Husaberg kallstart

Urglubb

Never apologize for making a decision!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 - Honda Cbr600rr
Har en liten fråga, äger en Husaberg 650 fs -02,
Jag har lite problem med att få igång den kall, iofs så har jag säkert inte lärt mig den rätta tekniken än men spelar det någon roll vilken tändkurva(hög/låg) man har vid starten?
Tacksam för svar
mvh

Min 00a med SEM tändning startar jag oftast lätt genom att.... först dra ut choken, sedan kickar jag runt motorn sakta 5-6 ggr utan några intensioner till att starta. Sen drar jag tillbaks choken och kickar till hårt. Brukar alltid funka, gör det det inte så gör jag om det en gång till bara. Men det finns säkert bättre sätt. Vet om husaägare som kickar igång på 1a kicken utan allt pumpande.

Hsb-Chrille skrev:
2639943 Ja som philsson säger fast 3 ggr med choke utan tändning är nog mer lagomt.
Den tänder ändå inte när man kickar runt sakta. Inte SEM i af. Men 3ggr kanske räcker :tummenupp

Kickar runt nåra gånger med dekompen indragen. Sen ut med choken å skickar på! Då studsar den i de flesta fall igång, har startat i ett antal minusgrader också. Men de visar sig till vintern:rolleyes:

Min blir mycket mer svårstartad med lågtänding! Vet fler huser som blir det, så starta på high är nog lättast :)

rosena skrev:
2640029
Min blir mycket mer svårstartad med lågtänding! Vet fler huser som blir det, så starta på high är nog lättast :)

Min gammel husa med sem var garanterat enklare att få igång med tändningen på low...men det kanske skiljer på olika hojar...min var en trimmad crossmaskin...med väldigt hetsig karaktär...

Haft den många år och startat den mååånga gånger...

Jag köpte en Husa 650 -02 i våras och upplevde samma sak som du fast värre. Lösningen är en blandning av kunskap,teknik och ventilspel. Är ventilspelet fel så kan du kicka dig fördärvad. Hitta rätt läge på kicken är nog det svåraste i början, man är ju van vid moppen..........

Fast när allt är som det ska så räcker 5-8 kickar med decompen inne, tändning av, och direkt efter slå på tändningen och kicka till. Startar den inte eller puffar till så prova med choke och gör samma sak igen. Jag hade en förmåga i början att använda choken för mycket och hojen ville sura. Försök alltid utan choke, om det inte är typ -5 grader, för det är lätt att den surar igen.

/J

Edit: Jag har en tändbox från Conny så jag kan inte jämföra riktigt med en standard. Jag startar och kör till 95% på "High"...........Min elstart använder jag bara när hojen är varm och jag behöver starta den snabbt eller står taskigt till i enduro-spåret.

Last edited:
Ok, tack för alla svar :)
Det blir att testa lite så får vi se vad som funkar bäst!
Mvh

Jag gör såhär. Soppakran på, ut med choken och trycker på den röda knappen..

Hehe. Nä skämt åsido.. 02:an jag hade var lite tjurig kall. Man fick ta i så in i helvete. Trodde det var för att dekompvajern från kicken inte satt kvar. Men när jag bytte vippor visade det sig att mina gamla vipparmsrullar var heelt slut. När de nya satt i funkade tillochmed elstarten! Mkt lättkickad även utan dekompvajern. Så med fräscht stift, korrekt inställd förgasare och framförallt ventilspel så är de lättstartade.

wheelie82 skrev:
2640847 Jag gör såhär. Soppakran på, ut med choken och trycker på den röda knappen..

Hehe. Nä skämt åsido.. 02:an jag hade var lite tjurig kall. Man fick ta i så in i helvete. Trodde det var för att dekompvajern från kicken inte satt kvar. Men när jag bytte vippor visade det sig att mina gamla vipparmsrullar var heelt slut. När de nya satt i funkade tillochmed elstarten! Mkt lättkickad även utan dekompvajern. Så med fräscht stift, korrekt inställd förgasare och framförallt ventilspel så är de lättstartade.

Det får bli en titt på motorn nu när vintern börjar komma.
Tack för tipsen, mycket bra att veta :tungan

URSAKTA MIN STAVNING SITTER I SKOLAN PA WIN. SERVER 2003 (ENGELSK)

Har oxo en Husa 650fs -02, men den sa kallade "startmotorn" e bara till for tavlingskorning, t.ex om man ramlar o den d'o'r eller liknande so ska man anvanda den for att den hjalper till att driva runt, da man e trott eller liknande (den drar mycket pa batteriet, iallfall pa min) Snackade med en snubbe po Fastbike i Goteborg om de och enligt han sa ska man inte anvanda den, utan bara kicken

Enklaste sattet o starta min pa e:

1. Ut med choken i ca 2-3 sekunder sen in me den
2. kicka 3-4 ganger
3. hander inget sa drar ja ca 50% gas o sen slapper och kickar igen
4. sen startar den ;)

Last edited:
Haha alltid lika kul att läsa alla tipps o trixx folk har för att starta sina husa :D

1. Smek kopplingskåpan lite lätt för att visa lite kärlek.
2. Tryck in frambromsen 3 ggr (inte allt för hårt, men bestämmt)
3. Dra ut chocken 4.5 ggr, första 3 ggr snabbt och sista sakta.
4. Vrid på tändning o stäng av 3 ggr.
5. Nu är det bara att kicka! startar den inte göra allt igen :D

;)

Haha ja finns många knep!

Kan nämna en gång när jag justerat ventilerna på min 02:a. Monterade tank sadel osv för att provstarta. Kickade och kickade.. Ingenting. Jahapp jag har surat igen stiftet tänkte jag. Som tur är fanns det en jäävligt brant nerförsbacke där jag bodde då(cykelbana). Så jag tog sats och rullade nerför backen. (utan hjälm). Släppte ut kopplingen och visst startade den! På VARVSTOPPET, nerför backen med rullgrus. Hade klämt gasvajern när jag satte tillbaka tanken, nu var det nästan fullgas! Förstår än idag inte hur jag lyckades hålla mig på hjulen. :rolleyes:

Freddola skrev:
2648100 Haha alltid lika kul att läsa alla tipps o trixx folk har för att starta sina husa :D

;)
hahaha.. höll på garva ihjäl mig. :lol Tack för den!. :bow

Freddola skrev:
2648100 Haha alltid lika kul att läsa alla tipps o trixx folk har för att starta sina husa :D

;)

Ahah. :D :D
Tänk att det ska vara så jäkligt.
Att svära lite brukar funka ganska bra efter en stund.

Hejsan

lånar tråden lite... eftersom urglubb ärm in vän. :D
tänkte höra med er som har husaberg... är lite inne på att köpa en 03.
och undrar vad det finnsför finnesser att göra för att sänka den.. urglubbs tycker jag är nårga cm för hög för mig. så snälla säg att det finns sätt att sänka den... ca 4 till mer cm som helst. så att jag kan åka o köpa en motard,

Robban Nr1 skrev:
2651009 Hejsan

lånar tråden lite... eftersom urglubb ärm in vän. :D
tänkte höra med er som har husaberg... är lite inne på att köpa en 03.
och undrar vad det finnsför finnesser att göra för att sänka den.. urglubbs tycker jag är nårga cm för hög för mig. så snälla säg att det finns sätt att sänka den... ca 4 till mer cm som helst. så att jag kan åka o köpa en motard,
Sänk inte!. Det kommer gå bra ändå. :tummenupp Du ska ju KÖRA hojen och inget annat. Jo ifs.. meka en massa också men när du kör, köp en lägre dyna bara. Det finns att köpa. :tummenupp

philsson skrev:
2651253 Sänk inte!. Det kommer gå bra ändå. :tummenupp Du ska ju KÖRA hojen och inget annat. Jo ifs.. meka en massa också men när du kör, köp en lägre dyna bara. Det finns att köpa. :tummenupp

inte sänka??? :confused: va menar du... skulle den gå sämre?
men men... som sagt... meckam ycke? det är ju urglubb som får föra... :tummenupp
hur mycket lägre är dynan man kan köpa?

Tror det är enklare att vänja sig vid hojen än att sänka den. Om det är en Fs med motardfjädring och motardhjul är den ganska låg. En Fe med endurohjul däremot kan vara ganska hög.. Använd någon lämplig trottoarkant eller liten mur eller något när det ska kickas bara! Själva cykeln är ju så lätt att det bara är själva motorstartningen som kan ställa till det för kortväxta!

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back