Hypermotard 1100 VS 990 Supermoto

jamjam

Devil
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Bolt
Har svårt att bestämma mig.

Som begagnat ligger de i ungefär samma prisklass, KTM:en något biligare. Båda har dyra service och båda kostar lika mycket i försäkring på mig.

Nu vill jag ha åsikter från supermoto och hypermotard-riders.

PS. Duke, Speed triple, Z1000 osv är inte aktuella, just pga försäkringen. De två ovannämnda hojarna klassas som offroad.

En smaksak! Väldigt lika hojar på många sätt, men möjligtvis känns duccen något lättare och mindre.

Finns bara ett sätt för dig att avgöra detta. Provkör!

Måste dock säga att enligt min åsikt är dessa två hojar något
av det roligaste man kan äga och köra på gata:tummenupp

Beror på hur du är byggd, KTM'n är helt klart större till måtten när det gäller cockpit, så redan en provsittning kan ge dig svaret på din fråga.

En del gillar att hojen ens ska vara snygg och attrahera folk som inte kör hoj, och de flesta tjejer kan två mc-märken, det ena är Harley och det andra Ducati, så redan här kanske du har svaret.

En del gillar gammal teknik som syns, andra gillar teknik som är ny. En österrikisk v-twin utvecklad på den här sidan milleniet, eller en twin med anor från 1972 kanske känns bättre.

En del gillar att köra fort som tusan på bana, och då är det nog KTM man ska sikta in sig på, andra gillar att busa mer i stan så då kanske duccen passar bättre.

Ducce motorn har gott om stånk på mellanvarv, men tar snabbt slut i registret, och eftersom man så gott som har varvräknaren i skrevet så kommer man träffa många varvtalsstopp. KTM motorn har väldigt gott om orr med, men 2000 varv ytterligare att varva på och här kommer även effekten, + 20-25 hästar jämfört med duccen.

Så lite beroende på vad du vill göra så kan du välja hoj.

Eller så går du all-in på en gång och skaffar en sällsynt 990 SMR - den är bäst på allt. (vilken överraskning att jag säger det va ;) )

Sen kan man ju alltid köpa en 990 SMR som är bäst på allt.

Beror på hur du är byggd, KTM'n är helt klart större till måtten när det gäller cockpit, så redan en provsittning kan ge dig svaret på din fråga.

En del gillar att hojen ens ska vara snygg och attrahera folk som inte kör hoj, och de flesta tjejer kan två mc-märken, det ena är Harley och det andra Ducati, så redan här kanske du har svaret.

En del gillar gammal teknik som syns, andra gillar teknik som är ny. En österrikisk v-twin utvecklad på den här sidan milleniet, eller en twin med anor från 1972 kanske känns bättre.

En del gillar att köra fort som tusan på bana, och då är det nog KTM man ska sikta in sig på, andra gillar att busa mer i stan så då kanske duccen passar bättre.

Ducce motorn har gott om stånk på mellanvarv, men tar snabbt slut i registret, och eftersom man så gott som har varvräknaren i skrevet så kommer man träffa många varvtalsstopp. KTM motorn har väldigt gott om orr med, men 2000 varv ytterligare att varva på och här kommer även effekten, + 20-25 hästar jämfört med duccen.

Så lite beroende på vad du vill göra så kan du välja hoj.

Eller så går du all-in på en gång och skaffar en sällsynt 990 SMR - den är bäst på allt. (vilken överraskning att jag säger det va ;) )

Sen kan man ju alltid köpa en 990 SMR som är bäst på allt.

Hörde på krogen igår kväll att 990 SMR var bäst på allt. Stämmer verkligen det?

Har haft en Hypermotard som jag trivdes bra med, testade en ktm 950 eller 990 minns inte riktigt vilken men de skillnader jag märkte direkt var följande:

KTM:en hade bättre broms samt skönare växellåda (hade inte hypermotard S)

Ducatin hade mer vrid men mindre toppeffekt

Storleksmässigt kändes ducatin väldigt mkt mindre, smidigare & lättare vilket jag gillar, även lite aggressivare körställning.

Fjädringen på ktm:en kändes nästan som en mjuk svamp i jämförelse men det hade kanske gått att styva upp ktm:n något mer.

Så vill du kanske kunna köra lite längre turer och ha något bättre komfort välj ktm:n, annars välj ducatin om du gillar lek/bus/aggresiv körning mer är mitt tips..

Haha, jag säger inte emot. Jag har ägt ett par LC8:or och var supernöjd. Trodde aldrig att jag skulle ha en annan gathoj.

Nu blev det en HYM, och jag skulle inte säga att det är en bättre hoj. Den är annorlunda. Till duccens fördel ska sägas att vridet är galet, och den känns faktiskt ännu busigare än SD/SM.

Men det är förstås odiskutabelt att LC8:orna har mer effekt.

japp det stämmer, en 990 SMR är bäst på allt.

alltså bäst på allt.

Vet inte om jag håller med det där att en KTM skulle vara så mycket bättre på bana än
Duccen. Ska man köra riktigt fort på bana så är det INGEN av hojarna man ska ha. Det
gå att hänga på de flesta hojarna men man får räkna med att när man kommer
ut på rakorna (typ på Gelleråsen) så sticker 1000cc sporthojarna.

Har aldrig haft några problem med min hoj så jag måste säga att dom är driftsäkra.

tack för alla svaren, provkörde båda två.

efter 62mil i vädret från +7 grader till 0 så har jag en SM 2010 ståendes i garaget. :D

Den är inte lika brutal som alla påstår men vrid har den :D

I början så gick den inte att köra snabbare än 120 pga vinden. Men jag gjorde en grej då som jag brukade göra på XR:en när jag skulle köra fort, jag hängde min ryggsäck (rätt så stor) på magen istället för ryggen, då blev det plötsligt behagligt att ligga i 140-145kmh.

:yoparty

Grattis!
Du lär nog bli nöjd, bägge är fina hojar.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park