Husaberg Starthjälp omflyttad dekomp

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Nyinförskaffad Husaberg FE 501 som jag lyckas starta ena ggn på 2-3 kick men nästa gång tar det kanske flera minuter med långa pauser emellan och verk i benet. Tanken slog mig att om jag surat ner stiftet vid ett startförsök kanske de gjorde nästa start besvärligare också trots att motorn vart igång emellan. Man får ju för sig rätt mycket. Visste att de fanns en del trådar här på forumet om just detta och efter att ha läst allt jag hittade på "start+husaberg" så tror jag mig ha blivit lite klokare men överallt läser jag att man ska trycka in dekompen och kicka runt några varv. Nu är det så enligt förra ägaren att dekompen är omkopplad och nås vid botten när man kickar (när man dragit kicken till botten längst ner) så jag kan inte hålla in dekompen medan jag kickar tyvär. Om det är ett vanligt "trick" att koppla om såhär så kanske någon kan ge mig lite bra starttipps. Hittade dessa 3 som jag tyckte lät vättiga tips 1 tips 2 och tips 3 Men en förklaring på dedär med att luta hojen skulle inte sitta fel. Har nämligen läst det någon annan stanns också. :va

Långa farbron skrev:
Lutningen skall visst handla om att få ner tillräckligt med soppa i förgasaren.
Att flotören skulle släppa in mer soppa innan den stänger? Att det skulle vara något med bränsleslangarna? låter lustigt men så kan säkert fallet vara.
Har svårt att veta när hojen är sur och när jag bör slå av choken.

Du! Följ sektledaren in i ljuset och följ tips 2.
Hon fick till och med mig att kicka igång den blågula skönheten på en kick :banana

Last edited:
philsson skrev:
Att flotören skulle släppa in mer soppa innan den stänger? Att det skulle vara något med bränsleslangarna? låter lustigt men så kan säkert fallet vara.
Har svårt att veta när hojen är sur och när jag bör slå av choken.

Angånde att luta.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=575905&postcount=126

Har personligen ingen erfarenhet av Husa,Stånkor rent generellt är griniga om ventilerna står fel eller stiftet är nersurat.

Jag hoppas du använder riktiga stövlar när du kickar ? en sur och smågrinig stånka kan bita tillbaka ordentligt med benbrott och förstörda fot som hämd(sant)

Min gammal TTR eller KTM:en skall kalla ha full choke(OCH INGEN GAS) sen startar dom på andra kicken.

Last edited:
Känns som att jag har fått den information jag behöver. :tummenupp Hör av mig om jag fortsätter ha problem (trots att det då antagligen är jag som fortfarande är kasst) Kicka sakta några ggr med choken ute efter att ha lutat hojen åt vänster. Sen dra ett startförsök (kicka hårt?) utan choke. Dedär med kolvläget har jag dock inte förstått. Ska man börja kicka när kolven precis vänt och är påväg ner?

EDIT: hittils bara startat med vanliga gympadojor.. :crash men den startar på 2-3 kick ibland trots det. Trodde dedär med kickar som slår tillbaks var på stenåldern typ, så det kan förekomma fortfarande?. :3freak läbbigt.

Last edited:
philsson skrev:
Känns som att jag har fått den information jag behöver. :tummenupp Hör av mig om jag fortsätter ha problem (trots att det då antagligen är jag som fortfarande är kasst) Kicka sakta några ggr med choken ute efter att ha lutat hojen åt vänster. Sen dra ett startförsök (kicka hårt?) utan choke. Dedär med kolvläget har jag dock inte förstått. Ska man börja kicka när kolven precis vänt och är påväg ner?

Du skall leta upp läget presice efter ÖD (dvs på väg ner igen),då "hoppar" du till på kicken,då får du som mest fart till nästa ÖD då den skall hoppa igång.

ANVÄND RIKTIGA STÖVLAR!!

TwinSucker skrev:
Du! Följ sektledaren in i ljuset och följ tips 2.
Hon fick till och med mig att kicka igång den blågula skönheten på en kick :banana
BTW, Ghosts 02 är en 501:a.
Ghosts 501a behöver en riktig man på 53kg för att gå igång när den inte vill :P

Ska jag va ärlig så har jag nog ingen koll på vad jag gör när jag kickar igång, jag tror iaf inte på en massa trixande hit å dit utan bara veva igång prylarna med rätt fjong på benet. Har funkat på alla hojjar hittills, inklusive Jesses brutala snurra, även om jag inte fick igång den på första försöket.

philsson skrev:
EDIT: hittils bara startat med vanliga gympadojor.. :crash men den startar på 2-3 kick ibland trots det. Trodde dedär med kickar som slår tillbaks var på stenåldern typ, så det kan förekomma fortfarande?. :3freak läbbigt.

Fick ett litet bakslag på TTR:en förra vintern som gjorde att jag körde nät i styret,tog en vecka innan jag slutade halta :3freak

philsson skrev:
någon som kan förklara varför min dekomp är omplacerad?. :confused: Är bra nyfiken.

Nja utan att vara någon Husa expert så skall det nog vara så,det är väl autodecomp på den dvs i ett visst läge på kicken så klickar det till och sedan skall man kicka.

Sen kanske den manuella decompen är borttagen eller aldrig funnits.

Har du autodecomp så leta upp klicket och kicka sedan till.

Långa farbron skrev:
Fick ett litet bakslag på TTR:en förra vintern som gjorde att jag körde nät i styret,tog en vecka innan jag slutade halta :3freak

Nja utan att vara någon Husa expert så skall det nog vara så,det är väl autodecomp på den dvs i ett visst läge på kicken så klickar det till och sedan skall man kicka.

Sen kanske den manuella decompen är borttagen eller aldrig funnits.

Har du autodecomp så leta upp klicket och kicka sedan till.
Autodekomp kanske det heter ja. Och det finns ingen annan dekomp alltså bortplockad. OK, vi säger såhär, jag drar kicken tills jag hör ett klickljud. Bör jag dra upp kicken igen till startposition och sedan kicka?. Hur synkroniserar jag det med läget på kolven eller det kanske bär med sig automatiskt?

philsson skrev:
Autodekomp kanske det heter ja. Och det finns ingen annan dekomp alltså bortplockad. OK, vi säger såhär, jag drar kicken tills jag hör ett klickljud. Bör jag dra upp kicken igen till startposition och sedan kicka?. Hur synkroniserar jag det med läget på kolven eller det kanske bär med sig automatiskt?

När du hör klicket så släpper du upp kicken till topp igen så står allt som det skall,bara att kicka till.

Långa farbron skrev:
När du hör klicket så släpper du upp kicken till topp igen så står allt som det skall,bara att kicka till.
gött.. mumms mumms.. :tummenupp Så dekompen är inte i botten då som jag trodde utan den kommer när de klickar. Man lär sig alltid något nytt.

philsson skrev:
gött.. mumms mumms.. :tummenupp Så dekompen är inte i botten då som jag trodde utan den kommer när de klickar. Man lär sig alltid något nytt.

First thing's first: ANVÄND RIKTIGA STÖVLAR som nämnts tidigare. Aj vad ont det kan göra utan! Knappt jag får igång min efter 1 års kickande med gympadojor. Man får inte alls samma snärt i benet.

Sen är Ypvs o Yashas tips det enda rätta för en Husaberg, exakt samma teknik använder jag, både på din/min gamla motor o nya 650n.

Det där med o luta o dekomp hit o dit e blaha. Enda dekompen kan hitta på som gör att den inte startar är o ligga på o ha ventilen öppen. Men det ser du om den är spänd om du drar i kicken o håller ögonen på på vajern framför stiftet. Misstänker du nåt sånt så koppla ur dekompen bara! Du behöver inte heller leta efter ÖD. Bara kicka. Två ggr har min gett fan i o starta. Ena gången med för slitna kolvringar o andra gången när tändspolen sa upp sig.

Alltså igen:
På med riktiga stövlar bara, ut med choke, kicka 5-10ggr (går bra o kicka löst), in med choke o kicka 1-2ggr. Om ingen start; börja om. Jättelätt (som allt e när man kan det!)

Förresten, var det 501an från Olofström du köpte?

Mvh
David

David P. skrev:
First thing's first: ANVÄND RIKTIGA STÖVLAR som nämnts tidigare. Aj vad ont det kan göra utan! Knappt jag får igång min efter 1 års kickande med gympadojor. Man får inte alls samma snärt i benet.

Sen är Ypvs o Yashas tips det enda rätta för en Husaberg, exakt samma teknik använder jag, både på din/min gamla motor o nya 650n.

Det där med o luta o dekomp hit o dit e blaha. Enda dekompen kan hitta på som gör att den inte startar är o ligga på o ha ventilen öppen. Men det ser du om den är spänd om du drar i kicken o håller ögonen på på vajern framför stiftet. Misstänker du nåt sånt så koppla ur dekompen bara! Du behöver inte heller leta efter ÖD. Bara kicka. Två ggr har min gett fan i o starta. Ena gången med för slitna kolvringar o andra gången när tändspolen sa upp sig.

Alltså igen:
På med riktiga stövlar bara, ut med choke, kicka 5-10ggr (går bra o kicka löst), in med choke o kicka 1-2ggr. Om ingen start; börja om. Jättelätt (som allt e när man kan det!)

Mvh
David
Ska försöka det knepet då. :) Men har för tillfället inga stövlar.. :gnissla Det var i JÄMSHÖG jag hämtade hojen föresten, nere i skåne.

David P. skrev:
Alltså igen:

Mvh
David
Jag förstår inte meningen med att stå å veva en massa gånger sådär. På min husa (02 650) drog jag ut choken, höll handen stadigt så jag inte skulle vrida på gasen, sen kickade jag. Första eller andra kicken, ALLTID, gick den igång på. Och då sökte jag inte något ÖD å grejjer. Precis samma sak gör jag med Hondan, med KTMen och med Huskyn.

Edit, har jag tur eller nånting?
Edit2, jag låter den gå tills motorn går upp i varv innan jag lägger ur choken också

philsson skrev:
Ska försöka det knepet då. :) Men har för tillfället inga stövlar.. :gnissla
Du ska vara rädd om fötterna, men grejen är den (och som många som fått sparkar av sin kick inte berättar/vill erkänna) att du ska ge f-n i gasen! :7peta Det är ingen tvitaktare det här och Husabebisarna brukar inte sparka bakut om man låter bli gasen när man kickar igång dem... :rolleyes:

Och autodekompen är klicket du hör när du släpper upp kicken i övre läget, släpper du upp den dit och kickar innan du hittat rätt kolvläge/-slag är det inte troligt att den går igång, men du kan ha tur. Vad det skulle betyda att din dekomp är flyttad, det övergår mitt förstånd, men det är ju inte så mycket att övergå.

Last edited:
Yasha skrev:
Du ska vara rädd om fötterna, men grejen är den (och som många som fått sparkar av sin kick inte berättar/vill erkänna) att du ska ge f-n i gasen! :7peta Det är ingen tvitaktare det här och Husabebisarna brukar inte sparka bakut om man låter bli gasen när man kickar igång dem... :rolleyes:

Och autodekompen är klicket du hör när du släpper upp kicken i övre läget, släpper du upp den dit och kickar innan du hittat rätt kolvläge/-slag är det inte troligt att den går igång, men du kan ha tur.
då ska jag låta bli gasen då :D Vill inte knäcka benet. höll fullgas igår när den inte ville starta som tur var så startade den när jag släppte gasen sen.

philsson skrev:
Ska försöka det knepet då. :) Men har för tillfället inga stövlar.. :gnissla Det var i JÄMSHÖG jag hämtade hojen föresten, nere i skåne.

Jo, det var den jag menade, Jämshög ligger bara nåt stenkast från Olofström.
Var nästan sugen själv, finfin o bra pris!

På med motarddäck o kom ner till Uråsa o kör!

/Dave

ps. Aldrig gas när du ska starta en Husa!! ds.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman