Hydraulkoppling KTM 660

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Söker lite friska uppslag , för mina är slut.. :huvet .

Servade idag på fm , ny olja , filter o ventiljustering. Oljan var samma som jag kört på de sista 4 oljebytena.
Gav mig iväg på em ut o åkte.... Åker bakhjul en längre sträcka o när jag släpper ner har kopplingen tappat trycket ?? Handtaget sladdrar o det går inte att frikoppla.
Växlar ner lite försiktigt o stannar vid kanten....då blir det helt plötsligt tryck på kopplingen igen o den fungerar som vanligt.
Detta händer 5-6 ggr....oftast när man åkt bakhjul en längre bit o när man slår ner är kopplingsverkan borta. Det hände en gång oxå på plan väg....jämn hastighet , 5:an i 100 km/h...jag känner på kopplingen hela tiden med ett finger för att se om det är ngt tryck.... o helt plötsligt försvinner trycket o kopplingsgreppet går att trycka ända in till handtaget...

Stannar jag o stänger jag av hojen , kommer trycket tillbaka direkt.
Letar jag försiktigt upp friläget o stannar med motorn på tomgång , kommer trycket oxå tillbaka direkt....
Någon gång har trycket kommit tillbaka på plan väg o lugn körning....

Det jag gjort utan att det fixat problemet :

#Fyllt på lite olja till i motorn , eftersom det var liiite låg nivå innan... ( tänkte om det kunde vara ngt med lamellerna.... )
#Kollat oljan i kopplingen , luftat...

Ngn som har idéer , tips eller erfarenhet ???
 
Ingen som har en susning ??? :confused:
 
Folkezx9r skrev:
Ingen som har en susning ??? :confused:
För lite olja i oljebehållaren uppe på styret? så att "pumpen" leker med luft sen när den skall trycka ner mer olja?

Nä, ja vet inte... :kocko
 
Tyvärr inte... Har kollat o luftat... :gnissla
 
Har vart med om liknande på min ZXR faktiskt, fast då att handtaget helt enkelt började ta längre in. Det hände efter ett toppfartstest. Vill minnas att det fixade till sig när jag stannade sen. Vet faktiskt inte vad det kan ha berott på. Skumt.
 
Bytte vätska i kopplingen idag.... luftade noga som fan !!! Verkar funka , men ska ut o fresta med längre bakhjulsåk imorgon.. :)
 
det är ett fabriksfel på 04an jag har åxå en 660 04a och har exakt samma fel och har pratat med min hojbutik här hemma i stan och dom har pratat med ktm och tydligen så ska man sätta in ett membran eller en bricka för det är ett lager som rör sig och då får man det felet ktm håller på att tillverka delen för tydligen har den redan tagit slut så jag väntar fortfarande på min dom skulle skicka ut den till min hojmeck så fort den finns på lager så be din mchandlare att ta kontakt med ktm och beställa delen som behövs
 
Min -04 hade också det felet. Lelles tog det på garantin i samband med 100-milaservicen och sen har den fungerat finfint. Uppträdde exakt som du beskriver innan...

Märkligt bara att du inte har haft problemet tidigare?
 
.......
,,,,,,,,,,
!

Vassego, bara att placera ut på valfria ställen.
Tryck på Enter då och då också, så blir det mer lättläst.

För övrigt så tror jag på samma sak som Muggen. Eller har de ändrat så mycket på kopplingen så att de lyckats smyga in ett konstruktionsfel?

//Anders.
 
UnderDOG skrev:
.......
...Eller har de ändrat så mycket på kopplingen så att de lyckats smyga in ett konstruktionsfel?

//Anders.

Ragnar på Lelles ville inte säga mer än att det var ett konstruktionsfel när jag frågade vad det var som var problemet.
 
qungen skrev:
det är ett fabriksfel på 04an jag har åxå en 660 04a och har exakt samma fel och har pratat med min hojbutik här hemma i stan och dom har pratat med ktm och tydligen så ska man sätta in ett membran eller en bricka för det är ett lager som rör sig och då får man det felet ktm håller på att tillverka delen för tydligen har den redan tagit slut så jag väntar fortfarande på min dom skulle skicka ut den till min hojmeck så fort den finns på lager så be din mchandlare att ta kontakt med ktm och beställa delen som behövs

Var sitter det där membranet eller brickan ??... Har Ktm förlängt garantin på just den grejen eller får man byta själv ?
 
Folkezx9r skrev:
Var sitter det där membranet eller brickan ??... Har Ktm förlängt garantin på just den grejen eller får man byta själv ?
Verkar var en KTM-sjukdom då jag hört vissa med Duke -02 och äldre meed samma problem..
 
Folkezx9r skrev:
Var sitter det där membranet eller brickan ??... Har Ktm förlängt garantin på just den grejen eller får man byta själv ?



det sitter nere i motorn vid kopplingen antar jag har ej frågat var exakt
om garantin är förlängd eller ej vet jag inte men enligt konsumentköplagen så är det två års garanti på fabriksfel så det bör åtgärdas gratis jag har inte lämnat in min hoj än för delarna har inte kommit än
 
Ringde Pelle på Claessons i Bromölla idag o kollade med dom om de hört ngt... Ingen hade hört talas om ngt sånt där. Pelle ringde till Ktm-Agenturen för att se vad dom sa , men enligt Ktm finns det inget sånt känt fel ???... Det enda pressmeddelande som gått ut ifrån Ktm är att slavcylindern ska dras fast med gänglåsning , o det har gjorts på alla Ktm som varit inlämnade på 100 milaservice. Ingentingt om ngt annat med kopplingen.... Får ringa Ragnar imorgon o kolla med honom var han fått infon ifrån.....
 
Folkezx9r skrev:
Var sitter det där membranet eller brickan ??... Har Ktm förlängt garantin på just den grejen eller får man byta själv ?

Jag såg att Ragnar tog ut kopplingskorgen på min 660 när han skulle åtgärda felet, så där bakom kan ju vara ett bra ställe att börja leta...
 
har fått hojen fixad idag jag behövde ej betala något så se till att kolla upp med din hoj handlare så att dom har pratat med rätt folk för det är ett membran som ska sättas in kopplingen blev bra efter dom gjort det detvar bakom kopplingskorgen lycka till
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top