Husqvarna sm 125 startar inte!

bobbe1996

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2011
Hoj
2009 Yamaha xj-6n
Hej jag har en husqvarna sm 125 -04 som ej vill starta. när jag hade kommit en bit hemifrån så dog den av och jag har kollat så det finns gnista och att den får bensin. Men innan jag kom iväg så lät den lite annorlunda typ som att den 4-taktade på lägre varv men gick klockrent på högre varv. någon som vet vad det kan vara?

Bytt stift om du inte redan gjort det.

Gå igenom alla kablar med mera. Skruva av tändhatten och klipp av 10mm på kabeln och skruva tillbaka.
Tändspolen kan vara paj även fast du har gnista. Samma sak med CDI boxen. Du får gnista men vid helt fel tider.
Jag vett inte om det sitter lös tändmodul på den där eller om den är inbyggd i CDI boxen.

Får du ingen ordning på det skaffa en ohm mätare och börja mäta allt så brukar man hitta felet ganska fort tex om det är CDI boxen,Tändspole,mm.

Kanske igenkleggade munstycken från dålig vinterförvaring? Reedmembran som tackat för sig?

Känns den lika trög att kicka som innan? Tänker så att den inte har nypt.

jag återkommer till veckan då jag har tagit lov och kan skruva.
Bytt stift om du inte redan gjort det.

Gå igenom alla kablar med mera. Skruva av tändhatten och klipp av 10mm på kabeln och skruva tillbaka.
Tändspolen kan vara paj även fast du har gnista. Samma sak med CDI boxen. Du får gnista men vid helt fel tider.
Jag vett inte om det sitter lös tändmodul på den där eller om den är inbyggd i CDI boxen.

Får du ingen ordning på det skaffa en ohm mätare och börja mäta allt så brukar man hitta felet ganska fort tex om det är CDI boxen,Tändspole,mm.

nu har jag skruvat lite och kommit fram till att ena avgasporten är av så den ligger i stängt läge hela tiden vilket leder till att avgaserna inte kommer ut. men nu till min andra fråga. går det att plocka bort portarna och köra utan dom? eftersom jag börjar sommarjobba nästa vecka och kommer inte hinna få iordning på den innan dess.

Last edited:
Back