Hur tar man hand om en 2-takt cross?

Pooooontus

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2009
Ort
Ekerö
Hoj
Orion 125cc -10
tjena! Har just nu en 4-takt fiddy men vill efter sommaren börja köra storhoj lutar mot en 125a då och jag undrar hur man tar hand om en 2-takt? då jag hört att det är mycket mer än på en fiddy. Skulle gärna vilja nån erfaren skriva alla oljor som ska fyllas på allt som ska göras efter körning :) //Pontus
 
Föreslagna intervaller för kolvbyten och större renovering brukar finnas i manualen till motorcykeln, införskaffa en sådan. Dessa kan man ofta dra ut på en hel del ifall man inte är tillräckligt duktig för att stressa materialet.

Centralt ifall man vill att en cross ska hålla på dammiga sandbanor är att man rengör luftfiltret efter varje körning, samt anoljar det med rätt olja.
 
Ett bra tips är att fråga den du tänkt köpa hoj av hur man gör. Kan de inte förklara är det bara att gå vidare. Alla kan tvätta av hojen men alla kan inte sköta om dem. :tummenupp
 
Länkagelager bör ned rätt ofta för rengörning och infettning - samma med sving- och styrlager - det vanliga är att de flesta skiter i det, och får byta lager när det bara är skit kvar av det.

Skall man vara noga är det en hel del man bör se över, gaffelolja skall bytas efter 20 timmar, dämparen bör renoveras ibland den med - kolvbytet är det lilla på en tvåtaktscross.

Vill man ha en maskin som fungerar, och håller, så är cross 2 timmar meka, köra 1, tro inget annat.
 
Tänk på att du måste ligga på högre varv och gasa ur den ibland, annars sotar motorn igen/bränner tändstift:tummenupp
 
I regel öppnar man manualen och läser i den hur, vad, när man ska göra allt!

Men visst man kan köra på känsla med ;)
 
Nja.

Det där har mer med bestyckning att göra, rätt inställt så går det att tuffa enduroskog med tvåtaktscrossar heeeele dan. ;)
Men eftersom man inte orkar bestycka om beroende på var man ska åka alla gånger så får cykeln hellre gå lite rikt när man åker i dom värsta brötspåren.
 
Tack för alla svar! Jag funderar på en Honda cr 125a eller en Honda Xr 100 som tydligen är 4-takt men dom verkar lite slöa och nästan som en ttr 125? Eller någon som har erfarenhet av dom?
 
viktigast är filterrengörningen. rengör o olja in efter varannan körd tank.
Ha flera på lager så slikpper du göra det så ofta.

Högtryckstvätta inte nära lager. de rasar då.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top