Hur vet man när drevet är slitet?

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Kan man på något sätt veta om dreven i lådan är slitna innan de väljer att ge upp helt? Kan man höra sånt eller måste man riva lådan då och då för att försäkra sig?
Gör ni sånt inför varje säsong, river isär och kollar läget?

Med en magnetisk bottenplugg har du i alla fall koll på hur mycket spån som släpper, det är en bra indikation utan att behöva öppna motorn.

Bikerbitch skrev:
Humdidum, var kan man få tag på såna? :)

Sitter magnetplugg orginal på aprilia. :)

Har inget bra förslag på hur man kan se att lådan är sliten. Ibland kan det se väldigt slitet ut men fungerar perfekt mot att det kan se ut som nytt men inte funka ändå.

Växelådan är en svag punkt på aprilian speciellt 3:an och 5:an. Man ska se till att trycka i växlarna ordentligt när man växlar. En missad växel kan slita hårt på dom. Jag försökte se till att alltid ha en extra vxl-låda i reserv. Hade av lådan ibland och kollade men man ser nästan bara om något är helt tokigt fel. Typ en gg såg jag en spricka i ett drev. Den hade nog inte hållt många minuter till. Sen en annan gång såg jag att en mutter som håller fjädern till växeltrumman satt löst.

Last edited:
Axxexs skrev:
Sitter magnetplugg orginal på aprilia. :)

Har inget bra förslag på hur man kan se att lådan är sliten. Ibland kan det se väldigt slitet ut men fungerar perfekt mot att det kan se ut som nytt men inte funka ändå.

Växelådan är en svag punkt på aprilian speciellt 3:an och 5:an. Man ska se till att trycka i växlarna ordentligt när man växlar. En missad växel kan slita hårt på dom. Jag försökte se till att alltid ha en extra vxl-låda i reserv. Hade av lådan ibland och kollade men man ser nästan bara om något är helt tokigt fel. Typ en gg såg jag en spricka i ett drev. Den hade nog inte hållt många minuter till. Sen en annan gång såg jag att en mutter som håller fjädern till växeltrumman satt löst.

Du Axxexs, har du en väldigt hög timkostnad som mekaniker eller har jag råd med dig? :hej
Tack för förslagen. Jag ville inte vara med om massa haverier i växellådan detta år, jag vill köra hoj!

Bikerbitch skrev:
Humdidum, var kan man få tag på såna? :)

Eller så limmar man fast en liten magnet inuti pluggen om det inte skulle finnas.

Överkurs om man har råd eller bra kontakter är att låta röntga drev och axlar under vintern. Man kan ju då byta något som har sprickor inuti i tid.

*/ ?>
Back