Hur/var får man tag på lera för kåpdesign?

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Hejsan, jag går i kåp-design-tankar och skulle vilja få be om lite hjälp.

Jag tror jag inser problemet med att konstruera en jämn, rundad, dubbel/spegelvänd design. Fordondesigners använder sig ofta av lermodeller, och gjuter skärmar/kåpor därefter, men vad är det för sorts lera? Kallas det designlera, brunlera ... eller?

Är det samma sorts smet som används när man drejar krukor? Hur/var får man tag på det? (pris?) Eller går man helt enkelt bara och gräver upp det ur backen? :)

Moddeleran för småbarn kostar omkring 300 kronor kilot så det blir ju aningen dyrt om man behöver 10-20 kilo... :gnissla

Tack på förhand!

Last edited:
R2 här inne har jobbat en del med lera. Spana in hans tråd om hemmabygget med egen design.

Hej.
Jag köpte någon gegga på en konstnärs affär i stora staden.
kommer inte ihåg va den kosta men...
Har /ska använda den till plasta skador på mitt däck(båt) så att mönstret blir så likt som möjligt.Jag gjorde en "stämpel".
Funka ok,stelnade efter jag format den som jag ville.
SÅ konstnärs affär är mitt förslag .

Tack för tipsen!

Jag har försökt läsa igenom R2:s trådar om ämnet men de besvarade inte mina frågor. R2 skriver att lerdesign är komplicerat och bör lämnas till proffsen (och det stämmer säkert) men sådana kommentarer har tyvärr bara motsatt effekt på mig. Då får jag för mig att "jag ska banne mig visa att jag klarar av det jag också... " ;) (Ett skitjobbigt och ofta kostsamt personlighetsdrag.)

Om jag fattat rätt så heter det skulpturlera, eller?

Det är ju i.s.f. inte så enormt dyrt. Priset tycks ligga på 150 kr för 10 kilo/5 liter. Finns tydligen att köpa på lite olika websajter.

Kan dylik lera återanvändas eller torkar den och blir "förstörd"/oformbar? Hur lång är i.s.f. torktiden? Vilken sorts skulpturlera bör man använda? Det är inte alls viktigt att ytan blir silkeslen eftersom jag räknar med en hel del spackel o slipning ändå. Det är mycket viktigare att den är någorlunda lätt att forma.

Kan den hänga upp-och-ner vid t.ex. bukkåpsdesign, eller måste den i.s.f. armeras med hönsnät eller liknande?

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage