Hur standard är 600 std??

Svane

Nu med cykel...
Gick med
12 May 2003
Ort
$kå|\|e
Hoj
På landvägen Columbus Capo, i skogen Scott Scale
Hur standard är hojjarna i standard 600 klassen egentligen? Vad är tillåtet att byta/ändra, får man trimma eller faller man utanför ramarna då?? Frågar enbart då jag såg på SVEMOs sida att det fanns en sådan klass.
Ni med erfarenhet, vad kostar en säsong i de olika klasserna om man nu bortser från transportsträckor som varierar utifrån var man bor.
 
Man får byta till kraschkåpor, ta bort lysen och blinkers, byta däck. Man får visst mappa om sprutet också. Gulsnabbtrajja vet mer.
 
Drevning var också tillåtet men sen börjar det ta stopp....

Vad gäller kostnad så använd sökfunktionen på racingforumen här och på bikeproject.com. Svaren har besvarats hundratals ggr... :)
 
Med risk för att hamna på bärplockning ute i skogen påstår jag att standard är precis som det låter, d v s standard. Yttest små modifieringar är tillåtna, som regndäck, drev, styrdämpare och munstycken. Inga slipon, inget motortrim, inga eftermarknadsdämpare, inget något. Standardhojarna är nästan pinsamt likt sitt original. Det är inte mycket "race" på en sådan hoj, eller det är kanske just det det är? Det finns olika skolor. Det roliga att vem som hellst kan ta sin hoj och jämföra varvtider. Så nu vet alla med en R6'a att om ni inte lyckas köra runt Sviestad på 54,4 kan ni inte skylla på hojen i alla fall! Det är bara att trä på ett par klibbiga däck och ge sig ut.
 
Teddy skrev:
Med risk för att hamna på bärplockning ute i skogen påstår jag att standard är precis som det låter, d v s standard. Yttest små modifieringar är tillåtna, som regndäck, drev, styrdämpare och munstycken. Inga slipon, inget motortrim, inga eftermarknadsdämpare...
Komplement till texten ovan: Supersportreglementet gäller för däck, bromsslangar/belägg får bytas, fotpinne (inte fäste osv.) och växelförare får bytas, olja i gaffel + nivå får ändras, clip-on får bytas.
Mappning av sprut får INTE göras om jag förstått det hela rätt.
Dessutom får man (efter samtal och OK från Lodnert) byta ut vissa originaldelar som lätt kraschas sönder och ofta kostar multum + att man får skydda cykeln med kaspuckar osv.

Det är sunt förnuft som gäller, och har du något som faller utanför ramarna för reglementet KAN du bli av med poängen om någon lämnar in en protest, även om du bara bytt ut den grejen av ekonomiska skäl. Dock tror/hoppas jag inte det händer i Sverige, såvida inte någon börjar smygtrimma.
 
Standardhojarna är nästan pinsamt likt sitt original. Det är inte mycket "race" på en sådan hoj, eller det är kanske just det det är? [/B]



Norrmännen har kört denna klassen innan och på Gälleråsen åkte kommer inte riktigt ihåg vem det var men enn SS600 kille ca 1 sekund långsammare än vad SS 600 körde på.
Dag Steinar Sundby eller någon av de killarna var det....
 
Quitte skrev:
Komplement till texten ovan: Supersportreglementet gäller för däck, bromsslangar/belägg får bytas, fotpinne (inte fäste osv.) och växelförare får bytas, olja i gaffel + nivå får ändras, clip-on får bytas.
Mappning av sprut får INTE göras om jag förstått det hela rätt.
Dessutom får man (efter samtal och OK från Lodnert) byta ut vissa originaldelar som lätt kraschas sönder och ofta kostar multum + att man får skydda cykeln med kaspuckar osv.

Det är sunt förnuft som gäller, och har du något som faller utanför ramarna för reglementet KAN du bli av med poängen om någon lämnar in en protest, även om du bara bytt ut den grejen av ekonomiska skäl. Dock tror/hoppas jag inte det händer i Sverige, såvida inte någon börjar smygtrimma.
Komplettering enligt vad jag klurat ut: Clip on får bytas men ska ha samma vinkel som original.
Mappning av sprut är OK men inte att ändra att tändning (Mao samma effekt som du får genom att bestycka en förgasare vilket även det är OK om det görs med originaldelar). Fotpinnar får bytas men måste ha samma placering och längd som original. Växelförare får inte bytas däremot får växellägena ändras. Kedja och drev får bytas.
 
gulsvartkawwa skrev:
Mappning av sprut är OK men inte att ändra att tändning (Mao samma effekt som du får genom att bestycka en förgasare vilket även det är OK om det görs med originaldelar).
Då borde man väl kunna beställa original ettor och nollor till mappningen också? :D
 
Quitte skrev:
Då borde man väl kunna beställa original ettor och nollor till mappningen också? :D
Absolut :) Det var iaf svaret jag fick från Sköld. Å andra sidan är det ju ganska hypotetisk trimning eftersom man inte får ändra tändningen. Rimligtvis är ju redan mappningen optimerad till det orginalrör som inte får bytas. Men drev är nu beställda iaf så du får se upp när jag kör om dig på Falken Quitte :)
 
gulsvartkawwa skrev:
Absolut :) Det var iaf svaret jag fick från Sköld. Å andra sidan är det ju ganska hypotetisk trimning eftersom man inte får ändra tändningen. Rimligtvis är ju redan mappningen optimerad till det orginalrör som inte får bytas. Men drev är nu beställda iaf så du får se upp när jag kör om dig på Falken Quitte :)
Hehee, bring it on... :rock
Skall bli superkul, gillar verkligen den banan även om jag inte är så snabb kanske (bara åkt där på racet förra året).
Annars tänkte jag göra en helrenovering av min hoj innan... Jag skall byta tändstift alltså :p Ååhhh, det är så jobbigt att köra standard!
Vi borde ordna dit en bromsbänk så vi får svart på vitt hur många (eller få) hästar vi har allihop.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top