Hur tusan kopplar man en strömbrytare med lampa?

Vanvan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Honda S-Wing 150
Köpte en sån här på Biltema till extralyse på hojen, men inser att jag inte vet hur den ska kopplas in. Har tre bleck på undersidan. Jag vill att den ska aktivera helljuset bara när tändningen är på (förstås).

Kan det stämma att:

- Blecket i mitten till + (när tändningen är på)
- Blecket på ena sidan till lysets +
- Blecket på andra sidan till lysets -

:confused:
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2020-02-05 kl. 22.25.44.png
    Skärmavbild 2020-02-05 kl. 22.25.44.png
    297.2 KB · Visningar: 46
Köpte en sån här på Biltema till extralyse på hojen, men inser att jag inte vet hur den ska kopplas in. Har tre bleck på undersidan. Jag vill att den ska aktivera helljuset bara när tändningen är på (förstås).

Kan det stämma att:

- Blecket i mitten till + (när tändningen är på)
- Blecket på ena sidan till lysets +
- Blecket på andra sidan till lysets -

:confused:


I tråden finns skiss hur du kopplar in det.

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?186950-Koppla-in-strömbrytare
 
Last edited:
Med den kopplingen – som visas vid länken ovan – kan man slå på extraljuset även om tändningen inte är på.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2020-02-06 kl. 12.47.09.png
    Skärmavbild 2020-02-06 kl. 12.47.09.png
    20.8 KB · Visningar: 40
Med den kopplingen – som visas vid länken ovan – kan man slå på extraljuset även om tändningen inte är på.

Ja, du kan också glömma ljuset på.
Anslutningen till batteriet kan du sätta på ordinarie sladd/anslutning för helljus så kan du bara tända extraljuset när du använder helljus.
 
Last edited:
Jag personligen hade kopplat så att plus till helljuset går in i brytaren och ut från brytaren går till ett relä. Och såklart jord till brytaren så indikatorlampan lyser.
Sen hade jag tagit matning till reläet från batteriet med säkring emellan och utgången från reläet till extraljusen.

Då slipper man risken att man en solig dag råkar slå på extraljusen och lämna hojen för att sedan finna den med tomt batteri.
Plus att jag tror det är ett krav att man inte kan ha extraljusen på samtidigt som halvljus.
På så vis kan man lugnt ha brytaren på till och bara slå på helljuset så följer extraljusen med.
 
Jag personligen hade kopplat så att plus till helljuset går in i brytaren och ut från brytaren går till ett relä. Och såklart jord till brytaren så indikatorlampan lyser.
Sen hade jag tagit matning till reläet från batteriet med säkring emellan och utgången från reläet till extraljusen.

Då slipper man risken att man en solig dag råkar slå på extraljusen och lämna hojen för att sedan finna den med tomt batteri.
Plus att jag tror det är ett krav att man inte kan ha extraljusen på samtidigt som halvljus.
På så vis kan man lugnt ha brytaren på till och bara slå på helljuset så följer extraljusen med.

Mitt val också, men användningen av relä är för att inte leda all ström genom knappen som kanske smälter till slut av värmen.
//Tanken
 
Mitt val också, men användningen av relä är för att inte leda all ström genom knappen som kanske smälter till slut av värmen.
//Tanken

Jo. det är ju också en tanke. Nu tror jag väl förvisso att en sådan där knapp klarar av strömmen från extraljusen men jag vet ju att det tidigare var så på bilar från VW koncernen att dom hade all ström till lysena upp genom brytaren i spaken bredvid ratten med följd att om man slängde in extraljus och bara strömförsörjde dom från helljusmatningen så slutade det ofelbart med att brytaren vid ratten packade ihop och man åkte på att byta hela "spakhornet" runt ratten för en skapligt rundlig summa.
 
Duger det att bara ha extraljuset inkopplat tillsammans med helljuset ?

I så fall dra en sladd från helljusmatningen till strömbrytaren.
Från strömbrytaren till spolen på ett relä.
Från reläspolens andra ände till jord.
Från batteriets pluspol 2,5mm2 till säkring, (det finns reläer med inbyggda säkringar hos biltema) köp också reläsockel
och vidare till reläet ena sida av kraftkontakten
och från reläets andra sida 2,5mm2 till extraljuset.
Och från extraljuset 2,5mm2 kabel till batteriets minuspol.
Vad det gäller strömbrytaren, använd en Multimeter för att se vilka kontakter som gör jobbet, dvs kortsluter i knappens ena läge.
https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521
Då ska ju motståndet vara lågt. Så strömmen går igenom.

Varför inte koppla direkt till batteriet. Jag har själv gjort det men insåg att vill någon av "kompisarna" skoja med mig så var det ju bara att slå på lampan så skulle jag hitta hojen med tömt och dessutom förstört batteri. Startbatterier tål dåligt att laddas ur.
Att jag själv skulle glömma strömbrytaren på , är förståss otänkbart ! :D

Är det så att extraljuset är av halogentyp rekommenderar jag 2,5mm2 kabel för minska spänningsfallet. För Halogenlampor påverkas starkt av spänningsfall, lyser mindre.
Är extraljuset av Xenon eller LED typ är det tydligen inte lika känsligt med spänningsfall.
Den inbyggda elektroniken löser det. Så 1,5mm2 duger kanske.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top