Växelproblemet har jag inte haft på min husa, däremot kunde man halvslå i en växel och sen hoppade den tillbaka.
Sen angående körningen så det tar tid att åka fort och utan att bli gul och blå. Skulle tippa på att jag har dratt en 70-80 vurpor för att komma dit jag är idag. Så du har fler vurpor att se fram emot
Några bra regler som du säkert inte kommer förstå nu direkt (vad de egentligen betyder, tog mig två år att förstå dem...), så spara dom:
Gasen går bara åt ett håll, man får pausa ifall det sladdar men slå inte av. (innan du vet vad medel är kommer du lowsida en hel del, du kommer säkert highsida också för att se att det är som jag säger

)
Man går från gas till broms och från broms till gas, inget emellan. (Kör man på detta sättet så spar man en massa lowsiders pga framhjulssläpp. Speciellt viktigt på crossbanan är det. Menas inte att man går på brutalt med gasen utan hjälper att man bara öppnar gasen med pyttelite driv.)
Man svänger bara en gång per sväng. (det är inte riktigt sant alltid men om man börjar med att köra så så spar man en massa besvär under tiden man lär sig)
Vikt på hjulen är bra i rätt mängd. (Man ser ofta tips från proffs att gå fram för att få vikt på framhjulet när du ska svänga, det är sant när du ska svänga, just i det ögonblicket, då du får mer snabbstyrd hoj så. MEN i kurvan så kommer du överbelasta framhjulet eller inte ha nog bra grepp bak vilket innebär att du inte utnyttjar greppet optimalt)
Orkar motorn, åk på en högre växel (växla mitt i kurvan äter koncentration och ställer till det i chassiet)
Drivet ska vara mjukt. (Inget juckande på gasen om du inte VILL att den ska gå brett eller på bakhjulet [ett exempel är min isvideo]. Man känner hur mycket fäste man har genom att lära sig var däcket släpper med mjukt påslag. Du känner det inte direkt du ger dig ut och övar men med tiden får du känslan i vilket område det är. Juckande utövas ofta av RR-killar som highsidar.)
Det här är vad jag lärt mig på mina vurpor och samtal med folk som kan åka cykel samt div böcker. Självklart kan det vara fel, och det får väl de visa sia om. Vi får väl se till sommarn vad resultat det blir av det
*Edit, två böcker som e bra för supermoto-körning: A twist of the wrist II, Pro motocross and off-road riding techniques