Hydraulbromsar till minimoto?

Blommah

Trialcyklist.
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
Grc RC40
Såg för ett tag sen en minimoto med hydraulbromsar och undrar hur det fungerar, och vad man behöver till för att det ska fungera.

Jag har ett enormt cykelintresse, och vad jag har förstått så är det hopes cykelskivbromsar som gäller, hope mini verkar intressant, då trialvarianten nyper nåt så kopiöst och så vill jag inte ha det på moton.

Det jag vill ha reda på är om man behöver en adapter, eller är det 6" skivor som sitter på minimoton redan?

Skivorna på minimoton är ju betydligt tjockare, fungerar det ändå eller får man slänga på cykelskivor också?

Sen undrar jag hur man får fast oket, då det är gängat i oket men inte på bultarna som jag har som dom sitter på, på min grc så sitter oket löst på bultarna och rör sig fritt fram och tillbaka, fungerar hydraulskivor bara till dom nyare hojarna som har annan infästning?

Jag vill veta allt, ge mig tips.

Skivorna behöver nog inte bytas vad jag vet. vad det gäller fäste så finns det nog o köpa men jag vet också flera som tillverkat sina egna....var får man tag i cykelbromsarna då o vad kostar dom?

billigast är www.chainreactioncycles.com , finns inga alternativ för cykeldelar i sverige, allt är så sjukt överprisat här, frakt ligger la på en 3-400 men du tjänar absolut på det på i stort sett vad du än köper.
Kolla disc brakes å hope.

till vanlig kinamodell typ 14e så e de bara "plug and play", samma sorts fästen, 51mm standard! har man mekaniska bromsar så funkar de me tjockleken på skivorna oxå..

jag valde att bygga på så ja hade 2 mekaniska fram istället för 1 hydraulisk, då detta är billigare o tar ungefär lika bra.. dvs, alldeles tillräckligt..

det jag har tänkt på är om bromsbeläggen tål den höga värmen som blir när man bromsar i höga hastigheter, jämfört på en cykel.. ja vet att dom blir riktigt varma då med (har även cykelintresse här!) men tror det är långt ifrån den värme som bildas när man ska ner från runt 80-100 blås?

Använder själv hopes 6 kolvs ok på min mini och det funkar kanon. Fästet får du göra själv för det finns inget som passar, men du kan ha samma skiva som sitter på hojen.
n637852372_78764_6896.jpg

Last edited:
ser bra ut dedär=)

tänkte själv köpa såna, men då till den riktiga cykeln....:tuttar

funkar prima, dock rätt dyra, så de gäller att vara säker innan man handlar..

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025