Hur varm blir en 125-racer?

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Jag skulle vilja ha en uppfattning om hur varmt det blir som mest i omradet i vevhuset/lagerlagena for vevaxellagren pa en racer-125:a?

Jag har mina teorier, nu vill jag hora era. Anledningen till att jag undrar ar att lagerlagena i mina vevhushalvor ar aningen "slappa". Inte sa att lagrena spinner latt i laget, men jag kan med nagra mkt latta plasthammarslag pa monteringsdornet fa dem pa plats. Kan tillagga att vevhalvorna ar modifierade med massingsringar i lagerlagena redan. Nu overvager jag att anvanda Loctite 648 (hogtemperaturbestandig cylindrisk fastsattning) vid monteringen av nya lager.

648:an tal enl. produktspecen +170 grader.

Sa, hur varmt blir det? /Lasse

southwick skrev:
2460653 Jag skulle vilja ha en uppfattning om hur varmt det blir som mest i omradet i vevhuset/lagerlagena for vevaxellagren pa en racer-125:a?

Jag har mina teorier, nu vill jag hora era. Anledningen till att jag undrar ar att lagerlagena i mina vevhushalvor ar aningen "slappa". Inte sa att lagrena spinner latt i laget, men jag kan med nagra mkt latta plasthammarslag pa monteringsdornet fa dem pa plats. Kan tillagga att vevhalvorna ar modifierade med massingsringar i lagerlagena redan. Nu overvager jag att anvanda Loctite 648 (hogtemperaturbestandig cylindrisk fastsattning) vid monteringen av nya lager.

Du lär iaf ha betryggande marginal under 170 C ty då har de flesta smörjoljor koksat och brutits ned totalt. Är det tvåtakt är det ju dessutom kylt av färskgasen.

Hilsen
J

Om du tror att lagrena kommer att rotera så kan man väl limma dem...
Men de sitter inte så hårt från början heller, lite värme och tryck så ploppar de ut.

125Newbee skrev:
2460736 Om du tror att lagrena kommer att rotera så kan man väl limma dem...
Men de sitter inte så hårt från början heller, lite värme och tryck så ploppar de ut.
Det ar liksom det som ar tanken med det hela.

Tror ocksa att 648 borde funka mkt bra.

southwick skrev:
2460750 Det ar liksom det som ar tanken med det hela.

Tror ocksa att 648 borde funka mkt bra.
Det tror jag med, jag har kört mycket tvåtakt (men inte roadracing) utan på strippen och i skogen. Vevhusänden av blocket brukar vara kallare än växellådan. Du kan ju tänke dig följande: Ponera att ditt vevhus höll säg 120 grader. Redan vid den tempen skulle saliven bubbla av hettan om du skulle spotta på vevhuset. Såna temperaturer är det inte i vevhusgodset på en vevhusspolad tvåtaktare. Så uppnår vevhusgodset lagerlåsvätskans 170 C grader ligger nog hojen övertänd som en fackla.

Tror jag..

Mvh
Jörgen

Last edited:
Tackar Jorgen! Alltid trevligt nar andra bekraftar ens teorier. 648 far det bli. Enda invandningen ar val att man lar fa "baka" grejerna ordentligt i ugnen for att kunna demontera lagren senare...

/L

Jag har kört med 638 på glappa lagerlägen på små tvåtaktare, visserligen inte roadracehoj men närmare 15hk i en luftkyld mopedmotor bör orsaka en del värme... :rolleyes: (Mopperacerprylar ifall du undrar.) Inga problem alls så länge det inte är glapp som går mäta i tiondelar, så med 648 som dessutom tål högre temp, och inget glapp till att börja med bör det sitta riktigt bra i din hoj.

Flummo skrev:
2461726 Jag har kört med 638 på glappa lagerlägen på små tvåtaktare, visserligen inte roadracehoj men närmare 15hk i en luftkyld mopedmotor bör orsaka en del värme... :rolleyes: (Mopperacerprylar ifall du undrar.) Inga problem alls så länge det inte är glapp som går mäta i tiondelar, så med 648 som dessutom tål högre temp, och inget glapp till att börja med bör det sitta riktigt bra i din hoj.
:tummenupp

En san mopperacemotor borde kunna bli djuriskt varm!!?

/L

southwick skrev:
2460653 Jag skulle vilja ha en uppfattning om hur varmt det blir som mest i omradet i vevhuset/lagerlagena for vevaxellagren pa en racer-125:a?

Hej det finns en anledning med mässingsringar och det är att lagrena ska sitta tillräckligt "fast" men inte för fast teorin är att ett lager som sitter helt fast får för mycket spänningar och stress av värmeutvidning,varvtal,mekanisk påverkan typ flexande vev mm och därmed kommer gå "tungt" så låt det sitta som det gör så får du ut mer rpm och livslängd ps finns en anledning att VM teamen gör om vevhusen !

#44 skrev:
2462112 Hej det finns en anledning med mässingsringar och det är att lagrena ska sitta tillräckligt "fast" men inte för fast teorin är att ett lager som sitter helt fast får för mycket spänningar och stress av värmeutvidning,varvtal,mekanisk påverkan typ flexande vev mm och därmed kommer gå "tungt" så låt det sitta som det gör så får du ut mer rpm och livslängd ps finns en anledning att VM teamen gör om vevhusen !
Jag tror inte att en valdigt lagviskos anaerob vatska som 648 skulle orsaka spanningar i lagrets ytterring.Endast den ytterst minimala "spalten" mellan lagret och massingsringen blir ju fylld, vilket rimligtvis borde innebara en i det narmaste perfekt passning, utan minsta "tryck". Hur lange skulle den mjuka massingen klara eventuellt lagerspinn, som jag misstanker kan intraffa vid exempelvis kallstart?

southwick skrev:
2462817 Jag tror inte att en valdigt lagviskos anaerob vatska som 648 skulle orsaka spanningar i lagrets ytterring.Endast den ytterst minimala "spalten" mellan lagret och massingsringen blir ju fylld, vilket rimligtvis borde innebara en i det narmaste perfekt passning, utan minsta "tryck". Hur lange skulle den mjuka massingen klara eventuellt lagerspinn, som jag misstanker kan intraffa vid exempelvis kallstart?

Det ÄR så att veven ska kunna röra sig lite vid t´ex värmeutvidning,flex,mm:mattias för att du inte ska få spänningar mm och därmed få en motor som går fritt och lätt därför ska du inte limma lagren! men du gör som du vill?

#44 skrev:
2462112 Hej det finns en anledning med mässingsringar och det är att lagrena ska sitta tillräckligt "fast" men inte för fast teorin är att ett lager som sitter helt fast får för mycket spänningar och stress av värmeutvidning,varvtal,mekanisk påverkan typ flexande vev mm och därmed kommer gå "tungt" så låt det sitta som det gör så får du ut mer rpm och livslängd ps finns en anledning att VM teamen gör om vevhusen !

Hur moddar vm teamen sina vevhus då ??

#44 skrev:
2464138 Det ÄR så att veven ska kunna röra sig lite vid t´ex värmeutvidning,flex,mm:mattias för att du inte ska få spänningar mm och därmed få en motor som går fritt och lätt därför ska du inte limma lagren! men du gör som du vill?
Det ligger mycket i det du sager. Jag misstror inte det dina synpunkter, hade inte tankt pa det axiella spelet far jag erkanna. Ska undersoka detta noga nu. Aterkommer i amnet.

I exempelvis en crossmotor (som visserligen inte har riktigt samma effektuttag, och som inte ar lika extremt byggd vad galler minimalism och "troghetsforluster" i veven) har ju vevlagren en "normalfast" passning i vevhuset. Det var darfor jag inte reflekterat over saken. Nu funderar jag pa
C-4 lager och en valdigt kort vevaxel...hmmm.

Tack for bra synpunkter! /L

Last edited:
Har nu funderat vidare pa detta med passningen pa vevlager. Sjalva metoden att limma lagrena med Loctite har jag kommit fram till ar ratt i mitt fall:

Vid montering av lager och vevaxel monteras ju lagrena forst i respektive vevhushalva ANDA I "BOTT", mot ett inre plan. Detta betyder ju givetvis att de sma forandringar i matt pga av varme som blir i vevaxeln ar avsedda att tas upp av de "glappiga" C-4-lagrena, och inte genom en "los" passning av lagerhuset.

/L

På Hondas 125 block finns det en körtid på när man ska byta blocket. Har inte den manualen hemma nu så jag vet inte hur långt som rekomenderas. Men en anledning är nog att bl.a lagerlägena slits. Ett nytt block inkl lager ska gå på ca 4500:-. Är blocket slitet är det nog rätta metoden att byta ut det.

Axxexs skrev:
2470266 På Hondas 125 block finns det en körtid på när man ska byta blocket. Har inte den manualen hemma nu så jag vet inte hur långt som rekomenderas. Men en anledning är nog att bl.a lagerlägena slits. Ett nytt block inkl lager ska gå på ca 4500:-. Är blocket slitet är det nog rätta metoden att byta ut det.

Det känner man när man byter vevlager. Är det slitet så vill inte lagret sätta sig ordentligt. Tack för hjälpen i falkenberg föresten :tummenupp

Edit: Sorry läste inte hela tråden.......

Last edited:
*/ ?>
Back