Husa baktänder :-)

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Hur mycket kan dom baktända för att vara normalt? När man släpper gasen vill säga.

Den har ett helsystem från FP och ombestyckad förgasare utan att vara bänkkörd.

Jag provar lite olika justeringar på luftskruven men jag vet inte riktigt hur man ska ställa den för att vara bra. Tips uppskattas.

Avgassystemet är tätat så det är numera uteslutet.

En annan tanke är ventilerna som är 7 timmar sedan dom justerades. Den går inte längre få igång på elstarten när den är varm och har blivit lite jobbigare att kicka igång, det går heller aldrig veta om den vill ha choke eller inte. Ibland går det med och ibland går det inte alls.

Lite tips i allmänhet om detta är jag tacksam för.
 
Grrrooov skrev:
Hur mycket kan dom baktända för att vara normalt? När man släpper gasen vill säga.

Den har ett helsystem från FP och ombestyckad förgasare utan att vara bänkkörd.

Jag provar lite olika justeringar på luftskruven men jag vet inte riktigt hur man ska ställa den för att vara bra. Tips uppskattas.

Avgassystemet är tätat så det är numera uteslutet.

En annan tanke är ventilerna som är 7 timmar sedan dom justerades. Den går inte längre få igång på elstarten när den är varm och har blivit lite jobbigare att kicka igång, det går heller aldrig veta om den vill ha choke eller inte. Ibland går det med och ibland går det inte alls.

Lite tips i allmänhet om detta är jag tacksam för.



Hmmm.... smäller den o skjuter så kan den va för snålt ställd... sen har du varmstarten som du drar ut "röda" spaken brevis choken. dom brukar va lite svåra o få igång när dom e varma..... har aldrig använda varmstarten på mina hojar men jag har märkt att den e lite trögstartad när den e riktigt varm..

Vet inte va de kan va för fel annars,du sa att de va jobbigt o kicka igång men då har du komp iaf,om du inte har komp så kanske de e nå ventil som står öppen där av svårstartad :confused: står den öppen så kan du bränna ventilerna o de e inge skoj!!! :brinnerup
 
Morphed skrev:
Hmmm.... smäller den o skjuter så kan den va för snålt ställd... sen har du ju varmstarten som du drar ut "röda" spaken brevis choken. dom brukar va lite svåra o få igång när dom e varma..... har aldrig använda varmstarten på mina hojar men jag har märkt att den e lite trögstartad när den e riktigt varm..

03:orna hade väl fortfarande Dellorton, den saknar hot-start knapp.
Kanske är bytt fugge på den?
 
Det stämmer de är den gammla knasarn.....
Ställ ventilerna de är ju endå snart dax (10h)
sen så är de ju bara så att de är en husaberg de ska smälla, skramla, bulra och låta lite allmänt otrevligt...



:) :tuttar


///Micke
 
Morphed skrev:
Hmmm.... smäller den o skjuter så kan den va för snålt ställd... sen har du varmstarten som du drar ut "röda" spaken brevis choken. dom brukar va lite svåra o få igång när dom e varma..... har aldrig använda varmstarten på mina hojar men jag har märkt att den e lite trögstartad när den e riktigt varm..

Vet inte va de kan va för fel annars,du sa att de va jobbigt o kicka igång men då har du komp iaf,om du inte har komp så kanske de e nå ventil som står öppen där av svårstartad :confused: står den öppen så kan du bränna ventilerna o de e inge skoj!!! :brinnerup


Är det lågfartsmunstycket som man får montera dit ett större då? Kanske kan gå upp på högfart också för att få bättre respons på femman och sexan. Rent av köra den i bänk, hur lång tid nu det kan ta att justera in.

Någon knapp hittar jag då inte.

Mr_Mike skrev:
Det stämmer de är den gammla knasarn.....
Ställ ventilerna de är ju endå snart dax (10h)
sen så är de ju bara så att de är en husaberg de ska smälla, skramla, bulra och låta lite allmänt otrevligt...



:) :tuttar


///Micke


Inte för att jag har något emot att det smäller men det finns andra som har. Fick klagomål från grannarna idag. hehe. Du får gärna lämna lite tips om justering, du som haft ett par st.
 
Skit i granarna.... De är ju endå så många i den här stan som kör Hd med ill raka pippor och de är de F_n ingen som klagar på. Men ärligt du kommer aldrig få bort att det smäller lite. Alla stånkor gör de det är ju rätt naturligt om man säger så...sen kan man ju hålla på och tätta och leta efter exakt rätt munstycke men det kommer alldrig bli precis 100 endå...


///Micke
 
De ska smälla på gasavslag med öppen pipa men inte jätte-extremt.

Är det bara pipan du bytt så ska den gå med 195 main (200 om kallt) och ett en storlek större idlejet. That´s it.
Om den börjar smälla värre efter ett tag så beror det oftast på att den behöver packas om.

Daniel
 
ypvs skrev:
De ska smälla på gasavslag med öppen pipa men inte jätte-extremt.

Är det bara pipan du bytt så ska den gå med 195 main (200 om kallt) och ett en storlek större idlejet. That´s it.
Om den börjar smälla värre efter ett tag så beror det oftast på att den behöver packas om.

Daniel

Den har smällt lika mycket hela tiden. Tror det sitter 195 i nu. Idlejet är det lilla munstycket då? Det ska visst vara bytt också, kommer inte ihåg storlek. Kan det varit 30? Sen vet jag inte om nålarna var bytta eller något sådant.
 
ypvs skrev:
De ska smälla på gasavslag med öppen pipa men inte jätte-extremt.

Är det bara pipan du bytt så ska den gå med 195 main (200 om kallt) och ett en storlek större idlejet. That´s it.
Om den börjar smälla värre efter ett tag så beror det oftast på att den behöver packas om.

Daniel


Får man knallarna att eka lite så låter det som om militären har skytteövning i eksjö en dimmig dag. Din var rätt fräck såg jag i annonsen. Vad kan allt godis kosta till en sådan? Har du något skoj över? Får man fråga hur det går med ryggen?
 
Ok, det låter inte onormalt. Men du kan testa en storlek större idle jet igen bara för att testa. Du behöver inte ens ta bort fuggen så det går fort. Och munstycken är billiga.

Min rygg har blivit djävligt svag igen men motoriskt är jag mycket bättre än i våras. Dock, rullstolen kommer att vara min bas i framtiden med vissa utflykter till fots eller på hoj.

Det mesta delarna jag har vässat med kan du få tag på från Husaberg och en del andra firmor men inte riktigt allt. Dessutom är en del motordelar bearbetade. Topp, vev och växellåda bland annat.
Slutnota, tja 30-35000 kanske för bara delar och övrig trimning om man skulle betala för det. Mer om du skulle låta en firma plocka isär och sätta ihop hela hojen och motorn.

Daniel
 
Last edited:
ypvs skrev:
Ok, det låter inte onormalt. Men du kan testa en storlek större idle jet igen bara för att testa. Du behöver inte ens ta bort fuggen så det går fort. Och munstycken är billiga.

Min rygg har blivit djävligt svag igen men motoriskt är jag mycket bättre än i våras. Dock, rullstolen kommer att vara min bas i framtiden med vissa utflykter till fots eller på hoj.

Det mesta delarna jag har vässat med kan du få tag på från Husaberg och en del andra firmor men inte riktigt allt. Dessutom är en del motordelar bearbetade. Topp, vev och växellåda bland annat.
Slutnota, tja 30-35000 kanske för bara delar och övrig trimning om man skulle betala för det. Mer om du skulle låta en firma plocka isär och sätta ihop hela hojen och motorn.

Daniel

Då är det de lilla munstycket som jag trodde då? Om det nu är 30 där nu. Vad kan det vara original? Har du fått sålt den nu då? Annonsen kanske var gammal visserligen.

Det verkar ju som om det finns hopp om att kunna åka hoj igen då, för hoppet får man inte lämna :-)
 
Grrrooov skrev:
Då är det de lilla munstycket som jag trodde då? Om det nu är 30 där nu. Vad kan det vara original? Har du fått sålt den nu då? Annonsen kanske var gammal visserligen.

Det verkar ju som om det finns hopp om att kunna åka hoj igen då, för hoppet får man inte lämna :-)

Nej, inte såld. Säljer den om nån är intresserad och beredd att pröjsa iaf rimligt dock. Annars behåller jag den till nästa år.


Daniel
 
ypvs skrev:
Nej, inte såld. Säljer den om nån är intresserad och beredd att pröjsa iaf rimligt dock. Annars behåller jag den till nästa år.


Daniel


55000KR kan väl inte vara så farligt för den? Har för mig att det var det priset den låg på. äMin begärde han 55 för och jag gav en gixxer 750 -00 för den.
 
Grrrooov skrev:
55000KR kan väl inte vara så farligt för den? Har för mig att det var det priset den låg på. äMin begärde han 55 för och jag gav en gixxer 750 -00 för den.

Nä det tycker jag inte men jag släpper den för 48 nu om det är så...

Daniel
 
ypvs skrev:
Nä det tycker jag inte men jag släpper den för 48 nu om det är så...

Daniel

Har du några bilder på den nånstans? Hittar inga. Var riktigt läcker ju. Är dom svårsålda eller har det med att göra att den inte var reggad kanske?
 
Grrrooov skrev:
Har du några bilder på den nånstans? Hittar inga. Var riktigt läcker ju. Är dom svårsålda eller har det med att göra att den inte var reggad kanske?

Tja, alla papper finns för att regga den precis som när du köper en ny Husa. Har bara aldrig reggat in den.

Har 1000 tals bilder på den i min lappie men sitter på brorsans dator nu...
Ser väl iofs inget speciellt ut. På ytan är det en Husa med ett Doma och 5" bakfälg annars ser den helt vanlig ut.
Den gick i EM/VM 2003 och sen rejsade jag den 2004.

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=56942
Enda bilden jag hittar på den på Sporthoj vid en snabb koll. Ska finnas ett gäng till i olika rejstrådar. Har ett par videofilmer också för den intresserade. En djävligt schysst där den accar ifrån en KTM 520/525 (kommer inte ihåg) med typ 30m på en 100m raka. ;o)
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=53986
Några halvdana till från mitt absolut roligaste race (förutom resultatvis) på världens bästa motardbana. Venray... 1st 35m platå. 1st 15m platå. 2st mindre platåer och asfaltsdelen på en speedcartbana. 12m bred och full med hårnålar, rakor och långslajdar. *rys*

Daniel
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top