Husaberg 450 växellåda

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Har fått ett ras à la r1 på min 450 -04 och är nu på jakt efter lite nya drev till växellådan.
Att köpa allting nytt är bara att glömma, då kan jag lika gärna köpa en ny hoj.

Jag letar helt enkelt efter en bättre beggad växellåda. För att göra mitt sökande lite vidare tänkte jag kolla om nån har koll på om växellådor från andra husabergare passar i min?

Tex skulle det vara möjligt att köpa en 400 motor och plocka delar från den?

Hej, det skall passa mellan olika årsmodeller. Förutsatt att kuggantalet stämmer. Det skiljer mellan enduro, cross och supermoto. -01 hade dock en annan profil på kuggarna. Så undvik och blanda från det. Vilka drev är det som är dåliga? Jag har en -04 växelåda som delvis är hel. Det kanske går att plocka ihop något av dessa två.

Dom flesta ras beror på låsringar och shims för 7 kr styck. Dom är slitdelar. Husaberg har växelådor i världsklass, men inte ens det håller i evighet. När dessa slitdelar blir krökta börjar växlarna hoppa ur. Fortsätter man o kör trots detta så har man till slut stort haveri. Är det bara "doggarna" som är dåliga i din växelåda kan man lämna in doggarna på omslipning. Ett billigare alternativ.

//Lasse

Last edited:
Hej, det skall passa mellan olika årsmodeller. Förutsatt att kuggantalet stämmer. Det skiljer mellan enduro, cross och supermoto. -01 hade dock en annan profil på kuggarna. Så undvik och blanda från det. Vilka drev är det som är dåliga? Jag har en -04 växelåda som delvis är hel. Det kanske går att plocka ihop något av dessa två.

Dom flesta ras beror på låsringar och shims för 7 kr styck. Dom är slitdelar. Husaberg har växelådor i världsklass, men inte ens det håller i evighet. När dessa slitdelar blir krökta börjar växlarna hoppa ur. Fortsätter man o kör trots detta så har man till slut stort haveri. Är det bara "doggarna" som är dåliga i din växelåda kan man lämna in doggarna på omslipning. Ett billigare alternativ.

//Lasse

Det är ettan och tvåan som är slitna så om du skulle ha dom i bra skick skulle det vara underbart.
Jo precis det här berodde på att gafflarna vart lite slitna så växlarna började hoppa ur och sen var det kört.

// Felix.

Kan kolla vad jag har och återkommer. Vill bara kolla och förtydliga innan jag går ut o rotar i garaget. Är det verkligen gafflarna som är slitna? Det är mycket ovanligt. Däremot kan dom bli krokiga.

Men iaf... Hur många drev behöver du? Om både Ettan och Tvåan krånglar så behöver du antagligen även byta flera drev. Upp till 4 st. Funktionen för ettans och tvåans växel sitter på sekundäraxeln. På primäraxeln är både ettan och tvåans växeldrev rotationslåsta till primäraxeln. På sekundäraxeln är funktionen för ettans växel att 5ans sekundära växeldrev som är rotationslåst till sekundäraxeln flyttas i sidled, varpå det greppar i ettans drev. Och samma sak för funktionen på tvåans växel. Sexans sekundära växeldrev greppar i tvåans. Det är alltid tre st drev som är inblandade i funktionen för varje växel. Ett av dom tre "lånas in" enbart för själva ingreppet av vald växel.

Låter krångligt, så jag kan säga så hår oxå: Du kan behöva byta femmans och sexans drev för att ettan och tvåan skall funka.

Vill du jag ska kika på din växellåda kan du höra av dig. 0708110306

Last edited:
Hehe Okej andra gången jag läste igenom inlägget satt de. Jag har redan en kille som hjälper mig med mekandet men tack för erbjudandet.

Ska kolla lite närmre om det är flera drev som behöver bytas. Är ganska säker på att det är gafflarna som har gjort sitt men dubbelkollar det med.

Vet du vilka delar av din låda som är kasserade?

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka