Hur tar jag bort katalysatorn ?

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
Katalysatorn på min ZX9R 03a sitter där grenröret går samman till en pipa.
Jag undrar hur jag avlägsnar denna på skonsammast möliga sätt??

Last edited:
Nog för att jag kan anta vad du svarar, men jag måste ändå få fråga: VARFÖR skall du ta bort katen?

Jocke K skrev:
Katalysatorn på min ZX9R 03a sitter där grenröret går samman till en pipa.
Jag undrar hur jag avlägsnar denna på skonsammast möliga sätt??

En rå variant är att helt enkelt slå grövsta möjliga rör rätt igenom katen.
/u

Dr.Bike skrev:
Nog för att jag kan anta vad du svarar, men jag måste ändå få fråga: VARFÖR skall du ta bort katen?

Jag har minst tre anledningar till att ta bort katen!

1. Högre effekt
2. Maffigare ljud
3. Jag vill skruva med hojen

Jocke K skrev:
Jag har minst tre anledningar till att ta bort katen!

1. Högre effekt
2. Maffigare ljud
3. Jag vill skruva med hojen

Ok! :hihi

Det där med högre effekt är ju marginellt, så jag kan köpa de andra två! Maffigare ljud är fränt inom rimliga gränser, men en fråga: hur låter en kathoj med en rensad slipon? Borde ju teoretiskt bli ungefär som en utan kat men med orört slipon? (minus pulserna som bryts sönder effektivare i katen...) Kanske som en torbohoj? :tummenupp

Du vill skruva? Kom till mig! Här finns objekt!! Hjärtligt välkommen!! :hihi

Dr.Bike skrev:
Du vill skruva? Kom till mig! Här finns objekt!! Hjärtligt välkommen!! :hihi

Jag kommer o skruvar när du vill doktorn ;)
hehe seriöst! men håbo ligger väl långt åt fan...:3freak

Den här "effektskrönan" med kat hör väl egentligen till då det blev krav på katalysator för bil(var det 1988?) dåtidens katalysatorer var riktigt dåliga och snodde ganska mycket effekt(samt la till en del vikt)
Nuförtiden har väl tillverkarna lärt sig att göra katalysatorer som inte stryper motorn alltför mycket?

eller kanske är kawasaki som köpt upp Saab´s gamla 80talslager av katalysatorer :hihi

Last edited:
Nu när ni ändå är igång.... Är det någon som vet hur varmt ett avgastsystem kan bli?? jag var nämligen och köpte svart spraylack idag då mitt är lite "slitet" av åldern i fogar och liknande... och den tål upp till 650 grader..... frågan är hur varmt det kan bli? kommer det bli varmare??

Det klarar sprayen av. Kanske blir lite sådär just vid grenrören.... Men det syns ju ändå inte!

Miss_Orchidee skrev:
Nu när ni ändå är igång.... Är det någon som vet hur varmt ett avgastsystem kan bli?? jag var nämligen och köpte svart spraylack idag då mitt är lite "slitet" av åldern i fogar och liknande... och den tål upp till 650 grader..... frågan är hur varmt det kan bli? kommer det bli varmare??

Som varmast i normalfall, max 700 om man har rätt blandningsförhållande.
Men i verkligheten blir det aldrig så hett då värmet strälar bort fort samt fartvind kyler under belastning. Så en 550 grader skulle jag tro.

Superbee: Nu får du nog surfa till gula sidornas kartavdelning!! Skäms!
Jag bor bara 3 mil styvt från dig!

Miss_Orchidee skrev:

Det ska nog funka köpte servalacks värmefasta (tror att det var upp till 600) till turboavgassystemet och det sitter bra

alias zx12r skrev:

Tack för länken!

Det ser ut som om jag får ta fram hammare och mejsel om jag ska ta bort katalysatorn. Det verkar så brutalt att jag kanske skall överväga att komplettera mitt Akra slipon med ett gernrör från dom samma.
Undrar om besiktningen märker att katten är borta?? En kolega till mig besiktigade sin bil med tom katalysator, utan anmärkning.

I artikeln stod det att dom modifierade tändboxen och fick ut 6-8 hk!!
Men det känns som om jag skall skaffa en annan box om jag skall göra dessa modifieringar.

Katalysatorns effekt avtar vid 3000 varv .

Där är absolut en anledning till att inte ha den .

Allt under 10000 varv är tomgång .

Dr.Bike skrev:
Som varmast i normalfall, max 700 om man har rätt blandningsförhållande.
Men i verkligheten blir det aldrig så hett då värmet strälar bort fort samt fartvind kyler under belastning. Så en 550 grader skulle jag tro.

Superbee: Nu får du nog surfa till gula sidornas kartavdelning!! Skäms!
Jag bor bara 3 mil styvt från dig!
Tack.... skulle inte du sova förresten?? ;)

agneman skrev:
Katalysatorns effekt avtar vid 3000 varv.
Va ?! Minskar den motoreffekten eller minskar reningseffekten ????
'Vid' ? Över eller under ??? :va
Superbee skrev:
dåtidens katalysatorer var riktigt dåliga och snodde ganska mycket effekt
Rätt olika förutsättningar mellan bil o hoj, t.ex. utrymme. Tveksamt om det går
att dra nån slutsats alls om kat på hoj från bilerfarenheter.

Tog bort katen på min 940 turbo -95. laddtrycket steg .5 bar o bilen går bra
mycket bättre, skulle gissa på 40 hk till.
Katen var alltså 8 år o 22000 mil gammal. Har inte monterat den nya 'pirat'-
katen än, så jag vet inte hur det blir. Men det där var ju en turbo, funkar rätt
annorlunda på en sån.
/u

Last edited:
Jag har sett hemska siffror på upp till 20% effektförlust på bilar. Hur ligger det till med det där? Någon som vet?

Miss_Orchidee skrev:
Det går inte att gå stenhårt på specifikationerna. Köpte du den exempelvis på biltema får du räkna med att det bleks ganska snabbt där det är som varmast. Å andra sidan är det väldigt tacksamt att spraya pipor. Det är ganska enkelt och har man bara slipat så blir det nästan alltid snyggt (så länge man inte sprayar så det rinner).

ulf_lundin skrev:
Va ?! Minskar den motoreffekten eller minskar reningseffekten ????
'Vid' ? Över eller under ??? :va

Den ska tydligen sluta rena vid >3000 (mer än tretusen warw) .

Vem fan kör under 3000 anyway ? .

I dag har jag varit på Oves motor, och jag passade på att fråga killen som
ansvarar för dynobänken, vad han ansåg om att ta bort katalysatorn.
Han trodde att det skulle ge max 2-3hk om jag lät justera hojen efter att jag tagit bort katen. Eftersom besiktningen inte mäter några avgasvärden så behöver jag inte bekymmra mig om det.
Så nu vidtar snart bortmejslingen av katen.. :tummenupp

Katten gör säkert nån nytta, att ta bort den för att vinna någon enstaka hästkraft,
som ändå inte märks i praktiken, verkar inte helt genomtänkt.

Ett slip-on/bolt-on måste väl gå att montera ändå? Om det är ljudet man är ute efter.

/A

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back