Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
Vintertid kan man undra hur dessa två yrkeskategorier är funtade. Ena gruppen verkar föredra fint sommarväder, den andra yrkesgruppen vet jag inte riktigt hur jag ska klassificera. De verkar vara teoretiker som inte har någon praktiskt verklighetsuppfattning. Ungefär som en arkitekt som ritar ett hem på ett papper. När snickaren sedan ska uppföra det sliter han sig i håret över lösningar som inte fungerar i praktiken. När folk sedan flyttar i hemmet hittar de den ena praktiska missen efter den andra. Ni kanske nu undrar vad som leder mig till dessa tankar.
Det jag funderar över är varför p-lisorna inte är ute och lappar bilar nu när det är vinter och plogbilen ska fram och bort drivorna av snö som ligger i och runt parkeringsfickorna. Där jag bor är det datumparkering och jag såg inte en enda bil som var lappad någon av dagarna som stod fel. Så här års med de förhållanden som råder borde det ju vara extra prioritet att lappa de som inte flyttat bilen. Plogbilen hade helt enkelt kört runt bilarna som nu har höga vallar att ta sig igenom när de ska ut.
Skillnaden är enorm mot sommartid då verkar p-lisorna väldigt alerta att sätta p-böter när det gäller brott mot datumparkering. På sommaren ser man sällan till någon städbil. De behövs inte. Ändå står de där med sina block på mindre än en timme oftast. De gånger man ser städbilen är oftast på vårkanten när de ska sopa undan rullgruset efter vintern. Övrig tid lyser de i sin frånvaro faktiskt. Tidigare år var det datumparkering varannan vecka, numera är det mer sällan. Vintertid kanske man skulle ha det varannan vecka om det är riktiga vinterförhållanden. Sommartid kanske man skulle hoppa över det helt och hållet. Finns liksom inga skäl till det som jag ser det. De kan ändå bötfälla en bil som står där längre än ett par dygn. Tror det är sju dagar som längst. Det kan de fortfarande göra om de antecknar hur ventilerna står i början av veckan och jämför det mot slutet. Har aldrig sett någon få böter för det heller märkligt nog. Däremot där man begränsat till max 24 timmar har jag sett att man satt böter för att man överskridit tiden.
Slutsatsen är det trevligare att gå runt under sommarhalvåret och lappa bilar så länge de inte behöver hålla koll längre än ett dygn på en och samma bil. På vinterhalvåret är det knappt lönt att sätta in pengar i p-automaten. Inte där jag bor. Faktum är att jag slarvat med det med flit och böterna har uteblivit. Lägger in för en timme eller två på förmiddagen då de möjligen går en runda ibland om vädret är fint.
Sedan var det dessa trafikplanerare. Alla dessa fina rondeller man ritat och byggt. Särskilt mindre nästan osynliga rondellerna som ersatt en korsning med huvudled. Man kan luras att tro att det är en rak väg med en korsning fortfarande då de inte syns vidare bra nu när det är vinterväglag eller bäcksvart ute med våt vägbana.
Nästan varje infart på in på en mindre liten väg börjar med ett farthinder. På vissa vägar har man byggt in nivåskillnader mellan två vägavsnitt på en rak och fin väg - en typ av farthinder det också. Inga av dem syns heller vidare bra under vinterväglag eller när det är becksvart och våt vägbana.
Man kan undra hur förarna till plogbilarna håller koll på alla dessa nivåskillnader som finns. Det måste vara lätt även för dem att missa dem och försvåra deras arbete med snöröjning. Föga roligt att köra med plogen rakt in i ett farthinder.
Trafikplanerarna har även lyckats förstöra all logik med sina nya bussfiler. Ett körfält har försvunnit vilket gör det extra intressant när folk närmar sig trafikljuset och inser att de är i fel fil. Skyltat i sista stund. En huvudinfart till stan.
Det jag funderar över är varför p-lisorna inte är ute och lappar bilar nu när det är vinter och plogbilen ska fram och bort drivorna av snö som ligger i och runt parkeringsfickorna. Där jag bor är det datumparkering och jag såg inte en enda bil som var lappad någon av dagarna som stod fel. Så här års med de förhållanden som råder borde det ju vara extra prioritet att lappa de som inte flyttat bilen. Plogbilen hade helt enkelt kört runt bilarna som nu har höga vallar att ta sig igenom när de ska ut.
Skillnaden är enorm mot sommartid då verkar p-lisorna väldigt alerta att sätta p-böter när det gäller brott mot datumparkering. På sommaren ser man sällan till någon städbil. De behövs inte. Ändå står de där med sina block på mindre än en timme oftast. De gånger man ser städbilen är oftast på vårkanten när de ska sopa undan rullgruset efter vintern. Övrig tid lyser de i sin frånvaro faktiskt. Tidigare år var det datumparkering varannan vecka, numera är det mer sällan. Vintertid kanske man skulle ha det varannan vecka om det är riktiga vinterförhållanden. Sommartid kanske man skulle hoppa över det helt och hållet. Finns liksom inga skäl till det som jag ser det. De kan ändå bötfälla en bil som står där längre än ett par dygn. Tror det är sju dagar som längst. Det kan de fortfarande göra om de antecknar hur ventilerna står i början av veckan och jämför det mot slutet. Har aldrig sett någon få böter för det heller märkligt nog. Däremot där man begränsat till max 24 timmar har jag sett att man satt böter för att man överskridit tiden.
Slutsatsen är det trevligare att gå runt under sommarhalvåret och lappa bilar så länge de inte behöver hålla koll längre än ett dygn på en och samma bil. På vinterhalvåret är det knappt lönt att sätta in pengar i p-automaten. Inte där jag bor. Faktum är att jag slarvat med det med flit och böterna har uteblivit. Lägger in för en timme eller två på förmiddagen då de möjligen går en runda ibland om vädret är fint.
Sedan var det dessa trafikplanerare. Alla dessa fina rondeller man ritat och byggt. Särskilt mindre nästan osynliga rondellerna som ersatt en korsning med huvudled. Man kan luras att tro att det är en rak väg med en korsning fortfarande då de inte syns vidare bra nu när det är vinterväglag eller bäcksvart ute med våt vägbana.
Nästan varje infart på in på en mindre liten väg börjar med ett farthinder. På vissa vägar har man byggt in nivåskillnader mellan två vägavsnitt på en rak och fin väg - en typ av farthinder det också. Inga av dem syns heller vidare bra under vinterväglag eller när det är becksvart och våt vägbana.
Man kan undra hur förarna till plogbilarna håller koll på alla dessa nivåskillnader som finns. Det måste vara lätt även för dem att missa dem och försvåra deras arbete med snöröjning. Föga roligt att köra med plogen rakt in i ett farthinder.
Trafikplanerarna har även lyckats förstöra all logik med sina nya bussfiler. Ett körfält har försvunnit vilket gör det extra intressant när folk närmar sig trafikljuset och inser att de är i fel fil. Skyltat i sista stund. En huvudinfart till stan.