Husa-frågor

Totto

Slö, slapp och likgiltig
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
Husa Fs650e -03
Passade på att meka lite igår, vädret passade ju bra.... snöblandat..
Då dök det upp några funderingar som jag tänkte att jag kanske kan få svar på här.

Tyckte att det läckte mer olja än lovligt, vid en närmare titt så såg jag att slangen till vevhusventilationen var av, hade smält på nåt vis, ungefär som att den hade lösts upp av bensin. Nåja, det jag undrar är om nån har uppfunnit nån egen slang att sätta dit, eller är det bara att handla en ny? Tar ju sån fruktansvärd tid för den lokala husa-handlaren att få hem grejor... :mad:

Passade även på att byta vippor när jag ändå var igång och då dök det upp en fundering till, hur mycket spel ska det vara i sidled på vipporna? Nu monterade jag dom så att dom precis gick att jucka i sidled, mao så tajt det gick utan att det tar i, är det rätt?

Sen undrar jag vad ni kör med för tätningsmaterial till ventilkåpan, är det silicon som gäller?

Just ja, det är en Husa FS650e -01 jag pratar om
 
Här var det bara lite regn, så vi kollade ut en bana där vi ska köra lite uppvisning i helgen...

Slangen till vevhusventilationen har jag dragit sönder någon gång... Jag har satt en colaburk längst fram på motorn i dragit en slang från vevhusvent. till colaburken. Du kan då dessutom ta slangen från kylaren och dra i där och sedan en slang från bensintanken....

Jag har kört med sådandär blå tätningsmassa till ventilkopan och det har fungerat finfint iallafall...

- Johan

Totto skrev:
Passade på att meka lite igår, vädret passade ju bra.... snöblandat..
Då dök det upp några funderingar som jag tänkte att jag kanske kan få svar på här.

Tyckte att det läckte mer olja än lovligt, vid en närmare titt så såg jag att slangen till vevhusventilationen var av, hade smält på nåt vis, ungefär som att den hade lösts upp av bensin. Nåja, det jag undrar är om nån har uppfunnit nån egen slang att sätta dit, eller är det bara att handla en ny? Tar ju sån fruktansvärd tid för den lokala husa-handlaren att få hem grejor... :mad:

Passade även på att byta vippor när jag ändå var igång och då dök det upp en fundering till, hur mycket spel ska det vara i sidled på vipporna? Nu monterade jag dom så att dom precis gick att jucka i sidled, mao så tajt det gick utan att det tar i, är det rätt?

Sen undrar jag vad ni kör med för tätningsmaterial till ventilkåpan, är det silicon som gäller?

Just ja, det är en Husa FS650e -01 jag pratar om
 
Var ska ni köra uppvisning? Är det inte för långt bort så kommer man ju självklart och tittar.
 
Totto skrev:
*snip*Tyckte att det läckte mer olja än lovligt, vid en närmare titt så såg jag att slangen till vevhusventilationen var av, hade smält på nåt vis, ungefär som att den hade lösts upp av bensin. Nåja, det jag undrar är om nån har uppfunnit nån egen slang att sätta dit, eller är det bara att handla en ny? Tar ju sån fruktansvärd tid för den lokala husa-handlaren att få hem grejor... :mad: *snip*
Välkänt problem med slangen till ventilationen. Det verkar som om den är lite för lång vilket gör att man måste vrida den lite för att få plats med den vilket gör att den gärna spricker. Tror nog på Johans idé om en slang som du leder bort till ett kärl.

På min 01a böt jag en gång, precisinnan jag sålde. På 03an verkar det som om slangen sitter moterad "ovriden", hoppas det håller. Mindrapers 03a har redan fått en ny slang. Inte org. utan en trädgårdsslang (han hade mkt slang eftersom han hellre pysslar i trädgården än åker hoj :D)
 
MC-konsults vårjippo...

"MC-Jippot.
Levrerantörerna på plats.Jättetält.
Hela affären tömd på mc,bara kläder och tillbehör.
Provkör Harley Davidson.
Lördag 10-15.
Söndag 11-15."

Många leverantörer på plats och så.. blir bara lite åkning i en halvtimma för att visa folk hur det ska se ut... Kom upp och ta med dig bågen och åk lite med oss. Vi snitsar upp en bana med lite däck och så. Kan nog bli rätt shysst då vi har rätt stort område att åka på. Blir lite grus och ett hopp också. På dagen ställer vi ut bågarna med lite info om de...

- Johan

acura skrev:
Var ska ni köra uppvisning? Är det inte för långt bort så kommer man ju självklart och tittar.
 
Sätt på en vanlig slang till vevhusventilationen sen kan du vara så seriös så du handlar ett sport vevhusvent filter till nån bil och sätter på så slipper du ha sån lång slang och du rikserar inte l
längre att få in skit!

sen till att täta ventilationskåpan så skall du ha locktite flänstätning det är tjokt och segt och tätar bra! sen är viktigt att moment dra pinalerna oxå! Det blåa tätnongs medlet so har beskrivits tycker jag är för tunt och lättflutet för att användads, och det glider bara ut när man drar på ventilations kåpan vilket resulerat i att du får in det i motorn och silen sätts igen!

och vipporna verkar du monterat rätt oxå!

Totto skrev:
Passade på att meka lite igår, vädret passade ju bra.... snöblandat..
Då dök det upp några funderingar som jag tänkte att jag kanske kan få svar på här.

Tyckte att det läckte mer olja än lovligt, vid en närmare titt så såg jag att slangen till vevhusventilationen var av, hade smält på nåt vis, ungefär som att den hade lösts upp av bensin. Nåja, det jag undrar är om nån har uppfunnit nån egen slang att sätta dit, eller är det bara att handla en ny? Tar ju sån fruktansvärd tid för den lokala husa-handlaren att få hem grejor... :mad:

Passade även på att byta vippor när jag ändå var igång och då dök det upp en fundering till, hur mycket spel ska det vara i sidled på vipporna? Nu monterade jag dom så att dom precis gick att jucka i sidled, mao så tajt det gick utan att det tar i, är det rätt?

Sen undrar jag vad ni kör med för tätningsmaterial till ventilkåpan, är det silicon som gäller?

Just ja, det är en Husa FS650e -01 jag pratar om
 
Last edited:
Man tackar så mycket!

Nu gäller det bara att vädret skärper till sig lite...
Var ju isgata på vägarna i morse...
 
Nu när jag ändå har er på tråden kan jag ju passa på att fråga vad ni kör på för olja?
Själv kör jag på castrol, tror att den heter R4. Men den är så förbannat dyr ca 175kr/l
 
Totto skrev:
Nu när jag ändå har er på tråden kan jag ju passa på att fråga vad ni kör på för olja?
Själv kör jag på castrol, tror att den heter R4. Men den är så förbannat dyr ca 175kr/l


Jag kör på Agrol Nova 10W/40 kostar 140-150kr för 4liter på Granngården, gamla Lantmännen, odal, vet inte vad det heter uppåt men Granngården ska det heta i hela landet nu.

Att jag kör på den oljan är för jag har fått ca 60liter gratis från jobbet och Husaberg köpte den oljan när det var slut hos dom på fabriken en gång.

Körde även på den oljan på min gamla DR600 och XR600:an å även i bilen, funkar bra tycker jag sen är det ju ett vettigt pris på den oljan med.
 
Evil M skrev:
Jag kör på Agrol Nova 10W/40 kostar 140-150kr för 4liter på Granngården, gamla Lantmännen, odal, vet inte vad det heter uppåt men Granngården ska det heta i hela landet nu.

Att jag kör på den oljan är för jag har fått ca 60liter gratis från jobbet och Husaberg köpte den oljan när det var slut hos dom på fabriken en gång.

Körde även på den oljan på min gamla DR600 och XR600:an å även i bilen, funkar bra tycker jag sen är det ju ett vettigt pris på den oljan med.

Kopplingsslir? Kanske funkar på husa men funkar det på dom effektstarka honda xr650 :confused: Isåfall: :öl

Är det helsyntet?
 
Agrol Nova är delsyntet , ska själv prova Agrol Spectra som är 5W/40 Helsyntet.

Har kört med Agrol oljorna förut och dom har fungerat perfekt !

Kai
 
Kai skrev:
Agrol Nova är delsyntet , ska själv prova Agrol Spectra som är 5W/40 Helsyntet.

Har kört med Agrol oljorna förut och dom har fungerat perfekt !

Kai

Låter mycket bra. Meddela oss om resultatet sen :tummenupp
 
Motul oljan är det bästa oljan för enstånkor som trimmats!! det blir en fin hinna inne i motorn som man inte bränner bort i första taget!

som tex i dakar rallyt så pajjade vatten pumpen på en KTM 660 30 mil sanddyner från mål och hojen gick hela vägen till mål utan att skära och när den kom i mål så hade sadeln börjat smälta för den var tok varm!!!! och det var motul olja i den!! och det var det som räddade den!
vet även att vissa av öken teamen som är sponsrade av andra oljor häller ut den och häller i motul i flaskorna för hojen skall hålla!

//Mcbudet
 
*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Back
Top