Hydraulolja i motorn?

Status
Ej öppen för fler svar.

ZwaniZ

Ät Ostbågar
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
z1000 -03, Suzuki k50
En polare till mig sa att han har hydraulolja som motorolja i sin trimmade Suzuki K50 "användes till tävlingskörning"

Han sa att han fick idén från sin polare som använde det i sin dragracing HD. Sa att den oljan tålde temperaturskillnader bättre. Vad tror ni??

Varför skulle han behöva motorolja i en tvitaktare? Menar han att han blandar oljan i bensinen då? Hydraulolja har helt andra egenskaper än man vill ha i motorolja. Om han använder det och moppen går mer än en kort stund är det bara att gratulera. Köp inte en begagnad moppe av honom, dock. Personligen tror jag att det är BS, han lurar dej helt enkelt.

ZwaniZ skrev:
2653216 En polare till mig sa att han har hydraulolja som motorolja i sin trimmade Suzuki K50 "användes till tävlingskörning"
Han sa att han fick idén från sin polare som använde det i sin dragracing HD. Sa att den oljan tålde temperaturskillnader bättre. Vad tror ni??
Han driver med dig!
(mineral)olja består av en basolja plus en hink tillsatser av olika slag beroende på användningsområdet för slutresultatet.
Jag ser då överhuvudtaget INGET gemensamt i användningsområdet, lagertyper, temperaturer, "föroreningstyper" mm mellan hydraulolja och motorolja.
Jag har gjort ETT misstag med oljor, jag hade motorolja i växelhuset till en utbordare. Totalhaveri efter 2km...
(Hade ingen vxlhusolja hemma och skulle provköra i tunna nån minut. Glömde sen byta innan jag gav mig ut på sjön.)

Kahobe skrev:
2653440 Han driver med dig!
(mineral)olja består av en basolja plus en hink tillsatser av olika slag beroende på användningsområdet för slutresultatet.
Jag ser då överhuvudtaget INGET gemensamt i användningsområdet, lagertyper, temperaturer, "föroreningstyper" mm mellan hydraulolja och motorolja.
Jag har gjort ETT misstag med oljor, jag hade motorolja i växelhuset till en utbordare. Totalhaveri efter 2km...
(Hade ingen vxlhusolja hemma och skulle provköra i tunna nån minut. Glömde sen byta innan jag gav mig ut på sjön.)
Moterolja kan man ha i en tvåtaktare, det som är problemet är att har man en förbra olja så kan kopplingen slira anners inga problem på en tvåtaktare! Moteroljan smörjer bättre än växellådsoljan.

För många år sedan när jag var barn och hade ett akvarium, fick jag tipset av "en polare" att lägga kopparpengar i vattnet för det skulle motverka algtillväxten på glaset.
Ingen sa något hur det skulle gå med fiskarna. Gissa hur det gick!!

Jämför gärna detta med hydraul-olja som motorolja.

Hörde talas om någon som slog fel olja i en skogsmaskin för några år sedan. Hydraulolja var ingen hit kan jag säga! Totalhaveri!

Bengt Allevad skrev:
2653453 För många år sedan när jag var barn och hade ett akvarium, fick jag tipset av "en polare" att lägga kopparpengar i vattnet för det skulle motverka algtillväxten på glaset.

Skrattar.. Så det är därför det aldrig finns fiskar i lyckobrunnar???

ZwaniZ skrev:
2653216 En polare till mig sa att han har hydraulolja som motorolja i sin trimmade Suzuki K50 "användes till tävlingskörning"

Man använder Hydraulolja i svarvars växellådor ibland. Men jag tvivlar på att hydraulolja har så pass hög bärighet så att den lämpar sig till växellådor på hårt trimmade mopeder! Ej att rekomendera utan att prata med ett oljeproffs först. Nu utgår jag från att du menar en användning i växellådan, för att använda det som smörjolja i bensinen istället för 2-taktsolja tror jag ännumindre på.

XJR_Jönsson skrev:
2653444 Moterolja kan man ha i en tvåtaktare, det som är problemet är att har man en förbra olja så kan kopplingen slira anners inga problem på en tvåtaktare! Moteroljan smörjer bättre än växellådsoljan.

Klart du kan ha motorolja i en tvåtaktare....
Dock är det inte så bra att stoppa det i växelhuset på en båtmotor... Vare sig det är 2 eller 4 takt. Annan konstrukton på båtmotorn serru.. och inga lammeller där heller.. ;)

Den omvända situationen fungerar dock...!

Att använda "tunn" motorolja i hydralsystem på tex. hjullastare...det
gjordes på 1970-talet när jag sommarjobbade som maskinförare i ett
lokalt företag.
Detta pga. kostnads och lagerhållningsskäl, Caterpillar rekomenderade det då,
nu vet jag inte.

KentW

Bengt Allevad skrev:
2653453 För många år sedan när jag var barn och hade ett akvarium, fick jag tipset av "en polare" att lägga kopparpengar i vattnet för det skulle motverka algtillväxten på glaset.

:lol

Och tack för en mkt bra liknelse!
För er som inte visste: Hydraulolja är ingen olja.
Det är ett antal olika glykoler och polyglykoler.
Häll ALDRIG dessa i någon motor!

SENSEI skrev:
2653493 Klart du kan ha motorolja i en tvåtaktare....
Dock är det inte så bra att stoppa det i växelhuset på en båtmotor... Vare sig det är 2 eller 4 takt. Annan konstrukton på båtmotorn serru.. och inga lammeller där heller.. ;)

Precis.
Men främsta anledningen till att motorolja fungerar mindre bra i växelhus är att där har du en vinkelväxel med spiralskurna drev, precis som i en bakaxel.
Detta betyder att du måste ha andra tuffare tillsatser för detta jobb.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Back