köra upp så förhoppningsvis har du full utrustning även när du övningskör?!

Vad gör det svårare att köra upp med gixxern? Du ska kunna hantera den lika dant i trafiken sen ju. Kan du inte köra upp med den kan du ju inte hantera den i stadstrafik i heller. :va
 
Last edited:
Vilken skyddsutrustning ska jag använda?
Sökanden ska bära ändamålsenlig skyddsutrustning som är avsedd för motorcykelkörning. Utrustningen ska bestå av skyddskläder av skinn eller annat kraftigt material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftiga stövlar eller kängor, handskar, ryggskydd och hjälm. Utrustningen ska vara fri från skador.
 
Vad gör det svårare att köra upp med gixxern? Du ska kunna hantera den lika dant i trafiken sen ju. Kan du inte köra upp med den kan du ju inte hantera den i stadstrafik i heller. :va

Jag förstår din poäng, men helt sant är det inte. Har sett folk försöka köra upp med såväl större kromslädar som guldvingar, och det går helt enkelt inte. En del hojar är helt enkelt inte gjorda för de tighta svängar som lågfartsbanan kräver. En Gixxer tycker jag dock borde gå, men samtidigt har en sporthoj en hyfsat hög tyngdpunkt och en svängradie som utklassas av flera mindre och smidigare typer av hojar. Jag själv hade exempelvis helst inte kört upp på en nyare sportliterhoj om jag haft ett val...

Vad jag viull komma fram till är att jag förstår varför TS vill ha en annan hoj att köra upp på, för jag själv hade nog gjort likadant. Samtidigt förstår jag din synpunkt money, att man ska kunna hantera den hoj man senare ska använda i trafiken. MEN! Är lågfartsbanan verkligen ett mått på vad som krävs av dig som förare ute i trafiken? Jag själv tycker att den är lite väl hård, för vem sätter inte ner fötterna om det förenklar din situation ute i verkligheten?:) Så jag tycker att det är helt ok att köra upp på en mer lättkörd hoj, uppkörningen är trots allt till för att visa att du kan uppföra dig i trafiken och inte huruvida du är en expert på att hantera hojar i låg hastighet. Vi snackar liksom inte stuntVM här, kan man bara köra hojen dugligt samt bete sig ute i trafiken så borde det duga:) Trix och snygg körning hör ändå inte hemma i trafiken, och onödigt långsam krypkörning utan att sätta i fötterna tycker jag nog kvalar in i dessa kategorier.
 
För de pengarna som någon kommer att ta för att låta dig hyra, och bekanta dig med en ny hoj, inkludera riskerna och dyl, det blir inte lönt. Köp en yamaha xj 900 eller honda cb 750 mitten 80 tal för mellan 8 och 10 papp. Är samma typ av cyklar som körskolor föredrar. Du kan skrynkla dem lite på manöverbaneträning utan att de direkt sjunker i värde. Sälj dem för liknande pengar då du tagit kortet. Problem löst.
 
Krav på utrustning: skyddsjacka, skyddsbyxor (allvädersställ, eller skinn) skyddshanskar, mc stövlar/skor och sedan hjälm. Tips, köp egen utrustning, när jag hade uppkörning så hade jag inte egna skor, så jag fick låna skor som var allldeles för stora.
 
kör med gixxern.
jag hade en k5a när jag körde upp och den gick super fint i högfarten, lågfarten var lite
knivig men håller man tungan rätt i mun så är de inga problem.
4 gånger tränade ja på konbana innan min uppkörning och de gick vägen,
så kör med din hoj och lycka till..
 
Jag körde upp på en BMW av cross-modell, runt 650 kubik (tror körskolan hade låtit borra upp den för att motorn skulle vara tillräckligt stor/stark för att vara godkänd vid uppkörning för tung MC). Lättare cykel än så för uppkörning hittar man nog inte. Och en sådan är knappast värd några stora summor, så det borde inte vara omöjligt att låna eller hyra en för en billig peng. Det kanske finns någon som har något dylikt som andrahoj eller så?
 
För de pengarna som någon kommer att ta för att låta dig hyra, och bekanta dig med en ny hoj, inkludera riskerna och dyl, det blir inte lönt. Köp en yamaha xj 900 eller honda cb 750 mitten 80 tal för mellan 8 och 10 papp. Är samma typ av cyklar som körskolor föredrar. Du kan skrynkla dem lite på manöverbaneträning utan att de direkt sjunker i värde. Sälj dem för liknande pengar då du tagit kortet. Problem löst.

Ja köp en sån sen dra till sydsvenskans parkering på fosie industriområde , sätt uppenbarligen konbana och kör en halv dag
 
40 sek letande....

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Korprov/Fordon/

Du har väl övningskört innan du försöker köra upp så förhoppningsvis har du full utrustning även när du övningskör?!

Vad gör det svårare att köra upp med gixxern? Du ska kunna hantera den lika dant i trafiken sen ju. Kan du inte köra upp med den kan du ju inte hantera den i stadstrafik i heller. :va

Tycker du är lite väl tuff mot grabben. Jag skulle inte vilja köra upp på någon av mina
hojar om jag skulle vara tvungen att göra det idag. Och då har jag ändå kört hoj i mer än 30år!

Min fru tog MC kort för två år sedan, vi var ute och satte upp konbana efter hur uppkörningen
ser ut.
Njet säger jag. Det påminner inte mycket om stadskörning. Och sen ska du lägga till att de flesta som kör upp är jäkligt nervösa, vilket inte gör det lättare.

Hyr/låna en så hanterbar hoj som möjligt. Er6a, Gladius, BMW 650, Z750, ja det finns många.
Sträva efter en smal hoj, med låg tyngdpunkt och upprätt körställning
 
Behöver man ha MC stövlar? eller räcker det med något i typ av vinterskor av skin?
 
Tycker du är lite väl tuff mot grabben. Jag skulle inte vilja köra upp på någon av mina
hojar om jag skulle vara tvungen att göra det idag. Och då har jag ändå kört hoj i mer än 30år!

Min fru tog MC kort för två år sedan, vi var ute och satte upp konbana efter hur uppkörningen
ser ut.
Njet säger jag. Det påminner inte mycket om stadskörning. Och sen ska du lägga till att de flesta som kör upp är jäkligt nervösa, vilket inte gör det lättare.

Hyr/låna en så hanterbar hoj som möjligt. Er6a, Gladius, BMW 650, Z750, ja det finns många.
Sträva efter en smal hoj, med låg tyngdpunkt och upprätt körställning

Jag körde upp på en Z750 i höstas. Den hade dock styrstoppsklackarba nedfrästa en centimeter för att man ens skulle ha en chans att komma runt i vändningen. Det var ändå riktigt tajt. Inspektören tillät mig att gå över sidolinjen lite. Provade konbanan med min TLS det var stört omöjligt att ens leda runt den på den bredd som konbanan har.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Behöver man ha MC stövlar? eller räcker det med något i typ av vinterskor av skin?

Det går säkert bra med kraftiga boots, du vet såna som kromslädeåkare har på sig. Men jag skulle aldrig ens tänka på att åka literklubba utan helställ (2-delat ok) ryggskydd, vettiga handskar och riktiga stövlar... Och en bra hjälm (dvs inte plast)...

Snåla inte på det som räddar livet på dig alternativt skyddar dina fötter från att krossas totalt.

Kolla på nätet, på fcmoto.de kan du hitta en komplett bra utrustning för under 10k.
 
Last edited:

OT: Fan så mycket mer imponerande än generic youtube klipp på töffar som slangar till "häftig" nyrock musik. Men kanske bara jag som får ståfräs av folk som kan hantera sin hoj ordentligt :-/

On topic: Med tillräckligt träning kan du antagligen klara det med GSX-R:en, man får använda sig av annorlunda teknik vid lågfartsbanan p.g.a. tightare mellan styrstoppen (kanske går att justera?), typ att man viker ner den för att komma runt.

Jag var i kontakt med trafikskolor när jag raggade hoj till uppkörningen, men de flesta var skeptiska eller så hade de hojarna bokade dagen för min uppkörning. Lånade en släktings hoj tillslut.

Men ponera att du använder din hoj till uppkörningen, då skulle jag se till att träna dubbelt så mycket manöverbana som du kanske tycker att du behöver. Landsvägskörning kan du skita i för det ska mycket till för att bli kuggad där, så nöt manöverbana 3-4 ggr i veckan så fort det blir barmark. Öva inte längre tidsperioder än du orkar, kontraproduktivt att kasta runt hojen om du är uttorkad/onti i huvudet/trött i kroppen.
 
Det går säkert bra med kraftiga boots, du vet såna som kromslädeåkare har på sig. Men jag skulle aldrig ens tänka på att åka literklubba utan helställ (2-delat ok) ryggskydd, vettiga handskar och riktiga stövlar... Och en bra hjälm (dvs inte plast)...

Snåla inte på det som räddar livet på dig alternativt skyddar dina fötter från att krossas totalt.

Kolla på nätet, på fcmoto.de kan du hitta en komplett bra utrustning för under 10k.

Jag har redan Lindstrands ställ helställ, och AVG k-4 glasfiber hjälm och ordentliga handskar ryggplatta ska jag inföskaffa mig snart. Stövlar gillade jag inte riktigt obehagligt. Köpte allt på MC-huset nytt så
 
Behöver man ha MC stövlar? eller räcker det med något i typ av vinterskor av skin?

När jag körde upp så var det krav på oss att ha full utrustning (ryggplatta, stövlar, handskar och ett äckligt varmt goretex ställ...)
Vi hade strålande sol och närmare 30 grader den dagen :död
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top