husaberg 550 start problem!

Tinnberg

Tinnberg
Gick med
10 Jul 2010
Hoj
Yamaha mt-01 stage 2. Suzuki drz400 supermotard
hejsan Alla!

helt ny på detta forum så detta blir min första tråd.

Detta gäller min husaberg 550 1996 skulle jag titta på som årsmodell.
precis byggt ihop hojen så är jag ute och kör en sväng efter ställt in förgasaren(gick som klocka!) sen står jag på depåstödet på tomgång rör jag lätt på gasen så får den häng gas dör efter 10-14 sec på maxvarv :huvet vägrat starta efter dess den går runt som vanligt men har ingen
"av kompare" så dras alltid igång med bil(ska fixa de-comp men inte hittat något sett med alla delar ännu)

hur som helst! Nu till problemet den går runt lika fint den compar lika bra som innan (lika jävla svår att få runt) men den startar inte

hade jag sabbat någon ventil/ventil säte borde det väl märkas tycker jag. Vore väldigt underlättande om jag visste i vilken ända jag ska starta i innan jag plockar ner den om detta nu behövs.

hoppas någon kunnig nu kan ge mig lite rådgivning.

Allt för mig
/Tinnberg

Hur fick du stopp på den? Kommer gnista och kommer den vid rätt tidpunkt? Sitter svänghjulet kvar i sitt rätta läge? Ingen krysskil som har gått sönder.

Är det en 550 eller -96a ? Det gjordes inga 550or 1996. Kan underlätta om man ska försöka hitta problem.

den får gnista. på en sånhär gammal hoj finns det ingen hög och låg tändning så den har bara ett läge och sväng hjulet sitter kvar och visst har den gnista körde in fingret och kickade fick en redig kyss!
den compar och har tändning. då är det är en 500cc då vad gör det egentligen för skillnad när alla husaberg ser ut att ha exakt samma motor bara olika borrningar?.

den har iallfall 2 ventiler för insuget det såg jag när jag gjorde rent insuget/förgasaren avgasdelen har jag ej tittat.

sammanfattning: compar,gnista varför startar den inte?.
och vart finner jag de-comp till denna husaberg vore grymt underlättande att köpa en manuell de-comp.

Mvh Tinnberg

den får gnista. på en sånhär gammal hoj finns det ingen hög och låg tändning så den har bara ett läge och sväng hjulet sitter kvar och visst har den gnista körde in fingret och kickade fick en redig kyss!
den compar och har tändning. då är det är en 500cc då vad gör det egentligen för skillnad när alla husaberg ser ut att ha exakt samma motor bara olika borrningar?.

den har iallfall 2 ventiler för insuget det såg jag när jag gjorde rent insuget/förgasaren avgasdelen har jag ej tittat.

sammanfattning: compar,gnista varför startar den inte?.
och vart finner jag de-comp till denna husaberg vore grymt underlättande att köpa en manuell de-comp.

Mvh Tinnberg
Det jag var ute efter var om det var en 96a eller kanske en 06a eftersom tänkbara fel då kan skilja :)

Det jag var ute efter var om det var en 96a eller kanske en 06a eftersom tänkbara fel då kan skilja :)

detta är en gammal^^

96-99 årsmodell fattas dock papper på denna och nr på hojen men ska vara enbart en leksak så känner att det inte spelar så stor roll då poalren haft den i runt 5år lixom.

nu blir det försöka dra igång den med bilen igen!
uppdaterar ikväll hur det gick.
/Tinnberg!

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!