Hur stort Krashkonto? (Enduro)

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03
Sjutk sugen på att införskaffa mig en endurohoj, då jag fick prova på en kollegas i somras.

Dock en nyfiken fråga, som amatör...som inte kör tävling osv, utan "motionskör"/nöjeskör lite då och då, hur stort krashkonto behöver man?
Känns som man kör sönder en hel del grejer mellan varven?

Hur mycket mekandes är det med en (modern) endurohoj?
Enligt servicintervall verkar det juh som man får byta halva motorn titt som tätt...?

/Jocce

Last edited:
Plast är billigt, det går en del typ ;) Olja byter man var 5'e timme, iaf jag på min Husa, men det är bara en liter åt gången. 100 timmar så sägs det vara kamkedja o lite lager. Men Yamaha wr426 sägs vara en bra slitvarg, om man inte tänker åka tvåtakt. Fotpinnar, reglage o grejjer är inte fasligt dyrt heller, det är inte som o åka sporthoj direkt..

4 takt är lite dyrare i motordelar, mer delar som kan pajja typ ;)

Plast är billigt, det går en del typ ;) Olja byter man var 5'e timme, iaf jag på min Husa, men det är bara en liter åt gången. 100 timmar så sägs det vara kamkedja o lite lager. Men Yamaha wr426 sägs vara en bra slitvarg, om man inte tänker åka tvåtakt. Fotpinnar, reglage o grejjer är inte fasligt dyrt heller, det är inte som o åka sporthoj direkt..

4 takt är lite dyrare i motordelar, mer delar som kan pajja typ ;)

Men hur mycket pengar pratar vi om när man gör en normal "inkulläggning", typ fotpinne, kopplingshandtag lite plast och nån mer del?

Okej, men är inte 4-takten lite mer pålitlig (=går inte sönder lika ofta)?
(Vi pratar nyare/moderna hojar nu)

/Jocce

Men hur mycket pengar pratar vi om när man gör en normal "inkulläggning", typ fotpinne, kopplingshandtag lite plast och nån mer del?

/Jocce

Vid en normal omkullläggning är det inte mer än plast som repas, dvs kostar nada. Skulle kopplingshandtag gå sönder kostar det ett par hundralappar.

/Jocce

En vanlig vurpa i skogen så går oftast (peppar peppar) inget sönder..
Har man schysta barkbusters så klarar man kopplingshandtag å broms.
fotpinnar har jag inte lyckats haft av än.

Det som går är mest slitdelar.
belägg.
Olja å filter ~10 timmar.
ett däck eller två.

/F

Om man kraschar så mycket att man behöver ett speciellt konto för att täcka dom utgifterna så ska man nog tänka över sitt val av fritid.

Nu har jag vurpat runt med min husa i 10 år, och det enda på hojen som har gått sönder pga av just vurpandet är ett sadelöverdrag (slog över framlänges och spetsade sadeln på en markeringspinne). Ett antal barkbusters har jag gått igenom tills dom kom med aluskena i, men det är originalgreppen som sitter kvar.

Så det är som frefeh säger, slitdelarna är det som kommer att kosta (och det är inte mycket) om man nu inte meckar/kör sönder sin motor.

Det som blir lite dyrt är när man planterar kylaren i en stubbe.Väljer du 2t kommer du förr eller senare att knöla ihop pipan till oiegenkännlighet.
Men oftast är det småsaker...

Oftast är det inte mycket som går sönder.

Det dyraste som har gått sönder när jag har varit i skogen är locket till kopplingspumpen... Annars är det väl barkbusters som går.

Just ja, regplåten har flugit några gånger också :tungan

fast man har väl ändå lite driftkostnader på en säsong ?

däck, olja m,m

fast man har väl ändå lite driftkostnader på en säsong ?

däck, olja m,m

Olja köper ja för ca 50kr/l (Alhems Livs ICA !!), däck kan man köpa på biltema för 350kr. Luftfilter 100kr, oljefilter 50 kr.
Man kan göra det väldigt billigt om man vill, men man kan även kosta på oändligt med pengar. Det kostar vad man vill att det ska kosta. :tummenupp

Hojarna är gjorda för att klara vurpor. ibland måste man dock byta eller laga en del delar. Hur mycket beror på i vilket skick man vill hålla på hojen, Funktion eller utseende ?

Det kanske kostar 2-3000:- i delar på ett år

Min 640 är inne på sin 3'e plåt nu om inte SGM gjort av med en till. Men karosseribrickor och m6 bultar löste problemet ;) men 60:- per skylt är inte farligt.

Jag har faktiskt sålt din gamla pärla, spontan-affär, så det är numera en fin CR250R för skogsbusandet i stallet, kan bli banpreppning av duccen till våren, eller så får man leta efter något att härja grus/kartbana med. :D

Tvåtakt är svårslaget ur en ekonomisk synpunkt, men inte överdrivet simpelt för nybörjare, då är traktorkänslan i en fyrtaktare lättare...men min cr med riktigt seriös fjädring på (för enduro) är bland det busigare jag kört i skogen.
Skjorta' står rätt ut! :D

visabild.php

97 kg otankad, precis lite för mycket pulver, men finsmakar-fjädring - och den är så galet lättkörd! :banana

/J

Last edited:
Min 640 är inne på sin 3'e plåt nu om inte SGM gjort av med en till. Men karosseribrickor och m6 bultar löste problemet ;) men 60:- per skylt är inte farligt.

60spänn är inte alls mycket :)
Hade alltid en reservplåt bakom lampkåpan om regplåten där bak skulle flyga av...

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup