Hur streama ljud och bild trådlöst?!

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjenna!!!

Det är så att jag ska snart äntligen ta tag i mitt liv och renovera upp lägenheten. För närvarande har jag 10m kabel till internet liggandes på golvet in till dator. Från datorn går sedan 15m monitorkabel och lika lång ljudkabel in till tv-rummet och in i tv resp stereon.

Nu när jag ska renovera så ska den stationära datorn in i klädkammaren och ut genom väggen ska en kabel till monitorn. Men resterande bitarna ut till tv:n..hur lösa det? Funderar jag på om jag måste trixa med kablarna genom väggar och grejer...eller om det finns teknik som sköter detta!? :va

Har läst lite om SoundBridge och Squezzebox...även Popcornhour, men är tveksam till om de fyller mina behov.

Jag kommer att köra HDMI ifrån dvd-spelare till tv:n. Men har rätt mkt filmklipp osv på datorn man vill kunna köra på tv:n.. likaså surfa lite ifrån tv-soffan. Tangentbordet och musen funkar fint in till tv-rummet, men hur flyttar jag över bilden??? Inga krav på högupplösningn... 720p vore ju mumma, men inget krav som sagt var. Å hur flytta ljudet smidigast?

Alla tips mottages!

//KaliZ

Tjena.
För kunna ta fram en bra lösning måste jag veta om du ska ha ljudet till tv.n från datorn eller från datorn i en förstärkare.
Ska du ha 5.1 ljud, stereo eller värre?
Ska du kolla på film direkt på datorn eller ska du bara köra internet och musik?

kör du med en stärkare så vart har du den?
kör du med blåtands tangentbord och mus eller kör du med ir link?
Har du HDMI ut på din dator eller en ledig dvi port?
vad har du för grafik kort?

har installerat massor med liknande projekt åt kunder så ju mer info ju bättre lösning kan jag ta fram.

Last edited:
Tjena.
För kunna ta fram en bra lösning måste jag veta om du ska ha ljudet till tv.n från datorn eller från datorn i en förstärkare.
Ska du ha 5.1 ljud, stereo eller värre?
Ska du kolla på film direkt på datorn eller ska du bara köra internet och musik?

kör du med en stärkare så vart har du den?
kör du med blåtands tangentbord och mus eller kör du med ir link?
Har du HDMI ut på din dator eller en ledig dvi port?
vad har du för grafik kort?

har installerat massor med liknande projekt åt kunder så ju mer info ju bättre lösning kan jag ta fram.

Oj låter som experthjälp erbjuds... tackar tackar!!! :tummenupp
I bilden har jag ritat upp en skiss av lägenheten.

Pos 1: Där är nätverksuttaget i lgh:en
Pos 2: Där står datorn i nuläget
Pos 3: Där står tv och stereo.. och det kommer stå kvar där
Pos 4: Ny placering av skärm och tangentbord
Pos 5: Ny placering av datorn som kommer byggas in i klädkammaren. Endast sladden till monitorn kommer att gå ut genom och längst väggen (ritat svart)

Ritat blått...är nuvarnade kabel ifrån nätverksuttaget till datorn.
Ritat grönt...är nuvarande 15m monitorkabel som ligger på golvet in till tv:n
Ritat rött...är nuvarnade stereokabel ifrån datorn in till stereon.

Frågan är nu..när jag flyttar datorn till position nr 5 hur ska jag lösa bild och ljud ut till tv:n????

Datorn har ingen HDMI utgång eller så endast en DVI och VGA kontakt på grafik-kortet. Stereon har i nuläget endast anslutning via AUX via RCA.

Tanken är att skaffa trådlöst nätverk... ifrån pos 1 till pos 5.
Ljud går att streama från pos 5 till pos 3 utan problem.. med Soundbridge eller Squezzebox eller något sånt. Inget krav på 5.1 eller något sånt då kör jag med dvd-spelaren istället... fullgott stereoljud är tillräckligt.

MEN jag vill även kunna streama bilden ifrån datorn. Dvs jag vill kunna sitta vid tv:n och surfa ifrån datorn i pos 5. Typ komma åt msn/internet/sporthoj.com/kika på foton osv... Tangentbord och mus funkar klockrent till tv:n i nuläget inget konstigt där.. men hur lösa det hela med bilden?? :va

Något att fundera på...

//KaliZ

Bifogat

• lgh.jpg
    lgh.jpg
    66.6 KB · Visningar: 165
Oj låter som experthjälp erbjuds... tackar tackar!!! :tummenupp
I bilden har jag ritat upp en skiss av lägenheten.

Pos 1: Där är nätverksuttaget i lgh:en
Pos 2: Där står datorn i nuläget
Pos 3: Där står tv och stereo.. och det kommer stå kvar där
Pos 4: Ny placering av skärm och tangentbord
Pos 5: Ny placering av datorn som kommer byggas in i klädkammaren. Endast sladden till monitorn kommer att gå ut genom och längst väggen (ritat svart)

Ritat blått...är nuvarnade kabel ifrån nätverksuttaget till datorn.
Ritat grönt...är nuvarande 15m monitorkabel som ligger på golvet in till tv:n
Ritat rött...är nuvarnade stereokabel ifrån datorn in till stereon.

Frågan är nu..när jag flyttar datorn till position nr 5 hur ska jag lösa bild och ljud ut till tv:n????

Datorn har ingen HDMI utgång eller så endast en DVI och VGA kontakt på grafik-kortet. Stereon har i nuläget endast anslutning via AUX via RCA.

Tanken är att skaffa trådlöst nätverk... ifrån pos 1 till pos 5.
Ljud går att streama från pos 5 till pos 3 utan problem.. med Soundbridge eller Squezzebox eller något sånt. Inget krav på 5.1 eller något sånt då kör jag med dvd-spelaren istället... fullgott stereoljud är tillräckligt.

MEN jag vill även kunna streama bilden ifrån datorn. Dvs jag vill kunna sitta vid tv:n och surfa ifrån datorn i pos 5. Typ komma åt msn/internet/sporthoj.com/kika på foton osv... Tangentbord och mus funkar klockrent till tv:n i nuläget inget konstigt där.. men hur lösa det hela med bilden?? :va

Något att fundera på...

//KaliZ

Budget?
Det går att lösa men inte billigt...billigaste lösnignen är att dra kabel från dator till tv..fräsa in det i tak eller vägg..kolla om du har 15m eller mindre till tv:n. kan kolla priser på jobbet idag vad det kan kosta med trådlös bild..men det kommer inte bli lika bra och det kommer nog kosta grymma pengar.

Budget?
Det går att lösa men inte billigt...billigaste lösnignen är att dra kabel från dator till tv..fräsa in det i tak eller vägg..kolla om du har 15m eller mindre till tv:n. kan kolla priser på jobbet idag vad det kan kosta med trådlös bild..men det kommer inte bli lika bra och det kommer nog kosta grymma pengar.

Alltså budgeten är självklart begränsad. Vi snackar inte 5-siffriga belopp här!!! :gnissla Anledningen till att jag vill ha den stationära datorn kopplad till tv:n är att den är ALLTID igång. Ett mediacenter med uppstartstider osv är inte speciellt aktuellt.

Var mera nyfiken på vad det fanns liknande Popcornhour och dessa grejer. Popcornhour har ju allt jag behöver, utom just gränssnittet med fritt internet och tangentbord.

//KaliZ

Tyckte inte min lösning blev så dyr.
Har en chippad XBox (inte 360) som mediaspelare inpluggad med scart till tv:n, som är en tung tv (Sony 36:tummare)

Optiskt 5.1 DD och DTS ljud till förstärkaren, japp xboxen stödjer DD och DTS.

Då xboxen endast har trådat nätverk införskaffades en ethernetbrygga för att få den trådlös.

Bryggan är en Siemens Gigaset WLAN Repeater 108Mbit som kan användas som AP, klient och repeater, liten och smidig.

Bryggan i sin tur är ansluten till en Dlink DIR-655, då har jag Xboxen ansluten mot internet och jag kan gå till vilken dator jag vill och streama film och musik.
Kan även streama musik från internet via ett script i xboxen.

Streamar DVD-R filmer utan problem över nätverket.
Då xboxen har codecs till alla filmformat via xbmc så går det som en dans att ha den som en fullfjädrad multimediamaskin.

Enda problemet är ju att det inte går att surfa med xboxen tyvärr.

Hoppas att du fått några tips att jobba vidare på.

Last edited:
Du kan köpa en macbook mini. då får du brännare,surf möjligheter och allt du vill ha och dessutom är det en MYCKET diskret och liten låda.
Den är ca 6 cm hög och 15X15 bred sen kör du trådlöst in i garderoben.
Då slipper du en ps3 i hyllan utan det blir en liten vit låda som man kan ta för en digitalbox.
ligger på ca 7000:-

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...