Husaberg - framföras med A1 kort?

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Hej!

Har en liten fundering ang. registrering av bla Husabergs motarder.
Har sett att en del av dessa är reggade under 11 kW. Innebär det att dessa hojar får köras av personer med A1 kort?

Kan tänka mig att detta har diskuterats tidigare, har sökt men hittade inte riktigt svaret på min fråga.

/Robin

Robe skrev:
Hej!

Har en liten fundering ang. registrering av bla Husabergs motarder.
Har sett att en del av dessa är reggade under 11 kW. Innebär det att dessa hojar får köras av personer med A1 kort?

Kan tänka mig att detta har diskuterats tidigare, har sökt men hittade inte riktigt svaret på min fråga.

/Robin
Hej!

Det finns en regel som säger att kubiken inte får vara större än 125cc med...så nej man får inte köra en husaberg på A1......

Däremot A* (begränsad) går det åka husaberg på. Inte fullt lagligt, men nästan :banana

zpeppy skrev:
Varför skulle de inte vara fullt lagligt...?
För att de är strypta på papper, men kanske inte i verkligenheten. Finns säkert en strypningssats liggandes, men vem kör med den i?! :näsblod
/mvh Johan

*Håller själv på att kolla runt på motarder, plannerar inför A-beg kortet.
Lutar åt Yamaha WR 426F! Annars nån fin svart... Kan denna vara något? Eller blir de mer mek me en husaberg? Som man hört någon gång... :va

Extreem_ skrev:
För att de är strypta på papper, men kanske inte i verkligenheten. Finns säkert en strypningssats liggandes, men vem kör med den i?! :näsblod
/mvh Johan

Lutar åt Yamaha WR 426F! Annars nån fin svart... Kan denna vara något? Eller blir de mer mek me en husaberg? Som man hört någon gång... :va
Jamen jahaaa ja tog inte de som en olaglighet o köra ostrypt de gör ju alla ändå....:D

för att inte åka dit när man framför ett fordon med A1 kort
så får det är högst vara 125cc och max 11kw. :mattias

Last edited:
och med A begränsad så måste det också vara ett förhållande mellan vikt och effekt, tror det är 0,16kw/kilo som högst!

Jag kör varken strypt eller nån tanke med vikten... vet dock inte vad som händer om jag blir stannad, nån som vet?

Gitzin skrev:
och med A begränsad så måste det också vara ett förhållande mellan vikt och effekt, tror det är 0,16kw/kilo som högst!

Jag kör varken strypt eller nån tanke med vikten... vet dock inte vad som händer om jag blir stannad, nån som vet?

olovlig körning tror jag väll bara att det är :va

Extreem_ skrev:
/mvh Johan

kolla runt i trådarna så får du se. har ingen erfarenhet själv av
husabergare men av vad jag har läst så är det väll ventilkontroll efter varje körning
och oljebyte ganska ofta om jag inte har förstått helt fel

grömpa skrev:
olovlig körning tror jag väll bara att det är :va
Jaja men poliserna vet ju knappt om de....de kollar ofta inte sånnt....du ska ha rejäl otur om du ska bli tagen för de.....de stora problemet är ju om man smäller och de kollar ifall hojen va strypt så kanske man inte får nått på försäkringen......

zpeppy skrev:
Jaja men poliserna vet ju knappt om de....de kollar ofta inte sånnt....du ska ha rejäl otur om du ska bli tagen för de.....de stora problemet är ju om man smäller och de kollar ifall hojen va strypt så kanske man inte får nått på försäkringen......

jo men om du susar förbi i tex 150 kmh så kan dom bli lite misstänksamma tror jag.

grömpa skrev:
kolla runt i trådarna så får du se. har ingen erfarenhet själv av
husabergare men av vad jag har läst så är det väll ventilkontroll efter varje körning
och oljebyte ganska ofta om jag inte har förstått helt fel

Då har du läst fel. Nu vet jag inte vad boken säger, men olje byte vart 5:e h & ventiljustering runt ca 15-25 h ungefär. Vill dock minnas att bokens rekomenderade intevall är ännu längre.

Ang annonsen så kan man ju tillägga att för dom pengarna får du en ny -05:a för så här på höstkanten.

Barrett skrev:
Då har du läst fel. Nu vet jag inte vad boken säger, men olje byte vart 5:e h & ventiljustering runt ca 15-25 h ungefär. Vill dock minnas att bokens rekomenderade intevall är ännu längre.

Ang annonsen så kan man ju tillägga att för dom pengarna får du en ny -05:a för så här på höstkanten.

okej. har själv tänkt slå mig på en husa eller ktm när jag säljer gixxern.
skulle va jävligt kul med en motard :) och här uppe bryr sig inte polisen
så man kan i princip köra vad man vill :tummenupp
märkte just att du har en av varje hoj som jag vill ha :gnissla

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT