Hyosung Comet 650 - bra första hoj?

Angelfire

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Växjö
Hoj
nästa sommar
Tjena mors.

Jag håller på att ta mc kort (tung mc A) och undrar om en Hyosung Comet 650 kan vara ett bra första köp?

Hojen ser väldigt fräsch ut. Det är en v-twin motor som brummar på rätt bra, årsmodell 2004, har gått 320mil. 33 000:-

http://www.blocket.se/vi/16171034.htm?ca=19_s&last=1

vet inte så mycket om Hyosung men det verkar vara en cykel i min prisklass.

Någon som kan något gott/ont om cykeln?

mvh Angelfire
 
Lilltrollet

Har en 05 som jag sköt motorn på i höstas, ventilsallad och en fullständigt sönderslagen kolv blev resultatet... Hojen hade då gått 800 mil och var helt maskinellt original förutom en Viper dämpare och nålarna lyfta för lite fetare blandning. Att fixa det skulle blivit en mycket kostsam historia om inte Hyosung hade förbarmat sig så de skickade en komplett motor mot att jag betalade frakten ifrån Korea. Slutade på 6.500:-... Uppenbarligen kan det finnas ett problem med härdningen av ventilskaften på "äldre modeller" eller nåt ditåt eftersom det har hänt liknande saker för andra också. En annan sak som hände mej innan dess var att generatorn brann ihop vid 400 mil men den fick jag på garantin.

Tycker att hojen är lätthanterlig, har bytt till "crosstyre" för bättre känsla. Den är ju också pigg med sina ca 80 hästar och det räcker för de flesta. Framför allt är försäkringen helt ok, har min hos Bilsport&MC. Ditt objekt verkar väl vara helt ok prismässigt i förhållande till milen men jag rekommenderar nog en nyare för att risken med ventilerna skall vara borta. (Åtminstone meddelade Hyosung att det skulle vara åtgärdat ifrån mitten av 05 oc det är tillverkningsåret som avses, inte nyregistreringsåret i Sverige...)

Lycka till!
 

Bifogat

  • lilltroll1.JPG
    lilltroll1.JPG
    72.7 KB · Visningar: 166
Last edited:
Aha, aj då. Så himla svårt att bestämma sig för vilken hoj man ska ha bara. Verkar då med andra ord inte vara något att satsa på. Jag har en budget på ca 40 000:- kan ju göra så att jag sparar några månader till och satsar på en annan nyare och mer välkänt märke.

Låg försäkringskostnad måste jag ha, frågan är bara vilken hoj man ska ha sedan.

Helst av allt vill jag självklart ha en r1 eller r6 men det är ju bara att glömma i och med att jag inte ens har kort ännu.
 
lite sportigare variant med låg försäkring (betalade själv 2600 hel)för budgeten du har är VTRen,pig rolig att köra (om du gillar twin) och pålitlig maskin!
 
Jag kör koreanskt och är nöjd:tummenupp Man får en del dissar av polare som kör de "riktiga" märkena, typ Honda osv. men det bryr jag mig inte om.

Köp hojen och var glad att du har pengar över till bensin och skyddsutrustning (och eventuel rostskyddsbehandlig:gnissla dom rostar lite på vissa ställen om dom får stå ute mycket)
 
Köp förebilden SV 650 eller en ER 6 istället (högre kvalitet och stabilare andrahandsvärde).
Udda märken är ofta osäkra kort när du sedan skall byta upp dig. Även reservdelsfrågan kan vara knepig med långa leveranstider.
 
Tack för tippsen.

Hyrde en Kawasaki z1000 idag för att träna på högfartsprovet, körde från 09:15-18:00 och kan bara säga en sak...

FY FASEN vilken härlig båge. Acc, styrning, bromsar allt var underbart på den.

Känns äntligen som om man kan ta kortet nu, kan varmt rekommendera att folk hyr cyklar och åker ut till bana för att öva inför uppkörningen. Kostade totalt 1300:- /för en dag , vilket ungefär är vad du får köra 2x50 min för på en trafikskola.

Sjukt skön, det enda som är lite träligt med z1000 är att den är ohyggligt dyr att försäkra. En årsmodell 2003+ att halvförsäkra för mig går på 10 678:- .

Känns väldigt snopet när man äntligen hittat en hoj man skulle kunna tänka sig att köpa.

Väldigt trevlig dag har det iaf varit och jag blev 1 med hojen idag :D

Kawasaki Z1000 :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top