Hyr ett hus, fråga om uppsägningstid

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Vi bor fn. i ett hus som vi hyr privat Nu har vi blivit uppsagda för att värdarna vill bo där istället.
Gäller verkligen 3mån uppsägningstid åt båda hållen som vanligt?

Vi har hittat nytt boende och vill därifrån så fort vi kan medans dom vill dra ut på det dom 3 månaderna som är.
Vi kan ju inte hitta ny hyresgäst iom att dom ska upphöra med att hyra ut.
Vet nån vad som gäller?

Min tanke är att 3mån är våran rättighet men inte vår skyldighet vid en sån här situation.
Har provat att googla men antingen är jag kass på det eller så finns det inte nån bra sida med regler och lagar.

Mvh

Det beror väl på hur ert kontrakt ser ut?

Besittningskydd Villa skrev:
Besittningsskydd innebär att hyresgästen har rätt till förlängning av hyresavtalet. Vid en andrahandsuthyrning gäller besittningsskyddet om hyresförhållandet har pågått i mer än två år.

Som andrahandshyresgäst har man dock ett svagt besittningsskydd och det gäller enbart gentemot förstahandshyresgästen, så vill förstahandshyresgästen flytta tillbaka till huset igen måste andrahandshyresgästen flytta ut.

Besittningsskyddet ger inte andrahandshyresgästen någon rätt till att överta förstahandshyreskontraktet.

För att undvika tvister i denna fråga rekommenderar vi att ni skriver in i hyreskontraktet att andrahandshyresgästen avsäger sig besittningsskyddet samt upprättar en separat handling om detta. Att enbart notera det i kontraktet är inte juridiskt hållbart.

Det står inte klart vad som gäller i kontraktet.
Jag har funderat på att skriva ett eget och säga att vi måste skriva ett nytt pga att det första inte gäller under dessa omständigheter.
Dvs dra en rövare.

Nu har Jag stirrat mig blind i Jordabalken och kommit fram till att det endast är till vår fördel som uppsägningstiden gäller i det här fallet.

Kan någon som också läst den bekräfta eller dementera det jag fattat?

vad jag fått lära mig så gäller tre månader enligt kontrakt men finns det inget eller det inte står ngt i kontraktet om det ,så brukar det vara en månads uppsägningstid.

Jo precis men så är ju undantaget när hyresrätten upphör att vara hyresrätt för att uthyrarna ämnar bo där istället.
Står väldigt luddigt.
Men som jag fattar så är besittningsrätten bara till hyrarens fördel.
D.v.s. att dom inte enligt lag kan komma och säga åt mig att flytta ut grejerna tills kvällen i ett sånt här fall.

Nu har jag läst i kontraktet och det står 3mån men inte om det är ömsesidigt.
Huset är heller inte en "riktig" hyra.
Vi betalar 5000 som enligt värden ska täcka låneamorteringar.
Det betalas ingen skatt på det d.v.s.

Vad händer om vi bara sticker och skiter i att betala hyra?
Vi har ju flyttat ut då och bor inte där längre och huset står därmed till nästa hyresgästs(fastighetsägaren/hyresvärden) förfogande.
Kan vi bli bötfällda för det? På vilka grunder isåfall och med hur mycket?

Mvh

kolla med hyresgästföreningen eller liknande de kanske kan hjälpa.

Nu har jag läst i kontraktet och det står 3mån men inte om det är ömsesidigt.
Huset är heller inte en "riktig" hyra.
Vi betalar 5000 som enligt värden ska täcka låneamorteringar.
Det betalas ingen skatt på det d.v.s.

Vad händer om vi bara sticker och skiter i att betala hyra?
Vi har ju flyttat ut då och bor inte där längre och huset står därmed till nästa hyresgästs(fastighetsägaren/hyresvärden) förfogande.
Kan vi bli bötfällda för det? På vilka grunder isåfall och med hur mycket?

Mvh

Hyran får väl bara täcka ränta och inte amorteringar?
Gäller iaf lägenheter.

Flytta och blir det tjaffs, anmäl, många sköna tusingar i återbäring.

Vilken paragraf hänvisar du till då du påstår att uppsägningstiden ändras om bostaden upphör gälla som hyresrätt?

Hyran får väl bara täcka ränta och inte amorteringar?
Gäller iaf lägenheter.

Flytta och blir det tjaffs, anmäl, många sköna tusingar i återbäring.

Vad man tar i hyra har ingenting med de egna bankärenden att göra oavsett vilken typ av bostad man hyr ut. Vore ganska konstigt det.

Kommer ni ihåg tjommen som hyrde ut sin "lya" som han kallade sin etta i centrala stockholm? Hyrde ut den till överpris till ett gäng ynglingar. Han hade räknat in lån, amortering och att den var nyrenoverad och lagt på den summan han tyckte var skälig för att tjäna en slant.

Slutade med att när de flyttade så överklagade de den för höga hyran till hyresnämnden som snabbt räknade ut vad skälig hyra för lägenheten var i området och skickade med en räkning på femsiffrigt belopp.

Du glömde att nämna att "tjommen" Starstriker sedan fick helt eller delvis rätt om jag kommer ihåg rätt. Måste leta lite efter den tråden.

Jag skulle också tolka 3 månaders uppsägningstid som från båda hållen. Om det skilde borde det ju klart stå att det t.ex. är olika uppsägningstid (som på t.ex. mitt anställningsavtal).

Vad man tar i hyra har ingenting med de egna bankärenden att göra oavsett vilken typ av bostad man hyr ut. Vore ganska konstigt det.

Kommer ni ihåg tjommen som hyrde ut sin "lya" som han kallade sin etta i centrala stockholm? Hyrde ut den till överpris till ett gäng ynglingar. Han hade räknat in lån, amortering och att den var nyrenoverad och lagt på den summan han tyckte var skälig för att tjäna en slant.

Slutade med att när de flyttade så överklagade de den för höga hyran till hyresnämnden som snabbt räknade ut vad skälig hyra för lägenheten var i området och skickade med en räkning på femsiffrigt belopp.

Du glömde att nämna att "tjommen" Starstriker sedan fick helt eller delvis rätt om jag kommer ihåg rätt. Måste leta lite efter den tråden.

Nej, jag har inte glömt att nämna någonting, har isåfall missat uppföljningen.
Letade men kunde inte finna tråden. Kanske starstriker hittar hit och kan berätta om det, är ganska intressant fast än det kanske inte hör till detta problem, då det inte har med för hög hyra att göra.

Skulle dock gissa på att tre månader för denna uppsägning gäller för båda parter.
Är inte så sjysst att göra bostadsbyten med en månads varsel. Kanske hyresgästföreningen kan hjälpa om nån av er är medlem där.

Han krävdes på 24 men behövde efter hårt mot hårt bara betala tillbaka 10000 (inlägg #152 i http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=192879).

Om de som sa upp dem hade sagt att de skulle ut om en månad så hade det ju varit lika fel som att själv dra på en månad och strunta i att betala.

Nej, jag har inte glömt att nämna någonting, har isåfall missat uppföljningen.
Letade men kunde inte finna tråden. Kanske starstriker hittar hit och kan berätta om det, är ganska intressant fast än det kanske inte hör till detta problem, då det inte har med för hög hyra att göra.

Skulle dock gissa på att tre månader för denna uppsägning gäller för båda parter.
Är inte så sjysst att göra bostadsbyten med en månads varsel. Kanske hyresgästföreningen kan hjälpa om nån av er är medlem där.

Ni får aldrig räkna med lånekostnader när ni räknar ut en skälig hyra.

Här är det bruksvärdessystemet som spelar in och bruksvärdeshyran kommer bestämma vilken hyra ni max kan ta ut. Här spelar läge, möblering och liknande stor roll.

PS. Den här tråden gäller uppsägningstid.Huruvida det är rätt eller fel att lura någon att man är villig att betala en vettig peng för en toppfräsch lägenhet med bra läge diskuteras i den andra tråden.

Ni får aldrig räkna med lånekostnader när ni räknar ut en skälig hyra.

Här är det bruksvärdessystemet som spelar in och bruksvärdeshyran kommer bestämma vilken hyra ni max kan ta ut. Här spelar läge, möblering och liknande stor roll.

Oj fel tråd.

Aja väntar fortfarande på svar i fråga #10.

Om det står uppsägningstid 3månader i kontraktet borde det väl gälla åt båda håll om inget annat nämns. -varför skulle det inte vara så?
Att strunta i de sista månadshyrorna kan sluta med anmälan till kronofogde eller kan påverka din kreditvärdighet i långa loppet. -svårt att få kredit,-svårt att få hyra lägenhet med mera i framtiden. Om man bortser från det rent moraliska vill säga.

Anledningen till att värden vill ha hyra tiden ut är väl just att de kalkylerat med att de skall flytta in en viss datum. Således säger de upp kontraktet 3 månader innan. De kanske hyr något själva just nu och har kostnader för detta och vill själva slippa dubbel kostnad. Att du hittat något nytt boende där du flyttar in direkt är ju ditt eget val så att säga.

Vänder man sig till hyresnämnden för att värdera hyran för ett objekt?
Vi tänkte ha det som hävstång om dom inte går med på våra krav.
Objektet var inte städat när vi kom, det fick vi 1500 för, ett helt hus inkl fönstren och en inglasad veranda.
Det såg ut som skit rent ut sagt.
Gården hittar vi fortfarande skit på och bilen har haft två punkor på kort tid p.g.a. att dom strött spik lite här och var.
Totalt har vi väl lagt ner ca 4veckor på att städa(tid efter jobbet, räknar på ca 2-4h om dagen i snitt) så det gick att använda hus och gård.
Går det att ta med sånt?
Vi har även dokumenterat och har vittnen på hur det såg ut.

Känns jävligt skumt att ni MÅSTE bo kvar/betala hyra ifall hyresvärden säger upp hyreskontraktet??? Tvivlar starkt på det. Ni blir utkastade kan man säga...ni hittar nytt på en gång men måste betala 3 månader till? Låter fel i mina öron iallafall..

Alternativt...för ett JÄVLA LIV o bli utkastade istället ;) Hög musik och röj på nätterna. De kan ju inte vilja bli av med er och sen begära hyra trots att ni inte bott där.

Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...