Husqvarna TE 610 -07 kopplingsproblem....

ricky123

Medlem
Gick med
25 Mar 2021
Hoj
honda xr650r
Hej jag har en TE 610 -07 som kopplingen tar mindre och mindre på, spänner kopplingen med hjälp av spännaren efter ett tag är det dags att spänna igen nu går det inte spänna den mer så snart slutar den ta helt och hållet missstänker jag.
Nån som vet eller vågar sig på en gissning vad problemet kan bero på?
Lamellerna lär det väl knappast vara då blir det ju tvärt om.
Tacksam för svar.
Mvh Ricky

Spännaren på kopplingen?

Om du menar vajerjusteringen, så låter det som att du haft för lite spel och succesivt nött upp lamellerna. Men jag kanske missförstår.

Om de är vajerkoppning så låter de som vajern håller på gå av och trådar upp sig = blir längre o längre. Om de är hydralkoppling låter de som pumpen eller slavcylindern tappar trycket = läcker. Båda dessa fel är vanliga och då beter de sig så.
De finns repsatser med nya tätningar till pump och slav.

Det är vajer på denna.Köpte den med detta symtom.
Ska kolla skicket på vajern
Spännaren på kopplingen?

Om du menar vajerjusteringen, så låter det som att du haft för lite spel och succesivt nött upp lamellerna. Men jag kanske missförstår.
Ja jag menar vajerjusteringen men borde den inte slira på lamellerna om dom blivit nötta?
Köpte den igår med detta symtom.

Det är vajer på denna.Köpte den med detta symtom.
Ska kolla skicket på vajern

Ja jag menar vajerjusteringen men borde den inte slira på lamellerna om dom blivit nötta?
Köpte den igår med detta symtom.

Att kopplingen inte tar tolkade jag just som att den inte greppade, dvs slirade. Att du fick litet spel på vajern, som du justerade bort.

Men ok, du menar att den inte frikopplar. Då skulle jag nog kolla att mellanskivorna i kopplingen är plana.
Jag tror dom blivit skeva för dig.

Sist jag köpte en sån hoj såldes den "med trasig växellåda", säljaren hade ju svårt att få i växlarna när det hela tiden låg moment på lådan.

Att kopplingen inte tar tolkade jag just som att den inte greppade, dvs slirade. Att du fick litet spel på vajern, som du justerade bort.

Men ok, du menar att den inte frikopplar. Då skulle jag nog kolla att mellanskivorna i kopplingen är plana.
Jag tror dom blivit skeva för dig.

Sist jag köpte en sån hoj såldes den "med trasig växellåda", säljaren hade ju svårt att få i växlarna när det hela tiden låg moment på lådan.
Tack, friläge svårt att få i då den inte frikopplar till 100 %,återkommer när jag kollat, tar ett tag då jag är förkyld just nu.

Kvarstår problemet när den är varm. Det finns inte ett entydigt svar om varför men vissa hojar får problem med att lamellerna klibbar ihop när den är kall. Då upphör problemet när den är varm. Byte av olja kan hjälpa. Jag hade dock börjat med att kolla kopplingskorgen efter hack.

Kvarstår problemet när den är varm. Det finns inte ett entydigt svar om varför men vissa hojar får problem med att lamellerna klibbar ihop när den är kall. Då upphör problemet när den är varm. Byte av olja kan hjälpa. Jag hade dock börjat med att kolla kopplingskorgen efter hack.
Kvarstår när den är varm.

Det här är ju lite pinsamt men jag började med att kolla kopplingsvajern då upptäckte jag att spännaren på motorn var i botten.
Spände den och släppte spänningen där uppe så var problemet löst.
PINSAMT!!!!
Men det blev billigt och bra.
Tack för alla tips......

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...