huvudcylinder, frambroms

iommi

sakta men säkert!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR750 -85, Yamaha sr400 -83
Min frambroms är kass, antagligen pågrund av en sliten huvudcylinder.

Nu är det så att jag har sett att folk verkar byta dessa "bromspumpar" lite hur som helst mellan olika märken på hojar. Är det så att de flesta passar på vilka hojar som helst?
Jag tänkte kanske byta min till någon annan som funkar bättre(till en begagnad), så jag undrar vilka som kan tänkas passa. Jag antar att det är skillnad på hojar med olika storlekar på bromsoken, men hur stor skillnad gör det??

så vad ska man tänka på när man letar efter en ny bromspump?

Varför inte bara renovera? Den har ju garanterat fungerat och renoverar du så blir den ju minst lika bra igen.

Robban_C skrev:
Varför inte bara renovera? Den har ju garanterat fungerat och renoverar du så blir den ju minst lika bra igen.

har fått för mig att den pumpen som finns på första generationen gixxer inte ska vara så bra. men jag minns inte var jag hört det.
Så jag kan mycket väl ha fel i det.

Last edited:
iommi skrev:
Min frambroms är kass, antagligen pågrund av en sliten huvudcylinder.

Nu är det så att jag har sett att folk verkar byta dessa "bromspumpar" lite hur som helst mellan olika märken på hojar. Är det så att de flesta passar på vilka hojar som helst?
Jag tänkte kanske byta min till någon annan som funkar bättre(till en begagnad), så jag undrar vilka som kan tänkas passa. Jag antar att det är skillnad på hojar med olika storlekar på bromsoken, men hur stor skillnad gör det??

så vad ska man tänka på när man letar efter en ny bromspump?

Om du nu kommer fram till att du skall byta i stället för att renovera av någon anledning så bör (måste?) bromshuvudcylindern vara av samma dimension som du har nu. Den är anpassad till det Ok den "driver". Jag är tex på väg att sätta 4 kolvs Nissin på min VFR och måste då upp en dimension från 12 till 14 på huvudbromscyllen (Blackbirdens i mitt fall).

U-joppe skrev:
... så bör (måste?) bromshuvudcylindern vara av samma dimension som du har nu. ...
Endast ett litet förtydligande:
Det U-joppe menar är att om nya huvudcylindern är mindre än den gamla så behövs mindre kraft i handtaget men det finns risk att handtaget tar längre in än det gamla. Om nya huvudcylindern är större än den gamla så behövs mer kraft i handtaget men antagligen tar handtaget längre ut än det gamla.

Min erfarenhet av huvudcylindrar till gammelgixxrar är att där inte är några som helst problem så länge de är friska. Ex vis den som sitter på min Bimota fungerar klockrent. Men jag har sett exemplar som inte har fungerat något vidare men det tror jag mer beror på ålder och/eller misskötsel.
Det jag alltså menar är att jag tror att det är ålder och inte fabrikat/modell som är problemet. Och renoverar man så är ju cylindern i praktiken ny igen.

Hur man än vrider och vänder på steken så är ju dessa delar rätt gamla. Vilket inte utesluter att de ska fungera som på en ny hoj. :)

Robban_C skrev:
Endast ett litet förtydligande:
Det U-joppe menar är att om nya huvudcylindern är mindre än den gamla så behövs mindre kraft i handtaget men det finns risk att handtaget tar längre in än det gamla. Om nya huvudcylindern är större än den gamla så behövs mer kraft i handtaget men antagligen tar handtaget längre ut än det gamla.

Min erfarenhet av huvudcylindrar till gammelgixxrar är att där inte är några som helst problem så länge de är friska. Ex vis den som sitter på min Bimota fungerar klockrent. Men jag har sett exemplar som inte har fungerat något vidare men det tror jag mer beror på ålder och/eller misskötsel.
Det jag alltså menar är att jag tror att det är ålder och inte fabrikat/modell som är problemet. Och renoverar man så är ju cylindern i praktiken ny igen.

Hur man än vrider och vänder på steken så är ju dessa delar rätt gamla. Vilket inte utesluter att de ska fungera som på en ny hoj. :)

Så det är inget fel på gammelgixxer pumpen i sig? hmm, då kanske man ska ta o renovera den. Vad är det som behövs till det?

ren.sats

kolla med grabbarna på Moto Speed verkstaden, dom har säkert renoveringssats liggande i någon låda.....be att få den billigt för att du är student eller någe sådant....fixar sig

tassen skrev:
kolla med grabbarna på Moto Speed verkstaden, dom har säkert renoveringssats liggande i någon låda.....be att få den billigt för att du är student eller någe sådant....fixar sig

Tänka sig att jag är student. och nästan helt pank oxå... Dock så brukar inte vinstdrivande företag bry sig så mycket om sånt. *suck*

Jag skrev att min erfarenhet är att de funkar. Men det utesluter ju inte att nån annan har haft traasel. Så skyll inte på mig!

Jag skulle antagligen satsa på första bästa Suz-handlare, de lär ju ha/kan ta hem delarna. Speeden har väl slutat med dirketförsäljning till konsument?

Hursomhelst så behöver du samtliga gummiringar och packningar som sitter i cylindern. Riv isär, tvätta med T-sprit (löser bromsvätksan), slipa försiktigt bort all gammal ärg, hona om du har möjlighet. Biltema har billiga honinsverktyg men jag vet inte om de klarar så små diametrar. Och deras utbytesstenar suger. Dom är så hårda att dom inte duger till nånting. Smörj honingsstenarna med 5-56 eller liknande när du honar, tvätta med bensin, tinner eller nåt annat som löser oljan du smorde med.
Smörj in allt med bromsvätska innan du monterar. Lufta. Klart. Provkör försiktigt runt kvarteret. Ut och gasa som fan. :tummenupp

Robban_C skrev:
Jag skrev att min erfarenhet är att de funkar. Men det utesluter ju inte att nån annan har haft traasel. Så skyll inte på mig!

Jag skulle antagligen satsa på första bästa Suz-handlare, de lär ju ha/kan ta hem delarna. Speeden har väl slutat med dirketförsäljning till konsument?

Hursomhelst så behöver du samtliga gummiringar och packningar som sitter i cylindern. Riv isär, tvätta med T-sprit (löser bromsvätksan), slipa försiktigt bort all gammal ärg, hona om du har möjlighet. Biltema har billiga honinsverktyg men jag vet inte om de klarar så små diametrar. Och deras utbytesstenar suger. Dom är så hårda att dom inte duger till nånting. Smörj honingsstenarna med 5-56 eller liknande när du honar, tvätta med bensin, tinner eller nåt annat som löser oljan du smorde med.
Smörj in allt med bromsvätska innan du monterar. Lufta. Klart. Provkör försiktigt runt kvarteret. Ut och gasa som fan. :tummenupp

tack för hjälpen! =)

Fast att hona en så liten cylinder? tror nog att de honingsverktygen biltema har är alldelles för stora. 11/16" är det minsta de har.

De tar 400:- för en renoveringssats. huuu.. jag som är så satans fattig nu! :(

Last edited:
iommi skrev:
tack för hjälpen! =)

Fast att hona en så liten cylinder? tror nog att de honingsverktygen biltema har är alldelles för stora. 11/16" är det minsta de har.

De tar 400:- för en renoveringssats. huuu.. jag som är så satans fattig nu! :(

hmm, känner mig tvungen att fråga lite mera!

anledningen till att jag tror att pumpen är sliten är att när jag kör aktivt så kommer bromshantaget längre o längre in mot styret. Man kan "få ut" hantaget igen genom att pumpa lite utan att trycka så hårt att man bromsar. Jag har testat att byta bromsvättska och att lufta systemet utan att det har hjälpt.
Jag tycker det är här felet är lite skumt, att hantaget åker in mot styret under aktiv körning kan ju bero på vatten i bromsvätskan, men att man är tvungen att pumpa borde mer bero på om kolvarna i oken åker in av skeva bromsskivor. men då borde det ju inte bara hända under aktiv körning?

jag är rätt o slätt både konfunderad och förvirrad över detta problem!
jag har ju inte råd att lägga ut pengar i onödan. vill verkligen veta vad det är som behöver åtgärdas innan jag lägger ut pengar på det.. :rolleyes:

Det kan ju bero på att skivorna skevar till sig vid aktiv körning.

11/16" är 17,4625 mm. Rätt många huvudcylindrar är 5/8" dvs 15,875 mm.
Alltså borde det gå att ta ett sånt där honingsverktyg och sen skava av lite från stenarna. Se till att få konstant höjd på stenarna så att de avverkar jämnt.
Jag har slipat lite här och var på mitt honingsverktyg för att det ska gå att fälla ihop själva verktyget lite extra. Kan vara en lösning.
Men du får kolla vad du har för diameter på din cylinder om du ska hona. Står ofta ingjutet på utsidan.

400:- var väl inget! Det är ju hojbranschen! :hihi

Kolla du dina skivor lite till innan du börjar riva i huvudcylindern. Kan du låna ett hjul av nån vars hejdare fungerar även vid aktiv körning?

Låter helt klart som ett fall av inre läckage i huvudbromscylindern, packbox slut och/eller sliten cylinder.

Robban_C skrev:
Det kan ju bero på att skivorna skevar till sig vid aktiv körning.

11/16" är 17,4625 mm. Rätt många huvudcylindrar är 5/8" dvs 15,875 mm.
Alltså borde det gå att ta ett sånt där honingsverktyg och sen skava av lite från stenarna. Se till att få konstant höjd på stenarna så att de avverkar jämnt.
Jag har slipat lite här och var på mitt honingsverktyg för att det ska gå att fälla ihop själva verktyget lite extra. Kan vara en lösning.
Men du får kolla vad du har för diameter på din cylinder om du ska hona. Står ofta ingjutet på utsidan.

400:- var väl inget! Det är ju hojbranschen! :hihi

Kolla du dina skivor lite till innan du börjar riva i huvudcylindern. Kan du låna ett hjul av nån vars hejdare fungerar även vid aktiv körning?

Så pass stort som 15mm? jag hade tippat på max 10. där ser man.

Funderade på om skiverna kunde skeva vid aktiv körning tidigare idag.. men fafan kan det bero på? :va I vilket fall så låter det ju dyrt!
Känner ingen med likadan hoj tyvärr... jag har ju fina 18" hjul o grejer.

jaa, fick ju min "måndaspeng" av csn idag! inför sommarn får man ju hela 5200! de ni!! så 400 är massor ju!

EDIT: var ote o kikade lite. det är 5/8" iaf.

Last edited:
UrbanTiger skrev:
274:- verkar ju billigare i alla fall.
Kolla kastet på skivorna innan så det inte är det som är problemet.

Hur går man till väga för att göra det?
problemet uppstår ju inte när jag kör lugnt så jag kan ju inte mäta med en klocka med hjulet i luften... hmm. försöka bryta o dra i däcket själv o se om det flexar?

iommi skrev:
Hur går man till väga för att göra det?
problemet uppstår ju inte när jag kör lugnt så jag kan ju inte mäta med en klocka med hjulet i luften... hmm. försöka bryta o dra i däcket själv o se om det flexar?
Det du beskriver låter som normalt gamla bromsslangar som flexar kraftigt vid bromsning, byt till stålomspunnet annars kvarstår problemet. Om du byter bromspump se tll att diametern på kolven inte understiger original ca 15 mm annars får du ingen broms alls, kolvarna i dina ok behöver stor kolvdiameter i huvudcyl, jämför ej med nya cyklars 4-kolvs ok.

iommi skrev:
... Funderade på om skiverna kunde skeva vid aktiv körning tidigare idag.. men fafan kan det bero på? ...
Skivor som börjar bli på jäsken kan skeva till sig när de blir varma och sen "räta ut" sig när de kallnar. SVårt att mäta sånt eftersom man inte når ner till skivorna medan man kör som fan. :-)))
Men ett sånt fel borde kännas som pulser i handtaget.

GSXR 7/11:
Det som iommi beskriver är ju inte i första hand bromsslangar eftersom felet blir värre för var bromsning. Slangarna är ju desamma hela tiden.
Men stålomspunnet kan säkert förbättra det hela lite även om det antagligen inte hjälper ända hem så att säga. Det är ju liksom inte alls orimligt med kombinationsfel (dvs flera komponenter som är halvslut) på en gammal hoj.

Robban_C skrev:
Skivor som börjar bli på jäsken kan skeva till sig när de blir varma och sen "räta ut" sig när de kallnar. SVårt att mäta sånt eftersom man inte når ner till skivorna medan man kör som fan. :-)))
Men ett sånt fel borde kännas som pulser i handtaget.

GSXR 7/11:
Det som iommi beskriver är ju inte i första hand bromsslangar eftersom felet blir värre för var bromsning. Slangarna är ju desamma hela tiden.
Men stålomspunnet kan säkert förbättra det hela lite även om det antagligen inte hjälper ända hem så att säga. Det är ju liksom inte alls orimligt med kombinationsfel (dvs flera komponenter som är halvslut) på en gammal hoj.

Jag känner inga pulser alls i hantaget tyvärr.. men är det inte möjligt att hjulet kanske skevear under belastning, låter isåfall lite otäckt ju.

Det är redan stålomspunnet på hojen, så det problemet kan det inte vara..

iommi skrev:
Jag känner inga pulser alls i hantaget tyvärr.. men är det inte möjligt att hjulet kanske skevear under belastning, låter isåfall lite otäckt ju.

Det är redan stålomspunnet på hojen, så det problemet kan det inte vara..
Knappast att hjulet skevar. Det är alltså skivorna det gäller. Men de kan skeva lite utan att man känner pulser.
Varierar tjockleken så känner du garanterat pulser.
Men om skivan kastar (men med konstant tjocklek) lite grann så kan den trycka tillbaks kolvarna = mer slaglängd i handtaget innan de börjar bromsa.

Slutsatsen är alltså att det kan vara skivorna men att det inte behöver vara dom. Suck. Och eftersom de är dyra så får du se till att lära känna nån som har en likadan hoj. :)
Är det kanske samma skivor på en hoj med 17" fälgar? (dina är ju 18" men skivorna kanske är samma.

Edit: Visst kan ett hjul skeva (eller rättare sagt ytan som skivan skruvas mot men det är inte särskilt vanligt och det lär knappast variera med körsätt).

UrbanTiger skrev:
Ett annat fel kan ju vara att nitningen på bromsskivorna blivit all för glappa.
Här gäller det att gå grundligt tillväga, alltså.

Nu har jag renoverat bromspumpen, dock utan att hona då jag inte hittade några skador eller kanter i den..

Problemet kvarstår dock.. När bromsarna blir varma kommer bromshantaget allt närmre styret och till slut tar hantaget i styret. Är det kanske bromsoken som strular? :va
Jag börjar bli duktigt less på detta problem... :(

EDIT: Jag kanske bara är duktigt kass på att lufta skiten?? Känner mig lite osäker på resultatet.. Tycker aldrig att bromsen känns riktigt stum, fast jag har inget att gämföra med.

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...