Hyra hus i Thailand?

• Thread starter Thread starter McB
  • Start date Start date

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Ja, jag ska ju som ni vet resa till Thailand i vår. Boende kommer att lösas på plats, för att öka möjligheterna att resa omkring lite som vi vill. Antagligen blir det till att ta in på hyfsat billiga hotell, men en annan möjlighet dök upp i skallen på mig nu. Jag hittade nämligen ett antal annonser på Blocket där hus och lägenheter uthyres, riktigt billigt dessutom. Ett hus jag hittade ligger på Karon Beach i Phuket, och det kostar 1500 kr för en vecka.

Min fråga är således: hur stor är risken att man blir lurad om man hyr genom en privatperson? Det vore mindre roligt att betala 1500 spänn och när man kommer ner finns det inget hus. :mad:

Finns det bättre vägar att gå? Företag som sysslar med liknande förmedling?

McB skrev:
Ja, jag ska ju som ni vet resa till Thailand i vår. Boende kommer att lösas på plats, för att öka möjligheterna att resa omkring lite som vi vill. Antagligen blir det till att ta in på hyfsat billiga hotell, men en annan möjlighet dök upp i skallen på mig nu. Jag hittade nämligen ett antal annonser på Blocket där hus och lägenheter uthyres, riktigt billigt dessutom. Ett hus jag hittade ligger på Karon Beach i Phuket, och det kostar 1500 kr för en vecka.

Min fråga är således: hur stor är risken att man blir lurad om man hyr genom en privatperson? Det vore mindre roligt att betala 1500 spänn och när man kommer ner finns det inget hus. :mad:

min uncle bor i thailand, han hyr leilighet der. slik jeg har forstått det er det ikke noe problem å finne boende av høy standard til lav pris. du behøver inte hyra från privatpersoner. jeg kan hitta noen linker hvis du er interessert

Azzurro skrev:
min uncle bor i thailand, han hyr leilighet der. slik jeg har forstått det er det ikke noe problem å finne boende av høy standard til lav pris. du behøver inte hyra från privatpersoner. jeg kan hitta noen linker hvis du er interessert

Ja tack, länkar är jätteintressant. :Bugar

McB skrev:

Hyr på plats när du kommer ner istället.Finns alltid bra kåkar att få tag på,polarn bor där sen 2 år tebax o han bor i en i deras mått mätt "lyxvilla" för 3 papp i månaden.Dom där superbilliga är byggda som ett hyfsat vindskydd ungefär,tunna väggar som man kan råka gå rakt igenom i fyllan o villan :3freak

twinner skrev:
Dom har fina klockor i Thailand.

Fina kopior, ja...

Faktum är att äkta klockor också är billiga där nere. Dock är det jävligt lätt att bli lurad om man inte vet vad man ska titta på. De dyra kopiorna är faktiskt väldigt bra gjorda, och det är svårt att skilja dem från originalen även för ett tränat öga.

Men sen är frågan om det inte är skönare att bo på ett riktigt schysst hotell istället? Iofs beror det ju på vart man ska bo men det absolut bästa jag hittade när jag var där var också det jag fick billigast, runt 120:- om dagen med stooooort rum (i eget hus 2 meter ovanför backen, och utsikt över havet på ett berg) med all lyx på rummet. Det dyraste jag bodde på kostade 520:-/natt men var iofs jävligt lyxigt men inte så kul med stort hotell på stranden alla gånger :( De hus jag har sett ligga någorlunda bra beläget är ofta väldigt enkla med bara ac och litet kök. Jag skulle ha sökt upp nåt ställe som hyr ut bungalows som står ensamma, finns många såna där jag var. Vi åkte också runt, bodde på 5 olika ställen på 2 veckor, hade bott på några fler om det inte hade varit för att jag var sjuk hela första veckan :mad:

Jag har letat som en galning efter hemsida eller ägare till det bästa stället jag bodde på men det enda jag har hittat var en bild på ägaren :(
"High life" resort hette det iaf och var beläget på Koh Panghan utanför Koh Samui. Det var väl runt 10-12 bungalows som låg rätt ensamt på en bergssluttning ca 20 meter ovanför havet och vi bodde i den dyraste men det fanns mycket mindre som låg ännu bättre, nästan ovanför vattnet precis. Sen kunde du gå och ta vad du ville ur kylen när som helst och sen skrev du bara upp det i en liten bok man fick vid incheckning, samma när man käkade där. Sen betalades allt när man checkade ut. Jag tror vi bodde där 3 nätter och totalt slutade notan på drygt 1200:- men då käkade vi som galningar där då det var den godaste maten vi käkade på hela resan. Ingen thaimat dock, det åt jag bara en gång under hela resan :D

några länkar jag brukar kika på däremot:

http://www.phuket-photos.com/frameme.php?page=phiphi-islands.htm
http://www.eastjet.se/
http://www.eastjet.se/
http://www.kuoni.se/
http://www.samuinatien.com/ (bra hotell med bra frukost, vilket inte tillhör vanligheterna tyvärr. Lite dyrt bara)

Edit/ sökte lite nu igen och hittade litegrann om high life:
http://www.klangterrorist.de/archiv/030910FullMoonParty Kho Phangan/index2.htm

Last edited:
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...