Hur tänker SMC & HD?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Stod lite kort om det i ledaren i senaste MC-folket som damp ner i brevlådan härom dagen.
Tyckte redan då att det lät lite makabert. Vore intressant att höra hur de tänkt runt den här frågan.

Fnutten skrev:
Stod lite kort om det i ledaren i senaste MC-folket som damp ner i brevlådan härom dagen.
Tyckte redan då att det lät lite makabert. Vore intressant att höra hur de tänkt runt den här frågan.
Jag har läst om det i de två senaste numren av MC-folket och ingen jag har pratat med kan förstå hur de resonerar.
Makabert känns bara som förnamnet!

Låter otroligt korkat med en sån tillställning. Syftet är väl gott någonstans, men det låter som en stor tankevurpa. :confused:

En sund och proffsig inställning av SMC. Om de vill fira framgång i sina mål så skall de självklart göra det. Vad är problemet?

#Olsson# skrev:
En sund och proffsig inställning av SMC. Om de vill fira framgång i sina mål så skall de självklart göra det. Vad är problemet?
Att man firar att färre än tidigare dött!
När ingen dör kan vi fira det med en fest!

skum artikel..snacka om att lägga all skuld på de som åker sporthoj.. det är väl inte bara dom som kör ihjäl sig? bara för att man sätter sig på just en sporthoj innebär ju inte det att man dör 5 min senare.

nja,lite knepigt koncept kanske ,men va fan,alla försök att få ner dödstalen är väl bra försök tycker jag.

Headbanger skrev:
..snacka om att lägga all skuld på de som åker sporthoj.. det är väl inte bara dom som kör ihjäl sig?
Sant. Däremot står de (vi) för större delen av försäkringskostnaderna...starkt gjort av ca 4500 st i ett kollektiv på mer än 200 tusen pers.

När det gäller festen: Är festen för att fira att färre omkommit eller kommer man att ha festen ändå av nån annan anledning och sporthojsåkare blir inbjudna som tack för hjälpen om man uppnår ett visst mål. M.a.o målet har inte med festen i sig att göra egentligen (läste inte så noga om ämnet i tidningen)?

sandstream skrev:

Antalet är bara en måttstock på kvaliteten av utfört arbete. Man firar resultatet av sitt utförda arbete. Det är inte så svårt. :D

sandstream skrev:

Varför skall det helt plötligt bli tillåtet att fira vid värdet 0? Är inte det elakt mot dem som blev skadade men överlevde?

sandstream skrev:

Är det inte värt att fira att arbetet med att ändra attityder faktiskt fungerar?
Hur mkt moralpanik kan ni egentligen ha? Tror ni att dom/vi vill fira dom som dött? Man firar ju dom som faktiskt överlevt...

Headbanger skrev:
skum artikel..snacka om att lägga all skuld på de som åker sporthoj.. det är väl inte bara dom som kör ihjäl sig? bara för att man sätter sig på just en sporthoj innebär ju inte det att man dör 5 min senare.
Det handlar inte om att lägga skuld på sporthojar :huvet
Faktum kvarstår att det ÄR flest sporthojar inblandade i dödsolyckor och det är just det som dom vill få bort. Med den trenden som har varit med antal dödsolyckor bland sporthojarna så ligger det närmare till hands för politiker att förbjuda sporthojarna pga. alla olyckorna som sker.
Jag tror inte nån här på SH vill att dom under en snilleblixt ska förbjuda våra hojar. Därmed inte sagt att det ligger nära till hands för politikerna nu men man vet aldrig va dom hittar på om dom inte ser nån ändring i trenden.

Om folk bara kunde sluta att köra drog/alkoholpåverkade och köra runt på hojar som stulits så skulle inte statistiken se ut som den gör.
Använd istället huvet som vi alla har begåvats med och kör med insidan så kommer det att avspegla sig i statistiken :tummenupp

//TwinSucker

CorbenDallas skrev:
Ja? Om du sett statistiken på dödsolyckor så vet du varför...

Ja, statistiken har jag sett. Fast som jag sa, bara för att man sätter sig på en sporthoj innebär inte det omgående död och förödelse. JAG tycker artikeln hade den "tonen". Typ.. "Lyssna på Storebror nu, gå och köp en HD så åker du helt riskfritt".

TwinSucker skrev:
Det handlar inte om att lägga skuld på sporthojar :huvet
Faktum kvarstår att det ÄR flest sporthojar inblandade i dödsolyckor och det är just det som dom vill få bort. Med den trenden som har varit med antal dödsolyckor bland sporthojarna så ligger det närmare till hands för politiker att förbjuda sporthojarna pga. alla olyckorna som sker.
Jag tror inte nån här på SH vill att dom under en snilleblixt ska förbjuda våra hojar. Därmed inte sagt att det ligger nära till hands för politikerna nu men man vet aldrig va dom hittar på om dom inte ser nån ändring i trenden.

Om folk bara kunde sluta att köra drog/alkoholpåverkade och köra runt på hojar som stulits så skulle inte statistiken se ut som den gör.
Använd istället huvet som vi alla har begåvats med och kör med insidan så kommer det att avspegla sig i statistiken :tummenupp

//TwinSucker

mmm.. precis. kör men insidan av huvet ja... men samtdigt finns det hundratals trådar på det här forumet angående vansinnes körningar å hur jävla ballt å häftigt det är.

Headbanger skrev:
Ja, statistiken har jag sett. Fast som jag sa, bara för att man sätter sig på en sporthoj innebär inte det omgående död och förödelse. JAG tycker artikeln hade den "tonen". Typ.. "Lyssna på Storebror nu, gå och köp en HD så åker du helt riskfritt".

Det låter som du lägger in väldigt mkt egna speglingar i vad du läser. Läs vad det står istället. Det är absolut ingen som påstår nåt alls om död o förödelse. Bara för det står HD betyder inte det pekpinnar...

Enl statistiken är nog en HD-åkare säkrare ja. Trots att dom kör i jeans och utan ryggskydd och ibland utan hjälm...

jag tycker det är en bra idée.
Men det känns nog mindre motiverat om man kännt nån som stukit med :(

Jåke skrev:
När det gäller festen: Är festen för att fira att färre omkommit eller kommer man att ha festen ändå av nån annan anledning och sporthojsåkare blir inbjudna som tack för hjälpen om man uppnår ett visst mål. M.a.o målet har inte med festen i sig att göra egentligen (läste inte så noga om ämnet i tidningen)?
Om färre dör blir det fest :3freak
#Olsson# skrev:
Antalet är bara en måttstock på kvaliteten av utfört arbete. Man firar resultatet av sitt utförda arbete. Det är inte så svårt. :D
Kan du upplysa en okunnig om vilket arbete SMC och HD genomför den här säsongen som kommer oss sporthojsåkare till gagn?
Att de har startat ett projekt och börjat utbilda ett fåtal instruktörer kan väl knappts påverka siffrorna i år?
#Olsson# skrev:
Varför skall det helt plötligt bli tillåtet att fira vid värdet 0? Är inte det elakt mot dem som blev skadade men överlevde?
Jo, det kanske det är men då känns det lite mer motiverat.
Men med ditt resonemang kan man då aldrig fira något eftersom det någonstanns i världen alltid finns någon som lider.
CorbenDallas skrev:
Är det inte värt att fira att arbetet med att ändra attityder faktiskt fungerar?
Hur mkt moralpanik kan ni egentligen ha? Tror ni att dom/vi vill fira dom som dött? Man firar ju dom som faktiskt överlevt...
Se frågan till Olsson ovan.
CorbenDallas skrev:
Ja? Om du sett statistiken på dödsolyckor så vet du varför...
Och om man tittar lite djupare i statistiken så beror flera av sporthojsolyckorna på att hojen var stulen, föraren var påverkad, föraren saknade hjälm.
Inget snack om att vi är överrepresenterade men det finns som sagt andra orsaker än att den normale sporthojsföraren är ute och kör.
TwinSucker skrev:
Den gruppen kan nog ingen nå, tyvärr.

W@ll skrev:
jag tycker det är en bra idée.
Men det känns nog mindre motiverat om man kännt nån som stukit med :(
Enligt vissa i den här tråden så är det tydligen skit samma :(

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...