Hur svårt ska det vara att hitta en bra skåpbil?

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
R6 2014
Börjar bli riktigt trött på att leta skåpbil nu. Folk lägger ju ut sin rostobjekt till vilket pris som helst och ser det inte som något problem att hela bilen är rostskadad :gråta

Jag letar efter en Transporter T4, ska vara 2,5 TDI och manuell låda. Den ska gå bra i motorn och inte låta som skit, den ska dessutom inte vara helt sönderrostad undertill eller ha rost i varje kant som finns på karossen. Existerar sådana skåpbilar? :va

Har även kollat på nyare, 06-07 och samma röööst där :3freak

Skälet till detta är oftast hur skåpbilar sköts.
Den vanliga metoden att tvätta firmabilar brukar ju vara på med rikligt avfettning och sen spola av det med högtrycksslang, klart.
Vaxning av bilen har nog aldrig skett.
Det tillsammans med lite svenskt vägsalt gör att allt rostar på några år.

Rostfria T4.or växer inte på träd nej.

Men Opel/Nissan/Renault-bilarna börjar ju bli billiga annars.

Min billiga långa Jumpy -03 är helt rostfri och går snålt 0,6 i ca 90 o 0,69 i 115-120 med hoj o utrustning i skåpet.

De finns, så länge du vill slanta upp pengarna.
Volkswagen är ju sjukt överskattade om man ser till vad man får för pengarna. Taskig komfort och halvdan kvalité. Här är ett exempel där hög försäljning av en bilmodell inte säger så mycket om dess förträfflighet. Lite som V70'n.

De finns, så länge du vill slanta upp pengarna.
Volkswagen är ju sjukt överskattade om man ser till vad man får för pengarna. Taskig komfort och halvdan kvalité. Här är ett exempel där hög försäljning av en bilmodell inte säger så mycket om dess förträfflighet. Lite som V70'n.

T4orna är djäkligt robusta och jag tror det är därför dom står så högt i kurs. Men komforten är ju långt ifrån vad man kunde önska.

Sen fick jag precis pris på kamremsbyte, 8500kr inkl delar och oljebyte. Egentligen så är det bara 70 öre milen men när det kommer som klumpsumma är det tröttsammare. Nästan så jag funderar på att gasa tills det rasar bilen är knappt värd 30.

Jag tänker faktiskt hålla mig till endast Transporter eftersom jag inte litar på kvalitén hos dem franska bilarna. En Hiace hade funkat men där snackar vi ju rost efter 1-2 år, dem som köper nytt borde kanske investera i att rostskydda bilen undertill. :fakta

Självklart får man betala mer för en fin skåpbil men jag hittar inget utbud. Var och kollade på en som hade gått 9200 mil och kraftigt överpris men det var inget jag blev imponerad av när det gällde skicket.

Kamremsbytet är för jävligt :hihi Fick 13 000 kr i pris av VW och runt 6000 kr av en mindre verkstad där jag brukar lämna bilarna :banana

http://www.blocket.se/helsingborg/Vw_lt35_2_8_tdi_42613479.htm?ca=23_11&w=1

"En mycket välhållen arbetsbil, som alltid varit pedantiskt skött.
Söker ni efter en bra arbetsbil som fortfarande ser ny och fräsch ut, så kan ni sluta leta nu."

Där skulle tydligen bara vara EN rostbubbla på ena dörren. Själv hittade jag runt 20 rostangrepp på bara karossen + rost i golvet inne i kupén :3freak Undertill var den också rostig :4skrika

Jag letade nyss, innan det blev personbil igen. :3freak

Jumpyn och Vivaron (i dess varianter) är de enda jag kan tänka mig att leva med, med fördel till den nyare Jumpyn, den har helt ok åkkomfort.
Vivaron är inte dum heller, och har bättre lastutrymme, men där är det idel historier om växellådsbekymmer (skall sitta Lagunalåda i de där, den var kass i en...Laguna).

Viton - den lär vara byggd på restlager från gamla opelmodeller, har aldrig sett en bil som rostar så aggressivt någonsin.
Transportern - det som redan behöver sägas om den har redan sagts här.

Toyotan har jag inte testat, den är rätt ovanlig häromkring.

/J

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...