Husaberg 650 (501 från grund)

okmaaan

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2 st Suzuki GSXR 750 - Suzuki Rmz 250
Hej !
Har alltid velat pilla med en motard och så fick jag chansen för 8 k !:tummenupp
Köpte mig en husa 501 i delar (en krökt ventil i toppen) Och fick med en 650 motor.
Vad jag vet just nu så ska allt finnas för att få den och rulla iallafall, tanken är att
stoppa in 650 motorn i detta 501 chassi.
Ifall detta nu inte skulle gå så har jag ordnat en ny topp till 501 motorn.

Eftersom jag inte har grejat med just motarder och dessutom husaberg så är alla
tips välkomna !
IMG_2255.jpgIMG_2257.jpg

Så såg den ut med lite kåpor på , var lite sugen på att ta en bild och visa arbetskamraterna !

Men såklart direkt har jag mött första motgången , 650 motorn som skall vara komplett får ingen gnista. Har skickat in motorn in i ramen för lättare mek .

IMG_2264.jpg

Så nu behövs det hjälp utifrån !
Har jag förstått rätt att cdi:n och tändspolen är i samma lilla "box" ?
Jag har laddat ner "manuals & service" böckerna från nätet och där hittar man inte mycket el. Det jag förstod var att iallafall 3 av dem kablarna från motorn skall in i "boxen" (Den gröna , röda och svarta?) Orange är till dödarn
IMG_2265.jpg
IMG_2267.jpg
Som man ser på bilden fick jag med 2 "boxar" Och har prövar båda men ingen gnista .
Har även bytt stator från 501 motorn men med samma resultat ?
Ni som har pillat med husa vad gör jag för fel ?

Tänkte börja med att få gnista så man sen kan göra en service och börja sakta plocka ihop den :rolleyes:

Cheers Alex
 
Gnistan ser man aldrig på min Husa, går ändå. Om den hade en krokig ventil så kan du nog förutsätta att tändningen funkade bra innan och gör det säkert ännu. Troligtvis inget problem på riktigt utan mer ett konstruerat sådant.
 
Jasså ? De har jag aldrig hört ..
Okej ja där har du ju rätt ... Blir nog att plocka ihop den och testa !
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top