Husabergaren missar växeln ibland...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Igår var jag ute och körde på isen och efter ett tag när jag började gasa mer och mer så missade jag ibland växeln mellan 3:an och 4:an, precis som att det fanns en neutral där emellan. Det hände bara när jag gick igenom registret snabbt så jag kan ju ha varit ovarsam och för snabb men varför blir det som en neutral där emellan?

För övrigt så är min kropp mer blå-gul än någonsin, jag klotade runt 8-9 gånger :död Jag är inte byggd för crossåka och jag börjar fundera på hur det ska bli i sommar om man ska försöka köra fort på asfalt... En gång slog jag över vid wheelning, de andra gångerna var det lowsiders...

Dee_cati skrev:
Igår var jag ute och körde på isen och efter ett tag när jag började gasa mer och mer så missade jag ibland växeln mellan 3:an och 4:an, precis som att det fanns en neutral där emellan. Det hände bara när jag gick igenom registret snabbt så jag kan ju ha varit ovarsam och för snabb men varför blir det som en neutral där emellan?

För övrigt så är min kropp mer blå-gul än någonsin, jag klotade runt 8-9 gånger :död Jag är inte byggd för crossåka och jag börjar fundera på hur det ska bli i sommar om man ska försöka köra fort på asfalt... En gång slog jag över vid wheelning, de andra gångerna var det lowsiders...

Haha!! Husaguden straffar dig utan nåd!!! för att du köpte svart plast till husan :rofl nu har han gjort dig gul o blå istället. :hihi

Morphed skrev:
Haha!! Husaguden straffar dig utan nåd!!! för att du köpte svart plast till husan :rofl nu har han gjort dig gul o blå istället. :hihi
haha den var bra. :lol
Jag har för mig att sånt beror på slitna drev. :va

philsson skrev:
haha den var bra. :lol
Jag har för mig att sånt beror på slitna drev. :va

eller böjda gafflar. Det är väl snarade då den inte slänger i någon växel alls? :3freak Rätta mig om jag har fel, och det snabbt :hihi

Morphed skrev:

:rofl Det är nog fan sant!

Pssst, ska du med ut och åka på isen kommande helg? Har ni nån bra plogad bana i Sura än?

Växelproblemet har jag inte haft på min husa, däremot kunde man halvslå i en växel och sen hoppade den tillbaka.

Sen angående körningen så det tar tid att åka fort och utan att bli gul och blå. Skulle tippa på att jag har dratt en 70-80 vurpor för att komma dit jag är idag. Så du har fler vurpor att se fram emot :tummenupp

Några bra regler som du säkert inte kommer förstå nu direkt (vad de egentligen betyder, tog mig två år att förstå dem...), så spara dom:

Gasen går bara åt ett håll, man får pausa ifall det sladdar men slå inte av. (innan du vet vad medel är kommer du lowsida en hel del, du kommer säkert highsida också för att se att det är som jag säger :P)

Man går från gas till broms och från broms till gas, inget emellan. (Kör man på detta sättet så spar man en massa lowsiders pga framhjulssläpp. Speciellt viktigt på crossbanan är det. Menas inte att man går på brutalt med gasen utan hjälper att man bara öppnar gasen med pyttelite driv.)

Man svänger bara en gång per sväng. (det är inte riktigt sant alltid men om man börjar med att köra så så spar man en massa besvär under tiden man lär sig)

Vikt på hjulen är bra i rätt mängd. (Man ser ofta tips från proffs att gå fram för att få vikt på framhjulet när du ska svänga, det är sant när du ska svänga, just i det ögonblicket, då du får mer snabbstyrd hoj så. MEN i kurvan så kommer du överbelasta framhjulet eller inte ha nog bra grepp bak vilket innebär att du inte utnyttjar greppet optimalt)

Orkar motorn, åk på en högre växel (växla mitt i kurvan äter koncentration och ställer till det i chassiet)

Drivet ska vara mjukt. (Inget juckande på gasen om du inte VILL att den ska gå brett eller på bakhjulet [ett exempel är min isvideo]. Man känner hur mycket fäste man har genom att lära sig var däcket släpper med mjukt påslag. Du känner det inte direkt du ger dig ut och övar men med tiden får du känslan i vilket område det är. Juckande utövas ofta av RR-killar som highsidar.)

Det här är vad jag lärt mig på mina vurpor och samtal med folk som kan åka cykel samt div böcker. Självklart kan det vara fel, och det får väl de visa sia om. Vi får väl se till sommarn vad resultat det blir av det :tummenupp

*Edit, två böcker som e bra för supermoto-körning: A twist of the wrist II, Pro motocross and off-road riding techniques

Dee_cati skrev:
:rofl Det är nog fan sant!

Pssst, ska du med ut och åka på isen kommande helg? Har ni nån bra plogad bana i Sura än?

Ne inte än! men jag va i avesta på crossbanan igår o körde,den va plogad o grymt fin nästan som en grus väg me hopp... faan va kul de va!!fort de gick de oxå! skönt o komma me förställ in i böjarna o sladd ut :yoparty
Ska dit nästa helg oxå tror jag...

Olof Eriksson skrev:
Vikt på hjulen är bra i rätt mängd. (Man ser ofta tips från proffs att gå fram för att få vikt på framhjulet när du ska svänga, det är sant när du ska svänga, just i det ögonblicket, då du får mer snabbstyrd hoj så. MEN i kurvan så kommer du överbelasta framhjulet eller inte ha nog bra grepp bak vilket innebär att du inte utnyttjar greppet optimalt)
Rätta mig igen om jag har fel men hojen ska väl bli mer understyrd av att lägga vikt fram. :brinnerup
Mer kvickstyrd om du lägger mindre vikt fram alternativt överstyrd om du lägger mycket vikt bak. :va

Det där är med stor säkerhet ingrepp på ett par drev som är dåliga. Det går att åtgärda utan att byta dem, i regel, genom att slipa om ingreppen. Vi rejsade med lätt undercuttade drev för att undvika detta för övrigt.

Andra möjliga men mindre troliga problem är att gafflarna är slitna/förstörda eller att växelmekanismen i sig ´är lite lös eller att kniven i mekanismen är krökt (den går isf att fixa).

Daniel

philsson skrev:
Rätta mig igen om jag har fel men hojen ska väl bli mer understyrd av att lägga vikt fram. :brinnerup
Mer kvickstyrd om du lägger mindre vikt fram alternativt överstyrd om du lägger mycket vikt bak. :va
En hoj som har mycke vikt fram har stötdämpningen mycket ihoptryckt, och då blir den kortare fram och styr kvickare.

Olof Eriksson skrev:
En hoj som har mycke vikt fram har stötdämpningen mycket ihoptryckt, och då blir den kortare fram och styr kvickare.

Det gör den men inte pga det.
Kort hjulbas gör sitt och det är i regel en följd av brant gaffelvinkel. Om hjulet "lutas" eller "vrids" gör också sitt. Jämför extremlägena en chopper och en trampcykel. Choppern lägger hjulet åt sidan medan cykeln vrider det.
Viktfördelningen har mycket att göra med under/överstyrning dock. Hitta en balans mellan under/överstyrning och snabbstyrning utan för mycket instabilitet är problemet i detta. En tumregel i motard är att göra hojen så snabbstyrd som det går innan den blir för instabil. Gärna lite för instabil och sen försöka jobba bort instabiliteten med andra medel. Fjädring, sittställning, lufttryck, däck osv. Lyckas man med det så fortsätt fram till du hittat en så extrem setup som förhållandena tillåter. Dvs ingen understyrning. Banor utan högfartskurvor klarar tex att gaffelbenen skjuts upp mer. Banor med sandpartier understyr lättare och hänsyn måste tas till detta osv. MYCKET tid att tjäna på inställningar. I regel mer än en sekund för vilken förare som helst på en given bana.

Daniel

Man ser! Som sagt, man har lära kvar att göra ;) Tack för rättelsen!

*Edit, vad menar man egentligen när man snackar understyrd och överstyrd på en motorcykel?

Olof Eriksson skrev:
Jo visst på så vis har du helt rätt. Jag syftade på själva vikten alltså att hjulet har mindre vikt på sig det gör hojen i sig mer kvickstyrd pga det. Kör du med skjuts på en sporthoj till ex så är den mer kvickstyrd bara pga det.

EDIT: tack för lektionen YPVS. Det var nyttigt. :tummenupp

Last edited:
ypvs skrev:
Det där är med stor säkerhet ingrepp på ett par drev som är dåliga. Det går att åtgärda utan att byta dem, i regel, genom att slipa om ingreppen. Vi rejsade med lätt undercuttade drev för att undvika detta för övrigt.

Andra möjliga men mindre troliga problem är att gafflarna är slitna/förstörda eller att växelmekanismen i sig ´är lite lös eller att kniven i mekanismen är krökt (den går isf att fixa).

Daniel

Ok, det känns bra att veta. Det känns som att det inte är någon panik med att fixa detta då det knappast är något som förstör körningen för mig. Det enda det medför just nu är att jag får sluta köra som om jag brukar med mina gamla häckar och inse att jag måste vara snäll mot min bergare :)

Olle, där fanns det en del nyttigt. Jag är ju helt självlärd när det gäller hojkörning i stort sett, inte ens så att jag kan skryta speciellt med att jag gick lektioner för körkortet. Så jag skulle vilja kalla mig själv en rätt så kass amatör när det gäller körning av cross :D
Det jag märkte var att hojen gärna ville kasta flertalet gånger vid nerläggen, detta berodde mestadels på snösträngar eller fullt av snö. På ren is gick det hur jämnt och fint som helst dock. I kasten så vill jag gärna parera med att ge mer gas men då min gasvajer är ojusterad för tillfället så är det lite drygt. Den går inte tillbaka av sig själv, jag får vrida tillbaka rullen på egen hand. Nu när det ändå inte var plogad bana så kvittar det men det måste fixas tills nästa gång. Detta är väl det så kallade "juckandet" och det känns som att jag spar tid om jag kör med ett jämnt vrid igenom kurvan. Men hur kul är det, det ska ju gå brett och spruta mycket is. Idag har jag ju lite ont i kroppen av det men det känns som att det är sånt de kallar "bra bi-effekter"
:hihi

Och vart har du din isvideo? Jag hittar ingen :( EDIT/ det gjorde jag visst!

Last edited:
Dee_cati skrev:
Det jag märkte var att hojen gärna ville kasta flertalet gånger vid nerläggen, detta berodde mestadels på snösträngar eller fullt av snö. På ren is gick det hur jämnt och fint som helst dock. I kasten så vill jag gärna parera med att ge mer gas men då min gasvajer är ojusterad för tillfället så är det lite drygt. Den går inte tillbaka av sig själv, jag får vrida tillbaka rullen på egen hand. Nu när det ändå inte var plogad bana så kvittar det men det måste fixas tills nästa gång. Detta är väl det så kallade "juckandet" och det känns som att jag spar tid om jag kör med ett jämnt vrid igenom kurvan. Men hur kul är det, det ska ju gå brett och spruta mycket is. Idag har jag ju lite ont i kroppen av det men det känns som att det är sånt de kallar "bra bi-effekter"
:hihi

Och vart har du din isvideo? Jag hittar ingen :( EDIT/ det gjorde jag visst!
Våga fråga när du är ute å kör om de som e duktiga kan titta på dig när du kör å se om dom ser något du bör förbättra, det kan hjälpa mycket bara det! (även om inte alla tips stämmer jämt)

Det du beskriver är inte samma juckande som jag menar, tror jag. (det är inte alltid så lätt att få fram/förstå vad man menar) Du ger påslag och sen tar du de släpp som kommer under vägens gång, på is brukar det inte vara så att du total-tappar greppet utan du får tillbaka det när du gått över strängen. Jag ska ta å spela in en film när vi "rejsar" istället för bara kamera-showar så får du höra hur mitt påslag är. Går ju iofs ta hem nån video me proffsåkare också å lyssna! Många brukar försöka "känna greppet" genom att jucka fram små-släpp, så de "vet vart de är". Det är både farligt och oekonomiskt när det kommer till tiderna, dessutom får man mycke sämre kontroll över situationen.

Jag tror det var en hel del sånna strängsläpp på den videon, det borde ju gå stilstudera lite där (även om det där var mer för att göra något actionfyllt). Men jag är inte alls nån isracingkille, jag kör på samma sätt om jag kör motocross/supermoto/is/roadracing.

*Edit, ett annat väldigt bra tips till mycket är att hålla upp ytterarmbågen, det låter dig från att vandra över på den sidan av hojjen. Jag har INTE lärt mig det än men de kurvor jag fumlar i brukar jag ta till det ibland för att få någon rätsida på saken :) Du kommer komma på själv vad du ska använda det till... Och ska du köra supermoto på sommaren så se till att inte åka med foten i backen, för det kommer du ha kvar när du börjar åka på sommaren sen och det är inte alltid så bra...

Last edited:
Foten måste jag ha i backen helt klart, annars slår jag ner så jävla hårt när jag lägger omkull :D Och i supermoto kör de ju med foten i backen också :va Sen flyttar jag vikten på ett helt annat sätt med foten framåt, det blir så jävla vingligt i de mer skarpa kurvorna, de snabba kör jag med bägge fötterna på pinnarna.
Jag koncentrerade mig ett tag på att styra vikten på hojen med att förflytta vikten mellan insidan av ytterbenet och foten på fotpinnen, detta gjorde att jag kunde få bort en del av de "svajningar" som uppkom i nerlägg i hög fart. Ibland så stod jag nästan upp på fotpinnen och rörde inte nåt annat på hojen men det var även dessa gånger som jag gick omkull för då var det branta nerlägg.
Jag hoppas på att kunna följa med de stora grabbarna (supermoto och company) på deras iskörning i örebro och då ska jag be nån av dem kolla in min körning.
Just nu är det bara en del spärrar som behöver släppa, och ju mer jag ramlar desto mer släpper det. Innan första vurpan var jag lite rädd för att vurpa, nu provocerade jag lite mer på slutet för att hitta gränserna. Jag är för feg ibland helt enkelt, när jag körde lite mer idiotiskt var då det gick bäst/snabbast.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman