Husaberg - att ha eller att inte ha...??

-P-

Nybliven Motardägare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
STHLM
Hoj
Husqvarna 570 SMR
Tjenare!

Jag har kört gatucyklar nu i ett par år, men nu i takt med att försäkringarna blir dyrare så tänkte jag skaffa mig en SM istället.
Billigare försäkring, smidig i stan där man kör mest och många andra fördelar...
(finns ju givetvis nackdelar också...men det skippar vi tillsvidare)

Funderar bara lite på vilken modell det ska bli.
Jag har hört runt lite med kamrater osv, läst en del threads på detta och andra forum.

Husabergen är nog en drömcykel. Dock har jag hört att det att det är mycket problem (barnsjukdomar?) med den. Vidare står det att den är mest för banan. Är det så? Mycket meck och inte något att framföra på gatan...
Trots detta har jag sätt åtskilliga husabergare på Stockholms gator...
Det finns ju en del husabergägare på detta forum...
Vad är era erfarenheter? :confused:

Om det är för mycket jobb med cykeln antar jag att det blir en standard KTM eller Honda istället...

/P
 
busaberg

jag har haft en 501-94 vibrerade så att jag trodde jag skulle trilla av.....
Köpte en 350 som jag inte fick igång då den var kall......
köpte en 400 med elstart.......Gick som en dröm, men var sista året de inte hade filter och olje pump.......vipparmarna gick av hela tiden.....
Men när den gick......mmmmm...mm marabou..........
Så ihöstas bestämde jag mig för att köpa en leksak på vintern me....KTM 380 -02 2takt (brutal hoj :skrämd ) men chassit gillade jag inte riktigt :mad:
Bytte nu till en ny Husa 650 -02 SM........bara för det smidiga chassit och den UNDERBARA motorn. :bow :bow :bow

Provar du en Husa och en XR......ja då vet du.....det finns bara Husa.....kanske lite mkt underhåll....men det är det på ALLA tävlingsmaskiner.....(för det är vad det är)
Men i jämförelse med Yamaha 450 o Honda 450 så har Husan en grymt hög slutväxel :rock Dvs den går bara på tomgång på 6:an i 100....de två nämda har ju inte ens 6;växlar....men de är nog bra på en gocartbana.
Har pratat med grymt många ang Husa inköpter jag gjorde.....byter man olja efter 5-10 tim beroende på körning. och justerar ventilerna efter 25 så skall de fungera kanon säger alla...
oljan byter du på 5 min...så de är ju inget problem...
har själv bara hunnit köra 30mil i år (nyss krachat, 2 revben)
Så jag har inte mkt erfarenhet av de nya husorna, förutom det man pratat med andra och kört....själv.....
ÄLSKAR MIN HUSA :tummenupp
 
Jag har heller inte så mycket erfarenhet av Husaberg men min kompis kompis åker på en -01a och han åker enbart gata mest på ett hjul å han har aldrig haft problem med sin fast den är trimmad mm, dom hade isär motorn förra sommaren för lite byte av lager mm och hojen hade då gått 800mil gata och det syndes inte på kolven mm så "jag" tror inte det är några större problem med det bara man byter olja/filter kollar ventiler med jämna mellanrum.

// Martin.
 
-P- skrev:
Tjenare!

Jag har kört gatucyklar nu i ett par år, men nu i takt med att försäkringarna blir dyrare så tänkte jag skaffa mig en SM istället.
Billigare försäkring, smidig i stan där man kör mest och många andra fördelar...
(finns ju givetvis nackdelar också...men det skippar vi tillsvidare)

Funderar bara lite på vilken modell det ska bli.
Jag har hört runt lite med kamrater osv, läst en del threads på detta och andra forum.

Husabergen är nog en drömcykel. Dock har jag hört att det att det är mycket problem (barnsjukdomar?) med den. Vidare står det att den är mest för banan. Är det så? Mycket meck och inte något att framföra på gatan...
Trots detta har jag sätt åtskilliga husabergare på Stockholms gator...
Det finns ju en del husabergägare på detta forum...
Vad är era erfarenheter? :confused:

Om det är för mycket jobb med cykeln antar jag att det blir en standard KTM eller Honda istället...

/P


Det är bara att köra :D Mer kul kan man inte ha :öl
 
kör kör kör!!!!




du flinar garanterat varenda gång du sätter dig på den!!!



den vill ha lite omsorg, men det e de lilla i förhållande till va den ger dig!!


så är det.. fräcka maskiner kräver lite omsorg. men allt e lättmeckat...äää!! inga probs!


vibrationerna vänjer man sig vid snabbt.. eller, man har annat att tänka på, rättare sagt!
 
Om du inte har bestämt dig för att köpa en Husa så prova ingen. Provar du en KTM 660/625 eller liknande så är du säkert nöjd och behöver inte meka lika mycket, ända tills du provar en bergare, får du kommer du inte gilla KTM:en längre... ;)

-P- skrev:
Tjenare!

Jag har kört gatucyklar nu i ett par år, men nu i takt med att försäkringarna blir dyrare så tänkte jag skaffa mig en SM istället.
Billigare försäkring, smidig i stan där man kör mest och många andra fördelar...
(finns ju givetvis nackdelar också...men det skippar vi tillsvidare)

Funderar bara lite på vilken modell det ska bli.
Jag har hört runt lite med kamrater osv, läst en del threads på detta och andra forum.

Husabergen är nog en drömcykel. Dock har jag hört att det att det är mycket problem (barnsjukdomar?) med den. Vidare står det att den är mest för banan. Är det så? Mycket meck och inte något att framföra på gatan...
Trots detta har jag sätt åtskilliga husabergare på Stockholms gator...
Det finns ju en del husabergägare på detta forum...
Vad är era erfarenheter? :confused:

Om det är för mycket jobb med cykeln antar jag att det blir en standard KTM eller Honda istället...

/P
 
mr_rockster skrev i annan tread:

Byter du olja var 5:e h (tar 15 min) och ställer ventilerna var 20:e (tar 45 min) så får du ju faan meka nästa en hel timme var 10:e körtimma! Det förstår jag att folk inte har tid med (men de har tid att putsa ekrar, putsa upp plasten, bygga om de på alla möjliga och omöjliga sätt). Konstigt att det alltid finns så mycket tid till att göra hojen snyggare och häftiga men så lite tid till att meka och sköta om motorn....

--------------------------------------------------------------------------------------

Lite funderingar till:
Olja är inte så svårt att byta, skruva upp locket (och en muttern i botten på motorn brukar det väl vara), för att tömma.

Men ställa ventilerna? Vad behöver man skruva loss för att kunna göra det, samt hur lätt är det att lära sig göra det om man är normalbegåvad :)

Det verkar ju otroligt dumt att köpa en sådan av mig, om jag inte skulle klara av det själv, och måste lämna in den på verkstad varenda gång... Dels ska man betala massa pengar och sedan är det kösystem som gäller. Det är ohållbart...

Ni får ha överseende för mina begränsade fordonskunskaper, men vad är det som gör att ventilerna kan hamna ur synk.
Jag antar att husa-motorn har kamaxel(lar), och är det inte de som bestämmer när ventilerna ska öppnas/stängas?
Kommer kamaxeln komma i osynk då pga av den höga effekten i motorn? eller finns det mer parametrar att skruva på...? (säkert! men jag vet inte så noga...)

Vore tacksam för en enkel förklaring till vad mer i detalj måste göra för att ställa ventilerna rätt...

Annars är det väl bara det som bromsar mig, när det gäller mc-köpet.
Tack för de tidigare inläggen... :bow

/P
 
Byta olja e precis som du säger bara å tappa ur den nertill å hälla i ny upptill ;-) Byt filter (2 skruvar, dra ur, i me nytt, skruva åt) varannan gång å rengör silen när du tappar ur oljan.
Klart på 5-10 minuter å de e plättlätt.

Ställa ventilerna e ej avancerat det heller för en normalbegåvad.
Lyft av tanken (2 skruv, 2 slangar å koppla loss) så kommer du åt motorn. Själva justerandet har varit uppe här förr har jag för mig.
Det tar inte speciellt mycke tid å är inte särskilt svårt ... bara lite pilligt å trångt å komma åt. Tar inte lång tid när du gjort de några gånger.

Kolla in
http://www.husaberg.org

Massor med info om Husaberg å allt runt från ägare runt om i världen.
 
kiko skrev:
Ställa ventilerna e ej avancerat det heller för en normalbegåvad.
Lyft av tanken (2 skruv, 2 slangar å koppla loss) så kommer du åt motorn. Själva justerandet har varit uppe här förr har jag för mig.
Det tar inte speciellt mycke tid å är inte särskilt svårt ... bara lite pilligt å trångt å komma åt. Tar inte lång tid när du gjort de några gånger.

Kolla in
http://www.husaberg.org

Massor med info om Husaberg å allt runt från ägare runt om i världen.

Tackar... :bow

Här står det ju faktiskt beskrivet, ifall andra undrar...
http://www.husaberg.org/modules.php?name=FAQ&myfaq=yes&id_cat=2&categories=Maintenance

Super :tummenupp
 
Hummm... måste bara kolla att jag fattat det hela rätt när det gäller ventiljusteringen.

1. Se till att motorn e kall och plocka bort tanken.

2. Se till att få motorn i "dödläge" (hur gör man det på något enkelt sätt?)

3. Ta bort locket över justerskruvarna, släpp låsmuttrarna, dra åt skruven och backa 1/8varv (3 hack på 10:an ringnyckel), dra åt låsmuttern.

4. Sätt tillbaks allt på plats igen.
 
1. Ja

2. Ja, jag brukar göra så att jag sticker tar bort tändstiftet och kåpan över svänghjulet, sedan tar jag 17 nyckel och sätter i muttern på svänghjulet åsså drar jag tills markeringen är högst upp (du fattar vad jag menar när du ser det...), då känner jag efter med en penna eller liknande så att kolven är högst upp genom hålet där tändstiftet satt.

3. Japp! Dra inte åt för hårt bara, dra några ggr fram och tillbaka så du känner vart de börjar ta i..

4. Ja.

Detta har tagit dig kanske 1-1,5 h första gången, sedan kommer det gå snabbare.

När jag köpte min första husaberg (-01) så hade jag aldrig ens bytt olja på en båge...

acura skrev:
Hummm... måste bara kolla att jag fattat det hela rätt när det gäller ventiljusteringen.

1. Se till att motorn e kall och plocka bort tanken.

2. Se till att få motorn i "dödläge" (hur gör man det på något enkelt sätt?)

3. Ta bort locket över justerskruvarna, släpp låsmuttrarna, dra åt skruven och backa 1/8varv (3 hack på 10:an ringnyckel), dra åt låsmuttern.

4. Sätt tillbaks allt på plats igen.
 
acura skrev:
Hummm... måste bara kolla att jag fattat det hela rätt när det gäller ventiljusteringen.

2. Se till att få motorn i "dödläge" (hur gör man det på något enkelt sätt?)

Gäller väl å se till att den står i övre dödläge på komp.takten oxå.
Husan har väl overlap på avgastakten ... inget spel alls då ... å ska ej ha heller vilket jag märkte efter lite för mycke pillande utan å tänka först ;)
 
kiko skrev:
Gäller väl å se till att den står i övre dödläge på komp.takten oxå.
Husan har väl overlap på avgastakten ... inget spel alls då ... å ska ej ha heller vilket jag märkte efter lite för mycke pillande utan å tänka först ;)

Nu snackade du bort mig iallafall...
Någon som vill översätta "hebreiskan" ovanför till svenska? :)
 
Om du läser beskrivningen på husaberg.org så står det någe i stil med "TDC om Compression stroke" när du skall ställa kolven i övre dödläge. Eftersom Husan mfl. är fyrtaktare kommer kolven gå upp å ner 2 gånger per arbetscykel vilket ger att den är i övre dödläget 2 gånger per arbetscykel. Första gången är när kolven komprimerat bränsleblandningen och tändstiftet ger gnista.
Andra gången är när kolven har pressat ur avgaserna ur cylindern å skall börja insuget av fräsch bränsle/luftblandning.

Det jag menade var att du ska ställa spelet vid rätt tillfälle av dessa 2. Den första, därav det jag kallade komp.takten.

Har för mig att beskrivningen på husaberg.org talar om å trycka fingret mot tändstifthålet för å känna rätt takt, utan stift kommer ditt finger tryckas bort ur hålet när kolven komprimerar. då vet du att du är på rätt övre dödläge. Det står ganska klart i beskringning em du bara läser den nogrannt.

Om du skruvar av båda inspektionsluckorna så vipporna syns å sen snurrar runt vevaxeln några varv med 17 nyckel samtidigt som du rycker lite på vipporna kommer du känna att det skiljer en del beroende på vilken takt motorn e i. vid korrekt övre dödläge å korrekt ventilspel kommer båda insug å avgas kännas lite lösa (gå å röra lite lite grand). Medan på det andra övre dödläget kommer det inte vara någe spel alls å vipporna "sitta fast".
Under resten av arbetscykeln kommer det variera, under insugstakten kommer det vara spel på avgassidan men inte på insugsidan eftersom de ventilerna är öppna å avgas e stängda.
Under avgastakten tvärtom ...

Allt det här e lite förenklat men jag hoppas att du hängde med lite mer vad jag menade ... annars kan säkert nån klokare människa än jag förklara det hela bättre ;)
 
Du kan även kolla så att ventilerna är högst upp och pekar lite utåt (som musse piggs öron typ...) åsså kan du se så de inte rör sig när du rör svänghjulet fram eller bak 1/4 varv...

kiko skrev:
Om du läser beskrivningen på husaberg.org så står det någe i stil med "TDC om Compression stroke" när du skall ställa kolven i övre dödläge. Eftersom Husan mfl. är fyrtaktare kommer kolven gå upp å ner 2 gånger per arbetscykel vilket ger att den är i övre dödläget 2 gånger per arbetscykel. Första gången är när kolven komprimerat bränsleblandningen och tändstiftet ger gnista.
Andra gången är när kolven har pressat ur avgaserna ur cylindern å skall börja insuget av fräsch bränsle/luftblandning.

Det jag menade var att du ska ställa spelet vid rätt tillfälle av dessa 2. Den första, därav det jag kallade komp.takten.

Har för mig att beskrivningen på husaberg.org talar om å trycka fingret mot tändstifthålet för å känna rätt takt, utan stift kommer ditt finger tryckas bort ur hålet när kolven komprimerar. då vet du att du är på rätt övre dödläge. Det står ganska klart i beskringning em du bara läser den nogrannt.

Om du skruvar av båda inspektionsluckorna så vipporna syns å sen snurrar runt vevaxeln några varv med 17 nyckel samtidigt som du rycker lite på vipporna kommer du känna att det skiljer en del beroende på vilken takt motorn e i. vid korrekt övre dödläge å korrekt ventilspel kommer båda insug å avgas kännas lite lösa (gå å röra lite lite grand). Medan på det andra övre dödläget kommer det inte vara någe spel alls å vipporna "sitta fast".
Under resten av arbetscykeln kommer det variera, under insugstakten kommer det vara spel på avgassidan men inte på insugsidan eftersom de ventilerna är öppna å avgas e stängda.
Under avgastakten tvärtom ...

Allt det här e lite förenklat men jag hoppas att du hängde med lite mer vad jag menade ... annars kan säkert nån klokare människa än jag förklara det hela bättre ;)
 
husaberg håller om den sköts rätt!
det har rullat en husa genom hela öken cupen utan motorbekymmer och i kommade dakar kommer en husabergare snurra oxå! och motorerna dom kört med är bara utrustade med en oljekylare som extra tillbehör.
 
Inte för att det svarar på din fråga om kvalitet och hållbarhet på lång sikt och i förhållande till mängden underhåll, men...

...vi fick hem pärlan idag! Och efter att ha fixat så hon kan andas ordentligt, får tillräckligt mycket soppa och satt i batteriet (ja, jag fick tjata mig till det!), så går hon snällt igång på första kicken och elstarten fungerar som en klocka!

Där fick jag för mina fördomar, jag var helt säker på att det bara skulle innebära problem från första stund... :p

Som Mcbudet säger, sköter man om dem så går de problemfritt! Eller som sambon säger... ger man f-n i att trimma och göra det så extremt (eftersom hojen trots allt är rätt extrem redan från början), så har man inga problem!
 
Nu när jag frågat runt bland alla handlare och ringt på annonser osv, har bara blivit mer kluven och förvirrad kring vad man ska satsa på. Visseligen känns det bra att så många av er är pro-husaberg...menmen det är finns en del fråger som är obesvarade.

Jag har försökt att jämföra vad det är för olika servicemoment & hur ofta de behöver utföras, för olika märken på motarder.
Jag har tex. kollat på Honda CRF450. Den verkar dock vara alldeles för extrem cykel att ens försöka framföra på vanlig gata. Oljebyte var 3:dje timme och byta kolv var 15:ånde timme säger servicemanualen.
Vad säger servicemanualen om kolvbyte på Husabergen?? Någon som vet??
Min kompis har dock en sådan Honda och han har inte bytt kolv på 100h, bara gjort en hel del oljebyten. Ventilerna har inte behövt justeras än, men det är väl snart dax.
Får se när den motor skär :rolleyes:
Honda har ju ifos "bäst" kvalitet på sina grejer, rent generellt.
(Om någon tycker att jag ljuger får de väl säga emot då...)

Men en annan spännade cykel som jag stött på är Husqvarna 570. Är det någon som ägt en sådan här?
Vad jag fått höra ska det vara "bättre" kvalitet på den cykeln (jämfört med husan). tex. "kan inte ventilerna nypa", istället blir de lösare och lösare och motorn förlorar effekt, men ventilerna nyper iallafall inte... Oljebytena är ungefär de samma (var 5:te timme). Det gäller även ventilerna (var 20-25 h bör man se över dem). Kolven ska hålla minst 80 h extremkörning. En nackdel vad det gäller husqvarna är väl tillgångar till reservdelar, pga att husqvarna inte har speciellt stora marknadsandelar, samt dålig ekonomi.
Är det någon som ägt/kört båda märkena (husa/husqva)?
Någon som vet mer för/nackdelar husaberg/husqvarna...
Det är väl motorn och generell kvalitet som är mest intressant...men även allt annat förståss.
ett till minus är att elstart finns inte på 570, men den är lättstartad sägs det. Det vet också att Hondan är...

Tacksam för ännu mera synpunkter...

/P
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top