Husa 650 drar olja

moffegreven

Frondish aeger
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
1 gul o blå o 1 blå
Tja.

Upptäckte igår att min husa har börjat dragit lite olja. Hur mycke olja e normalt att dom drar o vad är den mest troliga orsaken till att den börjar dra olja? E de Kolvringarna, ventistyrningar eller något annat. Hade ändå tänkt att riva motorn i höst o de e en -02 är det något man ska byta eller tänka på när man ändå har den isär?

Tacksam för alla svar.

/moffe

När du ändå har isär den så är det lika bra att byta ramlager osv. när du ändå håller på.

Min hoj kan nog sörpla i sig någon dl på 20 mil, svettas ut lite runt toppen och runt transkåpan. Kolla efter läckage runt motorn, främst transkåpan. Kommer det inget den vägen så går det ut genom motorn, isf lär det synas som blårök när du drar på. Hur mkt har den gått?

von reisen skrev:
Min hoj kan nog sörpla i sig någon dl på 20 mil, svettas ut lite runt toppen och runt transkåpan. Kolla efter läckage runt motorn, främst transkåpan. Kommer det inget den vägen så går det ut genom motorn, isf lär det synas som blårök när du drar på. Hur mkt har den gått?

Den läcker ingenting och ja ser ingen blårök när jag gasar men den sotar lite runt utblåset och den drar ca 1-2 dl på 30 mil så de kanske e normalt? Vet nån hur mycke komp de ska vara så kan jag ju kolla så att Kolvringar o ventilerna. De e förövrigt inge missljud va ja kan höra o inget spån på pluggen. Hur långt den har gått vet ja ej men ja skulle tippa på typ 60 h.

/moffe

moffegreven skrev:
Den läcker ingenting och ja ser ingen blårök när jag gasar men den sotar lite runt utblåset och den drar ca 1-2 dl på 30 mil så de kanske e normalt? Vet nån hur mycke komp de ska vara så kan jag ju kolla så att Kolvringar o ventilerna. De e förövrigt inge missljud va ja kan höra o inget spån på pluggen. Hur långt den har gått vet ja ej men ja skulle tippa på typ 60 h.

/moffe
då går det genom kolvringen.. eftersom det bara är en ring på husan..
ingen blå rök å lite sotig är helt ok..

Tja!

din hoj är helt ok!

moffegreven skrev:

/moffe

wdac skrev:
men då har det gått igenom mycke vid kolvringen??
Jag gissar att det börjar va dags att byta snart, sen var det nog en lite överdriven siffra, för jag har inte mätt exakt, men mellan 2 och 5 dl iaf (minns inte va nivå jag hade innan, och har dåligt ögonmått i lånade kannor). Fast då svettades den lite oxo.

angående spån i oljan

ja brukar köra in en stark magnet i motorn på min 02a..när ja byter olja får alltid ut lite skit iaf :yoparty eftersom dom saknar magnetplugg

Går det inte att stoppa i magnetpluggen från en nyare hoj då? Då har du ju lite koll på vad som håller på att hända i motorn :tungan

burt skrev:
ja brukar köra in en stark magnet i motorn på min 02a..när ja byter olja får alltid ut lite skit iaf :yoparty eftersom dom saknar magnetplugg

Tom Byron skrev:
Går det inte att stoppa i magnetpluggen från en nyare hoj då? Då har du ju lite koll på vad som håller på att hända i motorn :tungan

E de nån som vet om de finns magnetplugg till 02:or o tidigare?

Det går säkert att fixa men det den gode Tompa B glömt är att det först från 03 som det finns ett extra hål i blocket bredvid vanliga pluggen (den med silen innanför). Det är där magnetpluggen sitter.

Inte glömt bara okunnighet, ........

Vem har koll på äldre modeller av någe man aldrig ägt....... :arsele

Inte detaljnivå som om det är 14 eller 2 oljepluggar....... :lol

Supermoto skrev:
Det går säkert att fixa men det den gode Tompa B glömt är att det först från 03 som det finns ett extra hål i blocket bredvid vanliga pluggen (den med silen innanför). Det är där magnetpluggen sitter.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT