Husa 650-04. ventilfjädrar

eppe

51 veckor kvar
Gick med
4 Jun 2005
Hoj
Husabusaberg
Hur många av er har lyckats köra av en eller flera ventilfjädrar på era -04:or? Polarn lyckades i sommras med bara dagar kvar till Lelle. Då sa Keva att det aldrig hänt innan, nu i helgen var de dax igen, annan polare, annan hoj men samma årsmodell:näsblod
Jag tänker iaf inte chansa, det blir nya fjädrar när det ändå ska rivas topp (div. lager o kamkedja)

Kanske räddar de nån från ras i sommar:tummenupp

Hur många av er har lyckats köra av en eller flera ventilfjädrar på era -04:or? Polarn lyckades i sommras med bara dagar kvar till Lelle. Då sa Keva att det aldrig hänt innan, nu i helgen var de dax igen, annan polare, annan hoj men samma årsmodell:näsblod
Jag tänker iaf inte chansa, det blir nya fjädrar när det ändå ska rivas topp (div. lager o kamkedja)

Kanske räddar de nån från ras i sommar:tummenupp
Det är nog tyvärr inte bara 04or som har kört av ventilfjädrar jag har lyckats på min 05a.

Du kan byta fjädrarna till några ktm fjädrar om är en dubbelfjäder de håller mycket bättre. Har tyvätt inte artikelnumret men det är inte så dyra. Supermoto har sånna i :)

Det är nog tyvärr inte bara 04or som har kört av ventilfjädrar jag har lyckats på min 05a.

Du kan byta fjädrarna till några ktm fjädrar om är en dubbelfjäder de håller mycket bättre. Har tyvätt inte artikelnumret men det är inte så dyra. Supermoto har sånna i :)

ok. krävs nån modefiering eller e de bara o smälla dit? Även om de skulle svida me KTMprylar i dräparn:gråta (tycker de räcker me dom äckelorangea kratongerna som allt levereras i):rolleyes:

ok. krävs nån modefiering eller e de bara o smälla dit? Även om de skulle svida me KTMprylar i dräparn:gråta (tycker de räcker me dom äckelorangea kratongerna som allt levereras i):rolleyes:

Jag levererar KTM 450 ventilfjäder, komplett sats. Vi har anv dessa länge.
Behöver ingen mod.
Den lev utan orange kartong om det är ett problem.

Du kan oxå undvika att fjädern går av genom att spänna på den lite, den hamnar i ett självsvängningsläge som gör att de går av.
Men då blir det lite trögare att trycka ner fjädern.

Vi anv KTM delarna för att de är mjukare och går då lättare, stjäl mindre effekt.
Kostar 2000kr för en sats.
Skicka ett mail om du vill ha.

Hlsn
Thomas

Vi anv KTM delarna för att de är mjukare och går då lättare, stjäl mindre effekt.
Kostar 2000kr för en sats.
Skicka ett mail om du vill ha.

Hlsn
Thomas

Tack för tipset!:tummenupp
Vad ingår i en sån sats? Kan ju hänga i nya org. husa fjädrar fyra gånger om för samma peng som en omgång av dina. :va

Tack för tipset!:tummenupp
Vad ingår i en sån sats? Kan ju hänga i nya org. husa fjädrar fyra gånger om för samma peng som en omgång av dina. :va

Ingår: 4x småfjädrar, 4x storfjäder, 4x retainers, 4x shimms.

Nja, om du ska byta 4ggr så har du gjort av med 4x topplockspackn a 270kr/st samt 4st org fjäder, samt en massa arbete. Blir det billigare, tro.

Om fjädern går av så att clipsen släpper, då trillar ventilen ner och möter kolven, då kan det bli dyrt.

Men om du ska spara pengar, köp ett shimms, lägg det under fjädern så har du spännt på den lite hårdare så ska du se att det funkar.

:

Nja, om du ska byta 4ggr så har du gjort av med 4x topplockspackn a 270kr/st samt 4st org fjäder, samt en massa arbete. Blir det billigare, tro.

Inte behöver man väl lyfta av toppen för att byta fjärdrarna?
Har en polare som bytt sina fjädrar x anatl ggr o han har lyckats utan topplyft. :)

Då har jag en liten fråga eller 2 rättare sagt.

1. Hur märker man att dom e kassa eller börjar bli?
2.Hur ofta bör man byta dom för att undvika ras lr dyl?

Tack på förhand
Jocke

Jag vet att det har hänt, men inte särskilt ofta. Ingen som jag känner har en ventilfjäder gått av för, Peter i Jönköping undantaget. Finns säkert fler, men inga som jag känner och vet om.

Jag vet dock att Stoffys kamkedja gick av efter renovering förra året. Han hade tur som en tokig. Bara att byta kedja. Har dock inte hört honom säga att en ventilfjäder också gått av.

Det går inte att se när ventilfjädrar börjar bli dåliga, det är gångtid man får gå på i så fall. Ktm har dubbla, vilket inte är helt fel. Två klenare är dessutom snabbare än en tjockare fjäder att gå tillbaka, vilket gör att man bör kunna höja varvstoppet lite genom att ändra tändkurvan.

Som sagt, det händer. Men det är ju flera saker som händer. Gaffelben börjar läcka, ramar spricker, statorer brinner upp, svinglager rostar ihop, kolvar delar på sig, ramlager skär ihop, osv osv....

Jag förväntar mig att vad som helst kan rasa på mina hojjar, när som helst. I annat fall hade jag kört XR. Den tror jag är mest driftsäker.

Beggade racehojjar är beggade. Och det är inte årsmodell som räknas utan gångtiden. Så undrar om saker inte förstoras upp i denna tråd.

:

Har en polare som bytt sina fjädrar x anatl ggr o han har lyckats utan topplyft. :)

Det går att använda samma topppackning flera ggr. :)

Last edited:

ja lite tryckluft o Emsforstänk av ju allt som behövdes:rolleyes:
hoppar nog lyxfjädrarna. blir ju en heldag på Gotlandring för dom överblivna dollarsena:D o de e väl spenderat kapital

Satt och kikade i 06ans "user parts" och artikel 59436028044 verkar vara komplett fjäder med shims och retainers. Priset är 126,00 kr och skulle behöva 4st satser isf, blir lite över 500kr. Funkar dessa fjädrar till min 501 00a? :confused:

EDIT: Originalartiklarna är enligt boken:
valve spring conical 59436028000 49,69kr Enligt boken ventilfjädern men det kan inte stämma, eller?

valve cotters 59036033000 5,26 kr

valve spring retainer 20019401 128,84kr

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...