Husaberg el frågor

Motard nissen

numer sidvagnsnörd
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Husaberg FE650s 02, YZ250 05, YZ125 81
Tjena alla, håller på och pillar dit tändningen på min FE650 02'a och nu undrar jag följande:

- tjock svart kabel som kommer från regulator/likriktare på den sidan som tändboxen sitter på med en hon-kontakt. Är inte detta jord mot ramen? Men vartfan sitter flatstiftet den ska kopplas på?

- Blå kabel från statorn, elschemat visar att den ska jordas men med vad?

- Ska sträcket på statorn matcha det högra eller vänstra på svänghjulet? Om jag ställer den på det högra så är statorn vriden åt max till höger :gnissla

Kanske lite konstigt inlägg utan bilder och så men dom som har meckat med den här modellen kanske förstår :rolleyes:

Last edited:
Minns inte var den svarta ska sitta men den blå ska sitta i en "sol" på ramens undersida, där regulator m.m sitter (där satt det på min i alla fall) Den svarta borde väl sitta på samma ställe.

hade med en el fråga har en gul kabel från statorn som inte sitter någonstans
men den andra gula sitter i tändsplen vart ska den andra gula sitta

nisse skrev:
2641727 hade med en el fråga har en gul kabel från statorn som inte sitter någonstans

Allt står i kopplingsschemat som finns på husaberg.se

När jag skulle koppla på handtagsvärmare på 03an så hittade jag en fördragen kabel just för t.ex handtagsvärmare i schemat. Blir det nån knepig kabel över är det säkert den (men kolla helst schemat först, hehe).

erik skrev:
2642152 Allt står i kopplingsschemat som finns på husaberg.se
ok fattade inte riktigt vart den skulle men de fixar sig nog hojen går ju ändå

nisse skrev:
2641727 hade med en el fråga har en gul kabel från statorn som inte sitter någonstans
Det är två gula kablar från statorn.En går till en likriktare och batteriladdningen och den andra till belysningen.Är elstarten bortplockad?

Busaberg skrev:
2642693 Det är två gula kablar från statorn.En går till en likriktare och batteriladdningen och den andra till belysningen.Är elstarten bortplockad?
nej de e den inte den ena gula går in i tänd spolen och den anda e lös

nisse skrev:
2642719 nej de e den inte den ena gula går in i tänd spolen och den anda e lös
Om ingen har skarvat kablar och bytt till andra färger är det röd,grön och svart som går till tändspolen.Dom två gula och den blå kommer från generatorn.Är det inte likriktaren eller spänningsregulatorn du menar då?

erik skrev:
2641686 Minns inte var den svarta ska sitta men den blå ska sitta i en "sol" på ramens undersida, där regulator m.m sitter (där satt det på min i alla fall) Den svarta borde väl sitta på samma ställe.

Det är möjligt att den blå ska sitta där men den har en ''rör''anslutning medans ''solen'' på regulatorn bara har en massa flatstift.

Det vore väldigt konstigt om den tjocka svarta kabeln som kommer ut från regulatorn ska kopplas tillbaks på den :va

Motard nissen skrev:
2642905 Det är möjligt att den blå ska sitta där men den har en ''rör''anslutning medans ''solen'' på regulatorn bara har en massa flatstift.

Det vore väldigt konstigt om den tjocka svarta kabeln som kommer ut från regulatorn ska kopplas tillbaks på den :va

Ingen svart kabel från likriktare eller regulator enl. schemat, den svarta från tändspolen däremot ska gå till jord. Kolla verkligheten (din hoj alltså) mot elschemat, stämmer inte färgerna har någon mixtrat tidigare och då får du nog klara dig utan hjälp via oss på nätet

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back