Husaberg

patrick_set

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2004
Ort
Götet
Hoj
Husaberg FS 650 e -06
Tjena,

Vet nån vad det skulle kosta ungefär att lämna in en Husa 650 -03/04 motor för 100 timmars renoveringen med allt vad det innebär....

MVH
//Patrick
 
patrick_set skrev:
Tjena,

Vet nån vad det skulle kosta ungefär att lämna in en Husa 650 -03/04 motor för 100 timmars renoveringen med allt vad det innebär....

MVH
//Patrick

Du kan kolla manualen vad som bör bytas efter 100h, kolla sedan priser hos tex Karlström med partsnr från husasidan. Men som sagt verkstan kan ge pris på lagersats, packningssats+arbete mm. Tror att det kostar minst 4000:- i arbete att få motorn spräckt sen beror det ju på vad som ska bytas.
 
Gör det själv.
För den inget oväsen så byt vippor, kamkeja, stift, ställ ventiler, byt olja och filter. Lager byter jag aldrig helt utan orsak. Iofs så öppnar jag motorn med jämna mellanrum för att kolla lagren men min motor är hyfsat trimmad och körs enbart på bana.
Vippor och kamkedja kan du byta även om du är en klant så lämna inte iväg den för 4000 spänn plus delar. Finns roligare saker att göra för 4000...

Daniel
 
Tackar för svaret YPVS..... Det finns ingen verkstads handbok till husorna...

MVH
//Patrick
 
Väck med sadel och tank.
Ta av ventilkåpan.
Byt vippor.
Töm olja och vatten.
Ta av avgasröret.
Ta ur vattenpumpen och lossa transkåpan.
Ta bort kamkedjesträckaren.
Ta av generatorkåpan. (för att kunna dra runt motorn)
Byt kamkedja.
Ställ ventiler (1/6 varv ut).
Ihop med rubbet.
I med olja och nytt oljefilter.

Voila.

Har du ett starkt mekaniskt missljud i motorn så kan det vara läge att spräcka den för lagerbyten, inte annars.
Nån punkt du är osäker på, fråga här så får du svar och sparar 4000.
Allt du behöver är:
Insex 4 och 5mm.
Spärrskaft, förlängare och 8mm samt 13mm bit.
Vanlig skruvmejsel.
Packningsmassa.
Clips-tång.
Vinkelslip ed för att kapa kamkedjan.
Hammare och ett don för att låsa den igen.
Nånting att dra av fjädrarna t avgasröret med.
10mm och 17mm ringnyckel.
Packningar för ventiljusterings locken, kamkedjesträckaren, transkåpan och vattenpumpen.
Kamkedja.
Vippor.


Nånting du är osäker på ed hör av dig.
Annars. För 3000 spänn sätter jag mig fan personligen på ett flygplan t Sverige och fixar den åt dig.

Daniel...
 
ypvs skrev:
För den inget oväsen så byt vippor, kamkeja, stift, ställ ventiler, byt olja och filter.
Varför byter man vippor? Såvida de e 03an vippor dvs...? Jag bytte kamkjedja nyligen för att den började slappa lite så jag blev skraj :P Men jag brydde mig inte om bussningar eller hela vipporna pga dom såg bra ut? Bör jag byta dom tro?
 
Det finns väl en verkstadsmanual å ladda ner på www.husaberg.se nu.
Ge mig en e-mail så kan jag maila över den annars ... PDF format,116 sidor, 6.5MB :tummenupp

patrick_set skrev:
Tackar för svaret YPVS..... Det finns ingen verkstads handbok till husorna...

MVH
//Patrick
 
Verkstadsmanual...
Tja, den kan vara bra för toleranser od men en hoj så lättmekad som en Husa så ser jag inte vad den behövs till. Det finns ingenting som är avancerat någonstans i hela motorn.

Ang vippor så är det riktigt, jag skulle inte ens byta dem om de inte visar på nåt slitage i lagringarna men i det här fallet så låter det som killen helst vill vänta i minst hundra timmar igen innan han rör motorn så jag skulle nog byta för 200 timmar är för mycket.
Har man verktygen och iaf inte är en komplett klant med verktyg så fixar man dessa ingrepp lätt genom att enbart se hur sakerna sitter ihop när man tar isär dem... Det finns inga faror eller fällor förrän motorn ska klyvas...

DAniel
 
Åtdragningsmoment är ju förstås aldrig fel att känna till, och som du säger toleranser om man nu vill mäta det :va

ypvs skrev:
Verkstadsmanual...
Tja, den kan vara bra för toleranser od men en hoj så lättmekad som en Husa så ser jag inte vad den behövs till. Det finns ingenting som är avancerat någonstans i hela motorn.
DAniel
 
Sant, men samma sak här. I en husamotor så finns det inga bultar där momentet är kritiskt. De fyra topp bultarna skulle möjligen isf vara undantaget. Men, det är viktigare att de är ungefär lika hårt åtdragna än åtdragna med exakt rätt moment. Angående resten av alla bultar och muttrar så är det inga problem.
Och för att byta vippor och kamkedja så är det inget sådant man behöver bry sig om. Se till att allt är åtdraget ordentligt så är det ok...

Daniel
 
Alla åtdragningsmoment står ju i owners manual också,men för dom som inte orkar öppna boken så......
Svänghjul 60Nm (50Nm på SEM)
Toppbultar 50Nm
Vevaxeldrev+det på mellanaxeln 110Nm
Kopplingskorg 120Nm
Resten brukar jag dra på känn med T-handtag......
 
Last edited:
ypvs skrev:
Verkstadsmanual...
Tja, den kan vara bra för toleranser od men en hoj så lättmekad som en Husa så ser jag inte vad den behövs till. Det finns ingenting som är avancerat någonstans i hela motorn.

Ang vippor så är det riktigt, jag skulle inte ens byta dem om de inte visar på nåt slitage i lagringarna men i det här fallet så låter det som killen helst vill vänta i minst hundra timmar igen innan han rör motorn så jag skulle nog byta för 200 timmar är för mycket.
Har man verktygen och iaf inte är en komplett klant med verktyg så fixar man dessa ingrepp lätt genom att enbart se hur sakerna sitter ihop när man tar isär dem... Det finns inga faror eller fällor förrän motorn ska klyvas...

DAniel

Gammal tråd men jag sökte ju,, frågan är vad är det för faror just vid klyvningen,är i det läget just nu så jag e tacksam för råd. Undrar också om det är packning mellan motorhalvorna?
 
Jag har använt något som heter Versachem superblue silicon(stavning?)som funkat bra.Men bara det tål olja och bensin ska det väl funka.Ha inte på för mycket bara för då får du massor inne i motorn när du drar ihop blockhalvorna.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top