Husaberg start fel?

Motard nissen

numer sidvagnsnörd
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Husaberg FE650s 02, YZ250 05, YZ125 81
Tjena alla, tänkte ni kunde få hjälpa mig med lite tips på vad som kan va fel med min husa FE650 02'a.

Den har väldigt fin gnista efter att ha kopplat ur den orangea wiren (trasigt tändlås). Skickade även tändmodul/cdi + stator till SEM killen i åmål som mätte upp det och sa att alla värden var helt inom specifikationerna.

Dock så vägrar den att ens poppa till eller liknande när man kickar den. Kan batteriet/regulator osv göra så att gnistan kommer vid fel tidpunkt? Har väldigt svårt att tänka mig detta men man vet ju aldrig.

Annars är det enda som jag kan tänka på är att krysskilen till svänghjulet gått sönder men hur skulle det gått till när muttern där sitter väldigt åtdragen.

Det här med 4-t e okul. 2-t e mycket lättare :näsblod ,fyll gärna på med möjliga teorier!

kungko skrev:
2584736 håller du på med samma problem som i knutstorp än?

Jupp, tog inte riktigt tag i det först efter ett tag och sen när jag väll mätt och hållt på så tog det ännu en stund innan jag skickade tändsystemet för mätning. Ska hämta den gamla stroboskop lampan och sen koppla upp 24v på startmotorn och sen dra runt för att se hur tändningen står. Pilla bort svänghjulet blir det väll till också.

Föresten nån som vet var jag kan få tag på komp testare som passar ner i hålet på en husa?

Motard nissen skrev:
2584852 Jupp, tog inte riktigt tag i det först efter ett tag och sen när jag väll mätt och hållt på så tog det ännu en stund innan jag skickade tändsystemet för mätning. Ska hämta den gamla stroboskop lampan och sen koppla upp 24v på startmotorn och sen dra runt för att se hur tändningen står. Pilla bort svänghjulet blir det väll till också.

Föresten nån som vet var jag kan få tag på komp testare som passar ner i hålet på en husa?

Det låter lite som att du inte riktigt vet vad du gör. Vet du det? 24V??? Räcker väl med 12V. Varför ta bort svänghjulet? Det går ju att se om det sitter rätt. Varför tror du felet sitter i tändningen? Komp är inte mest avgörande för om den ska starta eller inte. Jag skulle söka felet även i förgasare och ventilmekanism. Kom till kronäs gocartcenter på söndag, så ska jag se om jag inte kan få igång den. Hur nytt är stiftet? Har du provat med nytt?

RaceMe skrev:
2584900 Det låter lite som att du inte riktigt vet vad du gör. Vet du det? 24V??? Räcker väl med 12V.
Varför ta bort svänghjulet? Det går ju att se om det sitter rätt. Varför tror du felet sitter i tändningen? Komp är inte mest avgörande för om den ska starta eller inte. Jag skulle söka felet även i förgasare och ventilmekanism. Kom till kronäs gocartcenter på söndag, så ska jag se om jag inte kan få igång den. Hur nytt är stiftet? Har du provat med nytt?

12V på gamla 02 husa räcker ju inte för att dra runt startmotorn, med 24V så snurrar den iallafall runt.
Då kan kan ta stroboskopet och kolla att den tänder när svänghjulsmarkering och statormarkeringen möter varann. Då får man ju iallafall ett hum om när den tänder.

Jag har ingen markering på motorblock för att kunna se om svänghjulet sitter rätt så antingen ta bort eller anta att det sitter som det ska.

Förgasaren har jag plockat isär helt 2ggr sen den slutade att gå, ventilerna e nyställda. Har ställt ventilerna på den ett par ggr nu så jag har fått in tekniken och det har funkat fint innan och ställde dom exakt likadant nu som innan.

Iomed att kompmäta den så tänkte jag se om den kuggat över på kamdrevet och därmed öppnar ventilerna för tidigt och släpper ut trycket men det känns lite overkligt också då den gick jäkligt fint ända fram tills jag stängde av den för sista gången.

Nytt stift var det första jag provade :gnissla

Ska pilla lite mer imorn, om jag får tillbaka tändningen tills på söndag så kommer jag förbi. Tack för erbjudandet.

Blykometen skrev:
2585530 provat med startgas? I felsökningssyfte... Poffar det till=gnista=ingen soppa..

Tack för tipset, har dock provat att prima den med både soppa och startgas. Dock så gör han fina ''ångpuffar'' med bränsleblandning ur tändstiftshålet när man kickar över den utan tändstift i.

Motard nissen skrev:
2585421 12V på gamla 02 husa räcker ju inte för att dra runt startmotorn, med 24V så snurrar den iallafall runt.
Då kan kan ta stroboskopet och kolla att den tänder när svänghjulsmarkering och statormarkeringen möter varann. Då får man ju iallafall ett hum om när den tänder.

Jag har ingen markering på motorblock för att kunna se om svänghjulet sitter rätt så antingen ta bort eller anta att det sitter som det ska.

Förgasaren har jag plockat isär helt 2ggr sen den slutade att gå, ventilerna e nyställda. Har ställt ventilerna på den ett par ggr nu så jag har fått in tekniken och det har funkat fint innan och ställde dom exakt likadant nu som innan.

Iomed att kompmäta den så tänkte jag se om den kuggat över på kamdrevet och därmed öppnar ventilerna för tidigt och släpper ut trycket men det känns lite overkligt också då den gick jäkligt fint ända fram tills jag stängde av den för sista gången.

Nytt stift var det första jag provade :gnissla

Ska pilla lite mer imorn, om jag får tillbaka tändningen tills på söndag så kommer jag förbi. Tack för erbjudandet.

Tycker det låter skumt ändå, det är inte så att du har haft borta kopplingskorgen? För du vet väl vad som händer då?

Ja ja, det löser sig förhoppningsvis.

RaceMe skrev:
2586669 Tycker det låter skumt ändå, det är inte så att du har haft borta kopplingskorgen? För du vet väl vad som händer då?

Ja ja, det löser sig förhoppningsvis.

Ska ta och göra om allt i helgen och upprepa procedurerna men ännu mer nogrannt köpa injektorrengöring och blåsa rent förknasaren med och ta en riktigt god tipp på kamdrevet och kedjan.

Nej har inte haft av kopplingskorgen, går kraften till kamdrivningen genom växellåda på husa eller så att timingen kan hamna fel? Trodde att den var direkt kopplad axeln på vevpartiet som på dom flesta motorer?

Motard nissen skrev:
2586960 Ska ta och göra om allt i helgen och upprepa procedurerna men ännu mer nogrannt köpa injektorrengöring och blåsa rent förknasaren med och ta en riktigt god tipp på kamdrevet och kedjan.

Nej har inte haft av kopplingskorgen, går kraften till kamdrivningen genom växellåda på husa eller så att timingen kan hamna fel? Trodde att den var direkt kopplad axeln på vevpartiet som på dom flesta motorer?

Att något har hoppat över en kugg kan du utesluta, däremot är det vanligt att primärdrevsmuttern lossnar, och sticker dessutom krysskilen så stämmer inte kamtider längre. lossa kåpan och kika, glöm dock inte lossa lilla sprinten bakom impellern. Det går att se uppe på kamaxeln oxå, men det är nog lättare att lossa transkåpan.

Det gäller att hålla rätt på prickarna. Ska se ut så här när det är rätt. Kamkedjan/balansaxeln drivs av primärdrevet via kopplingskorgen.

Bifogat

• DSC00826.JPG
    DSC00826.JPG
    75.9 KB · Visningar: 83
RaceMe skrev:
2587230 At däremot är det vanligt att primärdrevsmuttern lossnar, och sticker dessutom krysskilen så stämmer inte kamtider längre

Det låter troligt då den har skjutit ut genom luftfiltret någon enstaka gång, får bli och undersöka det.

*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back