Hur varmkör man?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
andersbrink skrev:
Står du på tomgång när du värmer upp motorn med choken påslagen tunnar du ut oljan med oförbränd bränsleblandning, DET är inte bra för motorn.

Boost skrev:
Enligt Volvo ska man fara iväg genast utan att stå på tomg, Kör försiktigt bara i ca 10 min så räcker det bra. Om man värmer upp på tomgång tar det längre tid att värma opp oljan och det sliter tydligen mer på motorn.
Är det inte bara (om man har fögasare) att dra ner choken en bit, starta och låta motorn gå på lite drygt 2000 varv under tiden att man drar på sig handskar och hjälm? Så gör i alla fall jag.

Men på olika ställen i forumet (och på andra sajter) står det allt möjligt om varmkörning. Se ett par exempel här ovan.

Så hur gör man? Olika teknik för olika motortyper? Olika vid olika väder?

:va

som du gör funkar bra.
det är sant att oljan tunnas ut av bensin. men ska den tunnas ut så krävs det MYCKET bensin. bara tänk efter på gamla (jänke) bilar och hur mycket bränsle dom sörpla i sig utan att motorn skar eller olja tog skada. själv så brukar jag rulla ur hojen och starta den samtidigt som jag tar på mig hjälm och handskar och sen kör lugnt den första biten. visst jag har insprutning på min hoj, men även en insprutning går fett/får mycket bränsle vid uppstart och kall motor, skillnade är bara att det berikningen sköter insprutningen själv istället för som på förgasare där du själv får sköta chocken.

Beror förståss på hur lång tid det tar att sätta på hjälmen, och hur snabbt motorn går hjälpligt utan att skutta fram.

MEN,
Ja. Kör iväg så snart det Går. Klart mer skonsamt för motorn. Men kör med förstånd. Precis som det står i länkarna du klippt in.

Långa varmkörningar tillför ingenting. Ungefär som att sätta i sig i Bastun före Vasaloppet, för att värma upp. Ja visst, varm, men inte kommit igång.

Mats

som du gör funkar bra.
det är sant att oljan tunnas ut av bensin. men ska den tunnas ut så krävs det MYCKET bensin. bara tänk efter på gamla (jänke) bilar och hur mycket bränsle dom sörpla i sig utan att motorn skar eller olja tog skada. själv så brukar jag rulla ur hojen och starta den samtidigt som jag tar på mig hjälm och handskar och sen kör lugnt den första biten. visst jag har insprutning på min hoj, men även en insprutning går fett/får mycket bränsle vid uppstart och kall motor, skillnade är bara att det berikningen sköter insprutningen själv istället för som på förgasare där du själv får sköta chocken.

Nja...
Men hur ofta är det inte problem med kamaxlar på Jänkare då?
Dom drabbas väldigt hårt av utspädd olja.

Skillnaden på insprut och chokad förgasare är att insprutningsventilen sitter väldigt nära förbränningsrummet och bränslet hinner inte kondenseras på cylinderväggar och insugskanaler. EN förgasare måste tillföra väldigt mycket mer bränsle under kallstart pga att det mesta bränslet rinner på kalla ytor istället för att ingå i förbränningen.
Så att, det är stor skillnad.

Mats

Last edited:
Följdfrågan här är när motorn är varm och man kan belasta fullt?

I min värld är motorn varm när oljetempen är uppe i drifttemperatur, inte när lite kylvätska börjar närma sig 70°C

Hur tänker ni andra?

"Är det inte bara (om man har fögasare) att dra ner choken en bit, starta och låta motorn gå på lite drygt 2000 varv under tiden att man drar på sig handskar och hjälm? Så gör i alla fall jag."

Det är nog inte fel.

Jag brukar själv låta motorn gå kanske en halv minut så att den trottlar drägligt och inte tjuvstannar för mig, sista 10 sekundrarna med inkramad koppling så att den får ruska isär lamellpaketet så att det smäller mindre när jag lägger i 1.an med den kalla oljan i kopplingen. Sedan försöker jag komma iväg. Jag kör lugnt och undviker såväl höga varvtal som segdragning tills termometern i oljetanken visar att oljan är iaf 60 C.

Dessutom låter min hoj så att rutorna skallrar så jag vill inte ha några varmkörningsseanser utanför vårt garage mitt i stan, då kommer jag att få blomkrukor på mig, de ger nästan alltid lackskador.

Last edited:
Följdfrågan här är när motorn är varm och man kan belasta fullt?

I min värld är motorn varm när oljetempen är uppe i drifttemperatur, inte när lite kylvätska börjar närma sig 70°C

Hur tänker ni andra?

Jag håller med. Tyvärr är det inte så vanligt med oljetempmätare....
Men det tar ytterligare några km tills oljetempen är uppe.

Mats

5-6 kallstarter och ca 2,5 km tillsammans är det dag att byta oljan :rolleyes:

då ser oljan ut som Bealys och är utspädd med sprit.
Tur att man är sponnsad av Pennzoil :tummenupp
en timme i fritösen och oljan duger fint till bilen :D

5-6 kallstarter och ca 2,5 km tillsammans är det dag att byta oljan :rolleyes:

då ser oljan ut som Bealys och är utspädd med sprit.
Tur att man är sponnsad av Pennzoil :tummenupp
en timme i fritösen och oljan duger fint till bilen :D

I en Alkohol/Nitro dragster så är det Bealys i tråget redan efter 400 meter.
När är det enorma mängder bränsle, naturligtvis kondenseras mycket på cylinderväggarna.
På dom 5-10 sekunder som en sådan motor snurrar så blir det inte många varv. Några hundra bara.....

Mats

"superhenkan" hade en bra film på när han varmkör sin R1 inför lite iskörning har Jag för mig.

Låter min gå på tomgång tills kylvattentempen är ca 50 grader. Sedan undviker jag höga varv tills hojen har normal arbetstemp. Låter jag den stå på tomgång för länge månne?

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...