Hur tänker p-lisor och trafikplanerare?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vintertid kan man undra hur dessa två yrkeskategorier är funtade. Ena gruppen verkar föredra fint sommarväder, den andra yrkesgruppen vet jag inte riktigt hur jag ska klassificera. De verkar vara teoretiker som inte har någon praktiskt verklighetsuppfattning. Ungefär som en arkitekt som ritar ett hem på ett papper. När snickaren sedan ska uppföra det sliter han sig i håret över lösningar som inte fungerar i praktiken. När folk sedan flyttar i hemmet hittar de den ena praktiska missen efter den andra. Ni kanske nu undrar vad som leder mig till dessa tankar.

Det jag funderar över är varför p-lisorna inte är ute och lappar bilar nu när det är vinter och plogbilen ska fram och bort drivorna av snö som ligger i och runt parkeringsfickorna. Där jag bor är det datumparkering och jag såg inte en enda bil som var lappad någon av dagarna som stod fel. Så här års med de förhållanden som råder borde det ju vara extra prioritet att lappa de som inte flyttat bilen. Plogbilen hade helt enkelt kört runt bilarna som nu har höga vallar att ta sig igenom när de ska ut.

Skillnaden är enorm mot sommartid då verkar p-lisorna väldigt alerta att sätta p-böter när det gäller brott mot datumparkering. På sommaren ser man sällan till någon städbil. De behövs inte. Ändå står de där med sina block på mindre än en timme oftast. De gånger man ser städbilen är oftast på vårkanten när de ska sopa undan rullgruset efter vintern. Övrig tid lyser de i sin frånvaro faktiskt. Tidigare år var det datumparkering varannan vecka, numera är det mer sällan. Vintertid kanske man skulle ha det varannan vecka om det är riktiga vinterförhållanden. Sommartid kanske man skulle hoppa över det helt och hållet. Finns liksom inga skäl till det som jag ser det. De kan ändå bötfälla en bil som står där längre än ett par dygn. Tror det är sju dagar som längst. Det kan de fortfarande göra om de antecknar hur ventilerna står i början av veckan och jämför det mot slutet. Har aldrig sett någon få böter för det heller märkligt nog. Däremot där man begränsat till max 24 timmar har jag sett att man satt böter för att man överskridit tiden.

Slutsatsen är det trevligare att gå runt under sommarhalvåret och lappa bilar så länge de inte behöver hålla koll längre än ett dygn på en och samma bil. På vinterhalvåret är det knappt lönt att sätta in pengar i p-automaten. Inte där jag bor. Faktum är att jag slarvat med det med flit och böterna har uteblivit. Lägger in för en timme eller två på förmiddagen då de möjligen går en runda ibland om vädret är fint.

Sedan var det dessa trafikplanerare. Alla dessa fina rondeller man ritat och byggt. Särskilt mindre nästan osynliga rondellerna som ersatt en korsning med huvudled. Man kan luras att tro att det är en rak väg med en korsning fortfarande då de inte syns vidare bra nu när det är vinterväglag eller bäcksvart ute med våt vägbana.

Nästan varje infart på in på en mindre liten väg börjar med ett farthinder. På vissa vägar har man byggt in nivåskillnader mellan två vägavsnitt på en rak och fin väg - en typ av farthinder det också. Inga av dem syns heller vidare bra under vinterväglag eller när det är becksvart och våt vägbana.

Man kan undra hur förarna till plogbilarna håller koll på alla dessa nivåskillnader som finns. Det måste vara lätt även för dem att missa dem och försvåra deras arbete med snöröjning. Föga roligt att köra med plogen rakt in i ett farthinder.

Trafikplanerarna har även lyckats förstöra all logik med sina nya bussfiler. Ett körfält har försvunnit vilket gör det extra intressant när folk närmar sig trafikljuset och inser att de är i fel fil. Skyltat i sista stund. En huvudinfart till stan.

Om 48h är det Julafton. Det känns säkert bättre då ska du se

Vad det nu hon sa den där ministern?
-Snö är bara en fluga..

Men om det är snö är det kallt juee, inte går det att jobba ute då :D

:rolleyes:

Vet själv hur det är, i Köping som är en liten stad är dom ganska alerta på att sätta p-böter på sommaren. Men nu på vintern står det flera bilar längs vägar och parkeringsplatser inplogade.

Här i stan så är det inte datumparkering under sommaren. Och på vintern så verkar lapplisorna lite extra nitiska. Så ibland kan man se en hel rad med bilar längs en gata där någon har borstat bort snön på en liten bit av vindrutan och lämnat efter sig en fin liten lapp. :näsblod

Men jag tror aldrig att jag har sett att de som kör snösvängen har plogat in någon med en vall som inte går att forcera om de har ställt sig fel.

Scenario: Datumparkering, nyplogat, inget snöfall och kollat vädret så att det inte skall komma något ny snö. Väldigt ont om parkeringar.

Förseelse:
Parkerar trots förbud enligt skyltning, precis som alla andra.

Resultat:
En bil av tio får böter får böter, 3 gånger. Inga poäng för att gissa vems.

Misstanke:
Hade jag kört nånting som inte sticker ut hade inte heller jag fått böter :djävlasosselapplisa.

Ok jag vet att jag gjort fel och tar böterna, inga problem med det. Men varför lappa en bil av 10?

Trafikplanerare i sitt esse: mellersta Stenbocksgatan i Helsingborg.

Det är för att minska bilism i centrum. Man vill leda bort trafiken till nya Österleden.

Om du ringer P-lisorna så kommer de och sätter böter på bilen du tycker försvårar för plogbilen.
Och ja, när plogbladet slår i ett farthinder så SMÄLLER det!!

Som medborgare kan man verka för bättre trafikplanering genom att engagera sig lite istället för att knyta näven i fickan och spy över ett forum en sekund. ;)

Vad är mer skit med hbg?? Minirondellerna är rätt piss faktiskt, även för kollektivtrafiken....

Det är för att minska bilism i centrum. Man vill leda bort trafiken till nya Österleden.

Om du ringer P-lisorna så kommer de och sätter böter på bilen du tycker försvårar för plogbilen.
Och ja, när plogbladet slår i ett farthinder så SMÄLLER det!!

Som medborgare kan man verka för bättre trafikplanering genom att engagera sig lite istället för att knyta näven i fickan och spy över ett forum en sekund. ;)

Vad är mer skit med hbg?? Minirondellerna är rätt piss faktiskt, även för kollektivtrafiken....

Skitsmart att ägna en hel fil till bussarna. Och de kanske skulle sett till att Österleden stod klar innan omläggningen utanför Olympia? Ska bli spännande att se hur bra det blir med trafikflödet där när nya arenan är klar.

Ska man engagera sig i allt man tycker är fel är det väl lika bra att säga upp sig för att få tiden att räcka till...

Så illaär det sällan som du beskriver det. Ibland får man ta att det är lite trångt tills allting är klart och perfekt. Gatorna var kraftigt eftersatta efter S-regeringen. Nån gång måste man ta tag i det. Tur det blev nu.

Fast bor man i hbg så behöver man ingen bil.

Skönare att spy lite galla på ett forum. I dessa frågor får man ofta medhåll. Kontaktar man en trafikplanerare talar man inför döva öron. De skyller bara på någon annan beslutsfattare i hierarkin. De vet precis hur de ska trötta ut alla utom de värsta rättshaveristerna :tummenupp

Idag var jag ute i ett litet idylliskt villaområde och drog två farthinder efter varandra. Helt omöjliga att se under all snö och is :mad:

Borde ta mig fan ha köpt en klassisk gammal Landrover Defender eller Toyota Landcruiser. Rejäl markfrigång, kraftiga ballongdäck med stålfälgar. Lite skavanker blir de bara snyggare av. Nästa gång någon får för sig att bara backa rakt ut på ICA Maxi parkeringen kan man gå ut och flina åt saken och ge tummen upp :tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Istället som förra julen stå där som ett fån och uppgivet säga att det är sådant som händer till bilisten. Byta personuppgifter och göra en händelsebeskrivning som civiliserade människor och sedan hålla på med försäkringsbolags dumsnåla attityd. I år skyr jag ICA MAXI parkeringar som pesten. Bevittnade en påbackning här om veckan där den andra bilisten försökte slingra sig ur skuld tills jag gick förbi och sa att jag sett hela händelseförloppet och gav mitt nummer till kvinnan som blev påkörd. Helt plötsligt var de väldigt hjälpsamma och erkände där sin skuld till det hela. Patetiska ynkliga människor det finns.

Idag bevittnade jag en p-vakt som satte en p-bot på en bil som stod 7,5 meter från korsningen. Hon mätte med en avståndsmätare. Bilisten har ett inbetalningskort på 700 kr att vänta. Rätt avstånd är 10 meter. Med mina ögonmått tyckte jag att det inte var hela världen. Gott om plats och knappast trafikfarligt. Två och en halv meter är inte mycket om man utgår från ögonmått. Borde nog skaffa sig en egen avståndsmätare. Jag har själv stått på exakt samma avstånd som den här bilen flertalet gånger genom åren, men klarat mig från böter.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!