Hur vanligt med motorras?

Har du råkat ut för motorras?

• Antal röstningar
    0

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Har råkat ut för motorras igen, det har nu hänt mig på 2 av 4 hojar på 7 säsonger. Hur vanligt är det egentligen? Antar att jag ligger över normalfrekvensen, brukar ha oflyt med sån't, trots att jag servar min hojar utöver serviceintervallen, dvs byter olja oftare, byter alltid oljefilter, kollar ventilspelen varje vinter mm. Ändån råkar man ut för en massa skit som tar tid och kostar pengar.
Dessutom står min ena bil med kopplingsras, har fan inget flyt med fordon som sagt.

Last edited:
Har råkat ut för motorras igen, det har nu hänt mig på 2 av 4 hojar på 7 säsonger. Hur vanligt är det egentligen? Antar att jag ligger över normalfrekvensen, brukar ha oflyt med sån't, trots att jag servar min hojar utöver serviceintervallen, dvs byter olja oftare, byter alltid oljefilter, kollar ventilspelen varje vinter mm. Ändån råkar man ut för en massa skit som tar tid och kostar pengar.
Dessutom står min ena bil med kopplingsras, har fan inget flyt med fordon som sagt.

Har själv aldrig råkat ut för det men däremot brorsan. Tyvärr var det jag som sålde min gamla hoj till honom. Han kom ca 300 mil sen paja startkopplingen. Tyvärr så var man tvungen att riva hela motorn pga av det på den modellen.
Men å andra sidan så byt.er jag hoj hela tiden så den hinner knappt rasa

Fasen, är inte det konstigt att man ska behöva tåla sånt? Om man köper en några år gammal bil så finns ju inte plötsliga motorras på kartan ens. Känns konstigt att man ska behöva oroa sig för sånt. Nu vet jag inte hur vanligt det är, men känslan är att det rasar bra många fler motorcykelmotorer än bilmotorer iallafall. Och, jo, jag förstår att MC-motorer får stå ut med bra mycket hårdare påfrestningar, men för sjutton, är det månne så att MC-motorer över lag håller en ganska dålig kvalité i jämförelse?

/perris

Fasen, är inte det konstigt att man ska behöva tåla sånt? Om man köper en några år gammal bil så finns ju inte plötsliga motorras på kartan ens. Känns konstigt att man ska behöva oroa sig för sånt. Nu vet jag inte hur vanligt det är, men känslan är att det rasar bra många fler motorcykelmotorer än bilmotorer iallafall. Och, jo, jag förstår att MC-motorer får stå ut med bra mycket hårdare påfrestningar, men för sjutton, är det månne så att MC-motorer över lag håller en ganska dålig kvalité i jämförelse?

/perris

Jag håller med. Visst körs det lite hårdare, men samtidigt så på mina bilar byter jag olja vart 2000:e mil ungefär, på hojen aldrig över 500, ofta tätare då jag byter varje vinter, oavsett när jag bytte på sommaren. Jag anser inte att jag plågar mina hoja heller, kör oftast på mellanregistret, sällan man varvar hela vägen, även om det händer. Märkligt är det iallafall.

Kan tillägga att båda min ras har varit mellan 2500 och 3000 mil.

Jag håller med. Visst körs det lite hårdare, men samtidigt så på mina bilar byter jag olja vart 2000:e mil ungefär, på hojen aldrig över 500, ofta tätare då jag byter varje vinter, oavsett när jag bytte på sommaren. Jag anser inte att jag plågar mina hoja heller, kör oftast på mellanregistret, sällan man varvar hela vägen, även om det händer. Märkligt är det iallafall.

Kan tillägga att båda min ras har varit mellan 2500 och 3000 mil.

Fast ett oljebyte skyddar ju inte motorn på något magiskt vis, uten det är en bra förutsättning för att motorn ska få rikligt med olja överallt.

Min bil har inte fått ny olja på åtskilliga år/tusen mil, och det händer att jag inte växlar innan varvstopp på den heller, den har gått 27000 mil.
Den förra skötte jag på samma undermåliga vis och den skrotade jag vid 32000 mil, då gick motorn fortfarande som en klocka....

Med tanke på de enorma litereffekter som tas ur dagens mc, att många körs grymt och att många används utanför tänkt arena (tror inte en standard sport-mc är gjord för stuntning till exempel) samt det faktum att väldigt många "fulmekas", skulle jag snarare säga att mc-motorer håller över förväntan bra!

Hmm, ja det kan man ju undra! Min gamla gixxer 750 står på 6200 mil och rasslar likadant som den alltid gjort! Men den sparkar röv fortfarande! :tummenupp

känner ingen som varit med om motorras förutom på 2T crossar... så vad i helvete kan du göra med dina motorer? mest mellanregistret dessutom?
min hoj har gått 4000mil, varav jag har kört 2000 av dessa... oftast stenhårt hela tiden med tanke på att det är en 400... Men den går bättre än någonsin iår!

Min Triumpht T595 Daytona -97 som jag hade för 3-4 år sedan rasade rätt ordentligt. En stake gick av och slog i sin tur av balansaxeln som gjorde ett hål på ca 8X20 cm framtill i motorblocket.
Den hojen var ordentligt servad på auktoriserad verkstad hela tiden fram till raset vid 5400 mil.

Har du lyckats rasa en mille-motor? Dom är ju kända för att vara i stort sett skottsäkra.

Last edited:
Jag har rasat både bilar och motorcyklar. 4-takt och 2-takt. Just nu står biljäveln med en diffväxel som letat sig ut genom sidan på växellådan och in mellan svänghjul och motorblock.. Precis innan det skar den förra bilen. Den här säsongen har iaf hojen inte rasat då jag inte har kört med den ;P

Tja, ett tag körde jag en DT 125 från -89 som hade gått sisådär 4500-5000 mil något. På den så rasade både det ena och det andra. :huvet
Men enligt Vägverket så lever den fortfarande iaf. :)

Sedan så var det en XT600E som något i toppen gav sig på. Tog nog nästan ett år innan motorrenoveringsfirman hade fått fingrarna ur arslet och fixat det som de skulle åtgärda.

I övrigt så har det mestadels bara varit mindre grejjer.

Verkar inte vara några japsfyror i alla fall... hrm :)

Jodå, jag har lyckats pricka in både rad-4(ZZ-R1100 fabriksny) och L-Tvin (Ducati 996, dock ett mindre "ras")under 20 år och ett 25-tal cyklar.

Har köpt de flesta av mina knarrar nya och kört ett par tusen mil innna byte, och måste nog säga att förutom ett par måndagsex. från Kawa och Suzuki har tillförlitigheten vart mycket god över lag.

Jo, att byta olja inte är en magisk garanti förstår jag med, syftar mer på jag har gjort allt jag kunnat för att få den att må bra.

Första motorn var en TL1000s, och där var jag iof inte ensam om att vevstakslagret skar.

Andra är min kära mille, och jag trodde också den motorn var skottsäker, hörde mig för en hel del innan jag köpte den. Men det är sånt som händer.

Så den röda tråden är feta twinnar, så alla twin-hatare kan gotta sig i skadeglädje nu, det bjuder jag på...:D

Om det får er att må bättre så har jag även skurit veven på en Honda VFR.. men jag har fått höra att jag har det magiska handlaget som dödar allt i min väg ;)

Jo, att byta olja inte är en magisk garanti förstår jag med, syftar mer på jag har gjort allt jag kunnat för att få den att må bra.

Första motorn var en TL1000s, och där var jag iof inte ensam om att vevstakslagret skar.

Andra är min kära mille, och jag trodde också den motorn var skottsäker, hörde mig för en hel del innan jag köpte den. Men det är sånt som händer.

Så den röda tråden är feta twinnar, så alla twin-hatare kan gotta sig i skadeglädje nu, det bjuder jag på...:D

Nu är jag väldigt nyfiken vad är det som har hänt med Mille motorn då?nvm läste i den andra tråden.

Last edited:
Kan nu meddela att det "bara" var kamkedjesträckaren på främre cylindern som gett upp, symptomen verkade dock som generalras, men så var det inte som tur är:D

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back