Hur viktigt/noga att balansera däcken ???

Sensonic

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Gixxer 600
Hur noga behöver man va? Behöver man balansera i sidled? En polare har däckmaskin, men bara en manuell vagga. Sånn man hänger hjulet i på hjulaxeln o ser om de snurrar.

Tror ni det räcker el behöver man åka till ngn som har en digital dyna maskin??
120 o 180 - 17 sporthojs däck.

jag betalade 125 spänn per däck för montering och balansering...är det dyrt ?

Jag balanserar mina däck med en hemmagjord vagga (dock dubbellagrad axel för att minska friktion), upp till 240 har jag iaf. inte känt några obalansproblem.

Svarvern skrev:
2071443 jag betalade 125 spänn per däck för montering och balansering...är det dyrt ?

Det är billigt. Läste i någon tråd nyligen att nån hade fått ge runt 500 rpänn för detta hos nån firma.

Det är vanligt att man använder en sån vagga för hojdäck, så det funkar säkert kanon. :) Vet inte ens hur noga det är att balansera däcken. Det hänger ju lite på fälgens rundhet och så, så har man en riktigt rund fälg och fått ett bra exemplar av däcket kan man kanske skippa det. Framdäcket är mer kritiskt än bakdäcket vet jag i alla fall.

Last edited:
Svarvern skrev:
2071443 jag betalade 125 spänn per däck för montering och balansering...är det dyrt ?

Priset i sig är inget problem så.
Polaren jobbar på största däckverkstan i stan.. Problemet är att det inte går att sätta MC hjul i deras balanserare..

Frågan va om det är värt att ens tänka på att åka 5 mil till någon som kan det el om jag ska ta ett hjul under varje arm o knalla två kvater för o få de fixat.

ahh de går nog bra..
man bruka inte märka av om den e lite felbalanserad.

Sensonic skrev:
2071440 Hur noga behöver man va? Behöver man balansera i sidled? En polare har däckmaskin, men bara en manuell vagga. Sånn man hänger hjulet i på hjulaxeln o ser om de snurrar.

Balanseringen kan spela roll, skillnaden mellan mest gynnsamma och mest ogynnsamma kombination/montering av däck+fälg kan vara klar märkbar. Men behöver inte vara det.

Däremot är det inte kärnfysik, utan om du är hyfsat händig klarar du själv att balansera hjulet utan märkvärdiga hjälpmedel.
En kullagrad vagga är ett bra redskap ute på banan eller om du balanserar ofta, men i hemmaverkstaden nån gång om året klarar du dig utan. Använd befintlig hjulaxel i hjulet, som du lägger upp över två horisontellt avvägda (vattenpass!) skenor/eggar. Hjulet behöver kunna rulla med minimal friktion, och rullfriktionen mellan hjulaxel/eggar kan t.o.m. vara mindre än den i kullagren i en vagga. Observera att det inte spelar någon roll om axeln roterar lätt i hjullagren, det är axel+hjul som skall rulla på eggarna.
Låt hjulet stanna med tyngsta punkten neråt, vrid upp det ett kvarts varv och kopmensera med lagom vikt centrerad på motsatt sida. Prova igen tills hjulet inte vill snurra på eggarna.

Hello,

Hemmagjord vagga är helt ok, men har man centralstöd eller mc-lyft så funkar det lika bra, när det gäller bakhjulet, så är det bara att plocka bort kedjan, självhäftande fälgvikter, eller ekervikter hittar du hos dom flesta leverantörerna för några spänn.
Vad som är viktikt i samband med däcksbyte är att se till att däcket är RIKTIGT utspänt på fälgen, när däcket är på och hjulet av, pumpa upp trycket till en så där 5 bar (var inte orolig, det håller) för att bekräfta att det sitter rätt på fälgen (däcket vill säga).

Finns ingen anledning till att köra för att upptäcka vibrationerna, bättre att fixa allt före installationen.

Cheers,
Jambo

Hehe, det är ju inte värt det. Däckia här tar 300 kronor för att byta fram och bak, inkl. balansering. Lösa fälgar då såklart.

Jambo skrev:
Hemmagjord vagga är helt ok, men har man centralstöd eller mc-lyft så funkar det lika bra

Håller med om att det funkar som alternativ, men inte lika bra som en lös vagga eller tekniken med eggar. Hjullagren rullar som regel inte tillräckligt lätt, särskilt inte i kombination med tätande packboxar, för att det skall bli lika exakt.
Att balansera på ditt sätt är hur som helst bättre än att inte balansera alls. :tummenupp Men skillnaden kan förstås vara försumbar, om hjulet har bra balans redan från början. :)

MjO skrev:
2071749 Hehe, det är ju inte värt det. Däckia här tar 300 kronor för att byta fram och bak, inkl. balansering. Lösa fälgar då såklart.
Nej, det är rätt billigt för att slippa böka. :)
Å andra sidan finns det många som räknar kronor och ören, jämför däckpriser på 15 ställen och köper på ställe A bara för att däcket är 50 kr billigare än på ställe B. Kan man då spara 300:- plus transporten till däckverkstaden och tillbaks (åtminstone nån hundring för de flesta) så är det kanske inte att förakta. :)

Jambo skrev:
2071748 Hello,

Hemmagjord vagga är helt ok, men har man centralstöd eller mc-lyft så funkar det lika bra, när det gäller bakhjulet, så är det bara att plocka bort kedjan, självhäftande fälgvikter, eller ekervikter hittar du hos dom flesta leverantörerna för några spänn.
Vad som är viktikt i samband med däcksbyte är att se till att däcket är RIKTIGT utspänt på fälgen, när däcket är på och hjulet av, pumpa upp trycket till en så där 5 bar (var inte orolig, det håller) för att bekräfta att det sitter rätt på fälgen (däcket vill säga).

Finns ingen anledning till att köra för att upptäcka vibrationerna, bättre att fixa allt före installationen.

Cheers,
Jambo

Det är för hög friktion i hjulens egna lager. Är det brutalobalans så kan an ta bort det värsta, men inte det sista finliret. Man ska ha en bock med lättrullande lager.

5 bar? Då börjar det bli riktigt farligt. Skulle jag absolut inte todas rekomendera till andra. Sitter inte däcket riktigt vid 3 bar så ska man ta av däcket och göra om. Ett däck som sprängs är ingen lek. :gnissla

Jag köper i alla fall däcken på nätet, mcdackonline är rätt billiga inkl. frakten och sen tar man valfri handlare :)

Problemet är inte priset hos handlarna men däremot kan det vara brottom, man ska bort över helgen och det är fredag eftermiddag då är det jävligt bra att kunna byta/balansera själv.. jag åker just nu runt i byn med mittt framhjul i bagaget mellan handlarna och frågar om någon har tid att balansera mitt redan påkrängda däck.. men ingen jävel har tid direkt å i morgon kanske jag vill köra när jag vaknar, så jag må väl köpa lite vikter å testa själv... men jag har fått bra info i tråden tack alla,,

/Jompas

Haha nu fick jag tag på den person jag ville hemma i byn.. jag gick dit med hjulet till verkstan, han sa kom till baka om en timme och ta med dig en 50lapp, så summa summarum blev att jag lägger själv om däcken hos en polare som har bilfirma och balanserar i dyno på alla ledder för 50 kronor hos verkstan...

/Jompas

Mats757 skrev:
2071863 Det är för hög friktion i hjulens egna lager. Är det brutalobalans så kan an ta bort det värsta, men inte det sista finliret. Man ska ha en bock med lättrullande lager.

5 bar? Då börjar det bli riktigt farligt. Skulle jag absolut inte todas rekomendera till andra. Sitter inte däcket riktigt vid 3 bar så ska man ta av däcket och göra om. Ett däck som sprängs är ingen lek. :gnissla

Skulle jag kränga om varenda gång ett däck inte ploppar ut vid 3 bar så skulle jag fan hålla på fortfarnade. Kan ett sunket plastmunstycke från biltema hålla 8 bar, ska fan ett däck tåla 5 :banana

Psychobiker skrev:
2187864 Skulle jag kränga om varenda gång ett däck inte ploppar ut vid 3 bar så skulle jag fan hålla på fortfarnade. Kan ett sunket plastmunstycke från biltema hålla 8 bar, ska fan ett däck tåla 5 :banana

Jag kan bara bekräfta vad du säger, bildäck pumpar man till 5 bar med!

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back