Hur synkar man sprutet själv?

shobrey

Medlem
Gick med
21 Aug 2010
Hoj
tlr -99, Busa -00, R1 -98
jo jag har en tlr v-twin som behöver synkas, har för mig att jag läst nånstans här på forat hur man snikbyggde med lite slangar så man kunde fixa det själv.

tips o länk hade uppskattats :)

byggde ihop en snikis men har problem med att oljan i slangarna bubblar iväg/separerar eller hur man ska förklara det....
har provat med både 2-takt samt motorolja men samma grej ändå?
måste man köpa en mätare likt förbannat eller?

jo en liknande variant som på bilden byggde jag.. har hittat lite på nätet nu o ska fixa strypningar imon så det blir lite stabilare:tummenupp

Googla på "svenska bmw mc klubben" o sök sen efter "mimmimeter".

Jag har byggt en själv. Busenkelt. Inga flaskor behövs, eller några strypningar heller. Bara en 6(?)mm silikonslang, en bräda och en liten skvätt ATF-olja, annan fungerar säkert lika bra, men det var vad jag hade som var färgglatt i garaget. Fäst slangen på brädan med några små spikar i ett U. En halv meter lodrät oljestapel räcker. Sedan ytterligare någon meter så att slangändarna räcker fram till hojen.
Strulet var att få in oljan i slangen. Men även det var enkelt efter att man hittat på en bra metod. Jag tog en liten spruta (5 ml) som man får på apoteket till barn som ska ta sin medicin oralt. Med den suger man upp olja som man sedan sprutar in i slangen. det kommer att bildas bubblor i slangen, men suger/ trycker man omväxlande med sprutan i slangen så att oljan motioneras kommer bubblorna att börja vandra uppåt i den. Jag har använt den på tre olika hojar och aldrig någonsin fått några bubblor i den överhuvudtaget. Har fungerat klockrent.
Försökte bifoga en bra bild, men dator och tfn ville inte snacka med varandra.

har synkat nu.. tack för alla tips, blev en jefla skillnad på gång + att tomgången funkar på 1200rpm igen:tummenupp

det är spjällen jag synkar, sitter 2st på en twin som ska öppna lika mycket så båda cyl får lika mycket luft typ, brukar ändra sig med tiden så det behövs göras ibland.

Var det bara jag som fick ganska "dirty minds" när jag läste rubriken? :gnissla

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back