Huvudsäkringen går Suzuki tl1000s

Larsa2000

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2010
Hoj
Suzuki tl1000s -97
Hallå
Har en Suzuki tl1000s där huvudsäkringen går. Igår körde jag ca 40min, när jag höll på att parkera hojen dog den plötsligt och allt slocknade. Huvudsäkringen 30 amp hade gått.

Bytte säkring. På vägen hem stannade jag och tankade. Efter så ville den inte starta. Tyckte att startmotorn var trött. Lyse mm såg pigga ut. Batteriet är helt nytt.

Någon som har några tips?

Med största sannolikhet har du någon kabel som isoleringen har nötts sönder på, så att den jordar mot ramen, eller en annan kabel någonstans. Men eftersom det är huvudsäkringen så borde det ju vara hyggligt enkelt att hitta, skulle det vara en kabel efter en annan säkring så skulle den svagare säkringen gå istället. Dvs, följ alla kablar som går från huvudsäkringen och se så att dom är hela.

Visserligen skulle ditt nya batteri kunna vara kortslutet, men det känns lite långsökt.

Vem sa nytt batteri?? har du bytt batteri så kolla att du inte satt plus-polen så att det finns nån som helst möjlighet att den kan komma emot ramen

har du bytt batteri så kolla att du inte satt plus-polen så att det finns nån som helst möjlighet att den kan komma emot ramen
Eller så att det inte finns nån som helst möjlighet (-) minuspolen kan komma mot ramen för har sedan en pluskabel efter huvudsäkringen skavt hål i isoleringen mot ramen så går huvudsäkringen. Min Suzuki har ett elsystem där varken - eller + är anslutet till ramen....

Kortslutningen måste väl vara efter säkringen för att den skall gå (alltså inte plus mot ram). Men att ha en ojordad ram kan ju vara en grej att kolla.
Det är andra gången säkringen gått. Båda gångerna i samband med avslutad färd (parkering). Borde väl inte ha med saken att göra, men man vet ju aldrig....

Avslutad färd när det händer? Kontrollera kablaget runt styrhuvudet förmodligen där det är skavt och kortslutningen uppstår. Ofta när man stannar så vrider man styret i förväg för att låsa tändningslåset.

Avslutad färd när det händer? Kontrollera kablaget runt styrhuvudet förmodligen där det är skavt och kortslutningen uppstår. Ofta när man stannar så vrider man styret i förväg för att låsa tändningslåset.
Håller med! Jag hade liknande problem med hojen, så fort jag slog på blinkers så rök säkringen, det va dessutom samma säkring som till instrumentpanelen :gnissla Så jag trodde att det var blinkersena det var fel på, men det var när jag svängde och kortslöt en kabel som säkringen gick, det hade mao inte alls med blinkandet att göra!

Stämde bra det där. Var två kablar som nötts mot styrhuvudet. Hade också läckande olja från kopplingskåpan, fixade det med.

Nu har jag ännu större problem. Hojjen stannar ibland då man står stilla, stannar väldigt ofta då man skall starta vid ett rödljus. Ibland är den väldigt svårtstartad. Vid ett tillfäller drog jag slut på batteriet. Igår kom jag med nöd och näppe hem. Visade sig att den även "dog" vi högre varv och fart.
Har nya stift. Testade att bygla kontakten i bak för att göra "självkontroll", den visade -C00 (inga fel hittade). Pratade med DinMC i Rotebro, de trodde att en storservice skulle lösa det. Fick tid om 4 veckor :gnissla Några tips? Som det är nu kan jag inte köra den.....

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT