husaberg 650 går dåligt på högre varv och jämngas

Lundis

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Ktm 690 sm -07
hejsan.

tänkte fråga om någon vet vad problemet kan vara.
Har alltså en husaberg 650 fs -06. Den startar hur lätt som helst och går fint på tomgången. men när man har kört en liten stund och hållet jämngas så hackar den eller rycker fram. ger man på lite och kommer upp lite i varv så blir den jätteslö. vad kan vara fel?

mvh
 
Luktar lite vajsing med statorlindingen, brukar visa sig när det blir värme i bitarna. :)

Ventilspelet borde vara ok om den är lättstartad, men kolla det när du ändå jagar fel.
 
Precis vad som hände mig när polaren lämnat shoken som jag aldrig använder på.

Ställde ventiler och pillade med blandskruven som en galning tills jag märkte att den va utdragen.
 
är inte riktigt samma problem. jag har ju inge problem med tomgång.
och har lyft ventillocken och tittat. och vad jag sett är det ingen fjäder som är av.

Du frågade vad det kunde vara för fel. Och jag svarade vad det kan bero på. Bra tomgång har man ändå, som den andre killen oxå har. Ventilfjäderbrott ser du inte genom att bara ta bort ventiljusteringslocken. Hela ventilkåpan måste bort. Och du har kollat pickupen oxå?
 
okej. får lyfta bort hela ventilkåpan och kolla. nej pickupen har jag inte kollat. vart sitter den och hur ser den ut?
 
okej. får lyfta bort hela ventilkåpan och kolla. nej pickupen har jag inte kollat. vart sitter den och hur ser den ut?

har rivit bort ventilkåpan och titta på ventilerna. men ingen ser ut att vara trasig. och har kollat väldigt noga.
kan det ha något med tändspolen o tändhatten o göra?
 
har rivit bort ventilkåpan och titta på ventilerna. men ingen ser ut att vara trasig. och har kollat väldigt noga.
kan det ha något med tändspolen o tändhatten o göra?

Ja, pickupen kan vara lös. då går den som du beskriver. Sitter bakom svänghjulskåpan på utsidan av svänghjulet.

Har du aluminiumtank på hojjen?
 
alltså den gick hur bra som helst i några timmar. sen helt plötsligt började den hacka när man låg på jämngas. sen så tvärdog hojjen. och då visade det sig vara batteriet som pajjade. bytte batteriet sen gick hojen igen. kollade så den laddade och den laddade runt 13.4 v med alla lysena på.
sen gick det att hålla jämn gas i några mil till. men nu går den bara sämre och sämre. har bytt - t-stift, kollat att ventilfjädrarna inte är trasiga.
vad kan det vara.. vet inte så mycket o 4 taktare.

mvh
 
Kanske decompen som spökar? Kolla så den sitter rätt och att den inte "hängt" sig eller liknande.
 
hejsan!

tar nu allt från början. var ute o provkörde för några veckor sen. tog en sväng till mammsen är ca 3 mil tur o retur. gick kalas bra på vägen dit och halvvägs hem. på vägen hem började den rycka vid jämn gas och när man drog på så bluddra den.
nån dag senare skulle jag prova den igen och kom då ca 2.5 km då tvärdog hojjen. så fick mig en promenad hem. konstaterade då att det blivit kortis i batteriet, har nu ett nytt batteri på den och den startar hur lätt som helst och går bra på lägre varv. men börjar bluddra på lhögre varv och tappar effekten! :(

saker som jag har gjort!

har testat att gjort rent förgasaren.(3st munstycken)
har bytt luftfilter, stift, tändspole,tändhatt.
kollat ventilfjädrarna

kollat lite på decompen och den verkar inte ha hängt sig.

kollade efter "pickupen" men hittar den inte. så om någon har någon bild på den eller en bra beskrivning så vore jag tacksam för det :)

övriga tips är välkommna med
 
hejsan!

tar nu allt från början. var ute o provkörde för några veckor sen. tog en sväng till mammsen är ca 3 mil tur o retur. gick kalas bra på vägen dit och halvvägs hem. på vägen hem började den rycka vid jämn gas och när man drog på så bluddra den.
nån dag senare skulle jag prova den igen och kom då ca 2.5 km då tvärdog hojjen. så fick mig en promenad hem. konstaterade då att det blivit kortis i batteriet, har nu ett nytt batteri på den och den startar hur lätt som helst och går bra på lägre varv. men börjar bluddra på lhögre varv och tappar effekten! :(

saker som jag har gjort!

har testat att gjort rent förgasaren.(3st munstycken)
har bytt luftfilter, stift, tändspole,tändhatt.
kollat ventilfjädrarna

kollat lite på decompen och den verkar inte ha hängt sig.

kollade efter "pickupen" men hittar den inte. så om någon har någon bild på den eller en bra beskrivning så vore jag tacksam för det :)

övriga tips är välkommna med

Pickupen (ger puls till tändsystemet när det är dax för gnistan) sitter ju innanför svänghjulskåpan med 2 st M5 skruvar. Lossa 4 skruvarna till svänghjulskåpan så ser du den. Går inte att missa. Men har du nu lyckats köra mera så är det inte säkert det är den. Man måste få se motorn. Svårt att gissa. Så jag säger inget mera vad det kan vara. Måste ha den framför mig.

Lasta hojen på en kärra, kom till örebro i helgen. Så ska jag nog kunna få liv i den. Sen kan du ju va med oss o köra resten av dagen. Bra va? :yoparty
 
Pickupen (ger puls till tändsystemet när det är dax för gnistan) sitter ju innanför svänghjulskåpan med 2 st M5 skruvar. Lossa 4 skruvarna till svänghjulskåpan så ser du den. Går inte att missa. Men har du nu lyckats köra mera så är det inte säkert det är den. Man måste få se motorn. Svårt att gissa. Så jag säger inget mera vad det kan vara. Måste ha den framför mig.

Lasta hojen på en kärra, kom till örebro i helgen. Så ska jag nog kunna få liv i den. Sen kan du ju va med oss o köra resten av dagen. Bra va? :yoparty

Min dog sådär med en sommar när jag skjutsade bruden. Bara dog hela tiden. Körde ca 5km och den dog säkert 4 ggr. Sen på kvällen när jag drog hem gick den hur bra som helst. Vet inte vad det var, men något riktigt lustigt var det..
 
har nu haft den inne på verkstad. konstaterade att det var statorn som var paj. eller rättare sagt det var på laddningssidan som värdena var för höga. fick tillbaka den igår. gick kanon i 30-40 min sen börja den hålla på att bråka igen. blir svårstartad, man måste ha gas för att få igång den o sen misständer den och håller man jämn gas på tex 3an på lite varv så rycker den som attans. vad kan det vara? kan det vara statorn som dog igen? snälla hjälp mig den som kan!
 
har nu haft den inne på verkstad. konstaterade att det var statorn som var paj. eller rättare sagt det var på laddningssidan som värdena var för höga. fick tillbaka den igår. gick kanon i 30-40 min sen börja den hålla på att bråka igen. blir svårstartad, man måste ha gas för att få igång den o sen misständer den och håller man jämn gas på tex 3an på lite varv så rycker den som attans. vad kan det vara? kan det vara statorn som dog igen? snälla hjälp mig den som kan!

Kan vara vacumbildning i tank. Prova lossa tanlocket en aning!! Och vid rengöring av förgasaren måste man se till att det är kliniskt rent bakom nålventl!!

Men det låter även som statorlindningen är väck eller pickuppspolen (inte laddlind)

Bäst vore att få låna pickuppspole eller stator av någon. När den går som sämst kan man evnt mäta upp statorn/pickupp och se felvärden.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top